Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM parivertailu

Honda CR-V 2,0 i-VTEC Elegance ja Toyota RAV4 2,0 VVT-i Luxury

4.4.2007

Nousevien tähtien kaksinkamppailu

Nämä kaksi autoa ovat paitsi myötämäessä, myös voimakkaassa myötätuulessa. Puhurista huolimatta tarkoitus ei ole edetä haasteita kohti turvallisesti käsi kädessä, vaan kapuloita kaverin rattaisiin nakellen. Kumman tähti nousee korkeammalle?

Kasvavan keskikokoisten katumaasturien buumin kaksi selkeää kärkinimeä Suomen markkinoilla ovat Honda CR-V ja Toyota RAV4. Parivertailuun valitsimme mallistosta tärkeimmät myyntiversiot eli kaksilitraisilla bensiinimoottoreilla ja käsivalintaisilla vaihteistoilla varustetut mallit. Molempien varustelutaso asettuu mallistojen keskelle. Autojen hinnat ovat muutaman satasen yli 37000 euroa.

Edellisessä RAV4:ssä neliveto oli toteutettu viskolukolla varustetulla ”oikealla” keskitasauspyörästöllä. Uudessa RAV4:n mallissa vetoa siirretään sähköisesti ohjatun kytkimen kautta taka-akselille vain tarvittaessa. Kuivalla pinnalla, suoraan ajettaessa auto on puhtaasti etuvetoinen, mutta ajonvakautusjärjestelmän kertoessa luistosta tai tiukoista kaarteista vetoa voidaan siirtää taakse maksimissaan 45 prosenttia.

Hondassa neliveto on pysynyt periaatteessa entisellään. Sekin on normaaliajossa etuvetoinen, ja vetoa siirtyy taakse vain etupyörien luistaessa. Monilevykytkimen molemmin puolin sijaitsevat hydraulipumput, joiden välille syntyvä paine-ero saa kytkimen puristumaan kiinni. Reaktionopeuden parantamiseksi kytkimen yhteyteen on sijoitettu myös kuulapuristin, jossa etu- ja takapään välinen nopeusero saa kuulat pyörähtämään pois koloistaan puristamaan kytkintä. Parhaimmillaankin taakse siirtyy kuitenkin alle 40 prosenttia vääntömomentista.

Hondan järjestelmä on ”tyhmempi”, sillä se ei osaa käyttää ajonvakautuksen dataa hyväkseen, mutta koska molemmat ovat lähinnä avustavia nelivetojärjestelmiä, ovat käytännön erot pieniä. Molemmat vievät autoja iloisesti ylös talven liukastamia mäkiä.

Molemmat autot istuvat maantielle varsin hyvin. Mukavuuden suhteen ne ovat henkilöautojen keskiluokkaa. Honda reagoi ohjauksella lievästi pahimpiin uriin, mutta senkin voi laskea lähinnä hyvän ohjaustunnon piikkiin. Joidenkin Toyotien syntinä on ollut kankea ja keskittämätön ohjaus, mutta RAV4:ssä ohjaus on kunnossa.Mutkaisemmilla osuuksilla Honda tuntuu Toyotaa yhtenäisemmältä. Toyotan pisteitä vievät etenkin pahemmissa epätasaisuuksissa ajoittain kuuluvat kolahtelut. Molemmissa istutaan hieman henkilöautoja korkeammalla, joten kaupunkiajoa ajatellen asiat ovat siltä osin kunnossa.

TASAVERTAISISTA lähtökohdista päädytään yleensä tasaisiin vertailuihin. Niin tälläkin kertaa. Suurimmalla osalla vertailun osa-alueista Honda kuitenkin sai osakseen Toyotaa enemmän kehuja. Selkeimpiä Toyotan vahvuusalueita olivat valot hyvien kaukovalojen ansiosta sekä ketteryys kaupungissa, minkä päälle vaikea kaasun ja kytkimen yhteistyö kuitenkin loi varjoa. Kokonaisuutena jalostuneemman oloinen Honda CR-V vei kuitenkin tämän turnauksen voiton.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 7/07, s. 12-19)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto