Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM parivertailu

Ford Fiesta 1,4 Ghia 5-ov ja Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov

14.4.2010

HAASTEOTTELU


Matti Vuorimaa, kuva

Kilpakumppanit arvostavat ja kunnioittavat toisiaan. Kädenpuristusten ja onnentoivotusten jälkeen koitos voi alkaa.

Koska Volkswagen Polo ei ennättänyt mukaan TM 10/09:ssä olleeseen pikkuautovertailuun, päätimme järjestää sille varjokisat. Mielestämme Vuoden auto on siihen oikeutettu.

Ford Fiesta on edellisen vertailun voittajana oiva vertailukohta ja sen johdosta itseoikeutetusti kamppailussa mukana. Vajaassa vuodessa sitäkin on hiukan päivitetty, muun muassa vakiovarusteisella ajonvakautuksella.

Varustelutasossa Ghia on Fiesta-hinnaston yläpäästä, ja Comfortline on Poloon valitulla moottorilla ainoa vaihtoehto ja lähes tuhat euroa Fordia kalliimpi.

Autot ovat perusrakenteeltaan lähes identtiset. Molempien 1,4-litraiset moottorit edustavat perinteistä tekniikkaa, mutta Ford on kahdeksan kilowattia tehokkaampi. Neliventtiilikantiset voimanlähteet on sijoitettu poikittain, ja niiden jatkeena rullaavat viisivaihteiset manuaalivaihteistot.

Myös alustoissa on turvauduttu samoihin rakenteisiin. Edessä ovat kolmiomaiset alatukivarret joustintuilla ja kallistuksenvaimentimilla. Takana on yksinkertainen, mutta useimmiten hyvin toimiva yhdystukiakseli.

Jarrujärjestelmässä Ford luottaa takana rumpuihin ja Volkswagen levyihin. Ajonvakautus kuuluu nykyään molempien varustuksiin, ja Polossa on lisäksi mäkilähtöavustin. Fordista ajonvakautusta ei saa kytkettyä pois, mutta Volkswagenista voi poistaa vetoluiston rajoituksen.

Autojen äärirajoja koeteltiin perinteisellä väistökokeella.

Fordin tarkka ohjaus vaati myös tässä tehtävässä herkkiä käsiä. Nopealla ohjauksella ajonvakautus sallii yllättävän suuren peräluiston, joka vaatii kuljettajan nopeaa reagointia. Koska alusta on tilanteen tasalla, ongelma ei ole mahdoton.

Hitaalla ohjausliikkeellä Ford väistää keilat määrätietoisen tasapainoisesti. Kuormalla joustoliikkeet ovat vähän suuremmat, mutta ne eivät vaikuta peruskäytökseen millään tavoin.

Volkswagenin ohjaaminen keilaviidakon läpi on suurpiirteisempää. Jos kääntää vahingossa liikaa, ajonvakautus alkaa tehokkaasti hidastaa etujarrulla. Oikean suuruisella käännöllä Volkswagenin vauhti ei juuri laske, eikä tarvitsekaan.

Kuormalla jousitus käy melko syvällä, ja vastaantulevan kaistalla esiintyy epämukavaa pomppimista. Ikävimpiä ovat kuitenkin ylipitkät roiskeläpät, jotka raapivat maata jo kahden hengen kuormalla.

Talouselämässä eletään poikkeuksellisen säästeliästä aikaa, eikä parivertailuautojenkaan kohdalla voi kulutusjuhlasta puhua. Molemmat ovat varsin nuukia niin kaupungissa kuin maantielläkin. Vaikka Volkswagen kulutti nyt muutaman desilitran enemmän kuin koeajettu yksilö (19/09), se on edelleen Fordia vähäruokaisempi.

VERTAILU vahvistaa sen tosiasian, että tämän kokoluokan autot ovat nousseet perheen kakkosauton roolista isommille areenoille. Sekä Ford että Volkswagen edustavat tämän luokan ehdotonta huippua, ja valitsee sitten kumman tahansa, valinta ei tule tuottamaan pettymystä. Testiryhmä puhdistaa mittausvälineet iloisin mielin seuraavaa koitosta varten.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 8/10 artikkelista, s. 36-43)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Volkswagen polo
ford fiesta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot