Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

62 Ah:n käynnistysakut:

11.10.2006

Jälleen alkaa olla se aika syksystä, jolloin aamulla saa tarkastaa ulkolämpömittarin lukeman ja toivoa, että auton akussa riittää puhtia ainakin vielä seuraavaan käynnistykseen. Jos epäilykset ovat nyt tämän kaltaisia, niin pian on edessä se aamu, jolloin virtaa ei enää riitäkään, ja on aika hankkia uusi akku.

* Banner * Biltema * Bonn * Bosch * Energie * Exide * Faam (60 Ah) * Freedom * Hankook * Hella * Trane * Varta * Zap

Tämän vuoden vertailuun pyysimme akkujen maahantuojia lähettämään heidän ostetuimman 62 Ah:n akkumallinsa, mikäli heillä on useampi malli myynnissä. Faamin akku on muista poiketen vain 60 Ah, mutta niin lähellä muita, että se sopii hyvin tähän vertailuun. Boschilta mukana oli malli 6 PN, joka on syrjäyttämässä eniten myydyn 6 CN -mallin. Uudessa akkumallissa on kylmäkäynnistysvirran arvo suurempi.

Akkujen paremmuusjärjestys ratkaistiin neljän eri mittauksen perusteella. Näistä kaksi, eli kylmäkäynnistysjännite ja käynnistysaika, kertovat siitä, miten hyvin akku käynnistää auton pakkasessa silloin, kun se on varmasti täyteen ladattu. Kolmas testi ilmoittaa, miten hyvin akku ottaa virtaa vastaan eli latautuu käynnistysten välissä. Neljäntenä mittauksena on varakapasiteetti, joka kertoo jäljellä olevan ajoajan, mikäli akun lataus esimerkiksi laturin hihnan katkeamisen johdosta keskeytyy.

Varsinaiset kylmäkäynnistyskokeet tehtiin -20 °C:een lämpötilassa, jossa akkuja myös säilytettiin puolitoista vuorokautta ennen mittausten aloittamista. Teimme myös latauksen vastaanottomittaukset -20 °C:een lämpötilassa. Mittauksen aluksi akut olivat huoneenlämmössä ja täyteen ladattuina.

Varakapasiteetin mittaus tehtiin SAE-normin mittausta mukaillen siten, että akkuja purettiin 25 ampeerin virralla, kunnes jännite laski 9,5 volttiin. Tämä purkuaika mitattiin, jolloin saatiin muodostettua arvosana akun varakapasiteetille.

Kun kaikkien neljän arvostelukohteen pisteet laskettiin yhteen, huomattiin tasaisuuden olleen valttia. Vertailun voiton vie Trane, joka oli kaikissa testikohteissa joko kärjessä, tai heti tiukasti kärjen takana.

(Tiivistelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 18/06, s. 136-142)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto