Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM parivertailu

Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active ja Chevrolet Nubira STW 1,8 CDX

25.1.2006

Valinnanvaraa sarjassa ”Perhefarmarit, noin 22 000 euroa” on mittavasti. Kesällä vertailtujen 1,6-litraisten farmarien vaihtoehdoiksi voi hyvin ajatella saman hintaryhmän alalaitaan kuuluvat, mutta hieman isomman moottorin ja runsaan varustuksen sisältävät Chevroletin ja Fiatin mallit.

Kilpailu pienten farmarien luokassa on tiivistä. Vastassa ovat muun muassa Ford Focus, Opel Astra ja Toyota Corolla. Kilpailua koventaa vielä trendikkäiden pienten tila-autojen voimakkaasti kasvava markkinaosuus. Tämän vertailun kaksikko kamppailee sitkeästi jalansijastaan farmariauton perinteisin ominaisuuksin.

Fiat Stilon farmarimallin myynti alkoi kesällä 2003, eikä malli siis ole enää varsinainen uutuus. Korin profiili on lähempänä tila-autoa korkeine ikkunapintoineen, ja auto on edelleen varsin modernin näköinen. Moottorivalikoimassa on kolme nelisylinteristä bensiinimoottoria – 1,4-, 1,6- ja 1,8-litraiset – sekä 1,9-litrainen JTD-suoraruiskutusdiesel. Vertailumme 1,8-litrainen bensiiniversio on Stilo-malliston tehokkain 98 kilowattinsa voimin.

Tämä Multi Wagon -farmari on nykyään Stilon suosituin korimalli, mutta moottoreista suosituimpia ovat kaksi pienempää bensiinivaihtoehtoa. Vertailuautomme sijoittuu Active-varusteisena Stilo-malliston yläpäähän.

GM Daewoon henkilöautot on vuoden 2005 alusta lähtien myyty Euroopassa Chevrolet-merkkisinä. Mitään suuria muutoksia itse tuotteisiin ei ole tehty. Ulkoasua kohennettiin uudella maskilla, ja tietysti logot vaihtuivat. Chevrolet Nubiran korimalleja on kaksi: sedan ja farmari, eli Wagon.

Nubira Wagon näyttää ulkoapäin Stiloa perinteisemmältä farmarilta. Sama vaikutelma näkyy myös sisätiloissa. Konepellin alle on saatavana 1,6- ja 1,8-litraiset bensiinimoottorit. Dieseliä on lupa odottaa malliston keulalle vielä kuluvana vuonna.

Viime vuoden tilastot osoittavat, että Stilo Multi Wagoneja myytiin noin 1 150 kappaletta, Nubira Wagonin vastaava luku jäi 550 myytyyn autoon.

Voimansiirtoratkaisuissa molemmat pitäytyvät hyväksi havaitussa perusratkaisussa; kummassakin on 5-nopeuksinen, käsivalintainen vaihteisto. Chevroletiin on saatavana automaattivaihteisto 1 500 euron lisähintaan, mutta Fiatiin automaattia ei saa.

Autojen ominaisuudet menevät ristiin riippuen siitä, missä ympäristössä niillä liikutaan. Chevroletin tarkka ja hyvin toimiva ohjaus toimii kiitettävästi ja viestittää kuljettajalle maantieajossa lähes kaiken tarvittavan tiedon. Nubira etenee suoraan ja ylittää tienpinnan kulumisurat kuitaten ne maltillisesti.

Fiatin ohjaus on melkoinen vastakohta. Ohjaus vaikuttaa tunnokkaalta, mutta se on todellisuudessa epämääräinen. Vaikka Fiat on perusluonteeltaan halukas kulkemaan vakaasti, tilanne muuttuu toiseksi käännettäessä ja epätasaisuuksissa. Stilon rauhattomuus korostuu erityisesti kitkarenkailla. Chevroletissa ei vastaavan suuruisia muutoksia havaittu edes kitkarenkailla ajettaessa.

Jousitukselta vaaditaan farmariautoissa paljon, sillä kuormaa saattaa satunnaisesti olla reilusti mukana. Kun 75-kiloisia normimatkustajia on kuljettajan lisäksi neljä, voi Nubiran tavaratilaan lastata enää 95 kg tavaraa. Fiat-ryhmä voi lain puitteissa ottaa varusteita mukaansa 130 kg:n verran.

Fiatin jousitus toimii tyhjänä ja kuormattuna kiitettävästi huonokuntoisillakin maanteillä. Se toimii mukavasti ilman ylimääräisiä liikkeitä ja säilyttää kaiken aikaa ryhdikkään olemuksensa. Chevrolet on tyhjänä pintakova, ja matkustajat huomaavat tien poikkisaumat ja epätasaisuudet ylimääräisinä tärähdyksinä. Kuormattunakin Nubiran tärinät jatkuvat. Yllätys oli Nubiran takajousituksen antautuminen kuormalla. Sisäänjoustovara lyhenee entisestään ja aikaansaa ylimääräisen pystyliikkeen terävän töyssyn yli ajettaessa.

Normaaliin etenemiseen maantiellä kummankin auton voimat riittävät mainiosti. Fiatin moottori on hieman tehokkaampi, ja sen italialaisen hienostunut käyntiääni antaa kululle urheilullisen säväyksen. Myös Chevyn moottorin veto on varsin ehjän tuntuista läpi toiminta-alueen.

Testien perusteella selvisivät parivaljakon erityispiirteet. Mukavuutta ja reilua tavaratilaa tarvitseva päätyy todennäköisesti Fiatiin. Jos päävaatimus on konstailematon maantieajettavuus kevyesti kuormattuna, matka alkaisi mieluummin Chevrolet-jälleenmyyjän pihalta.

Molemmat autot ovat ilman muuta koeajon väärtejä tapauksia ja tuovat oman lisämielenkiintonsa sopusuhtaisten farmareiden joukkoon.

(Tiivistelmä Juha Aromaan ja Pekka Rantasen artikkelista TM 2/06, s. 30-36)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Käytettyä etsimässä? Löydä suosikkisi Nettiautosta:

Chevrolet Stilo Multi Wagon 130 Active
Nubira STW

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot