Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Autojen merkkihuollot Helsinki, Turku ja Lahti

31.5.2006

Autoa huoltoon vietäessä voisi kohtuudella olettaa sen tulevan siellä myös kuntoon. Tämä ei vieläkään ole mikään itsestäänselvyys. Vaikka huolto löytäisikin kaikki viat, niin aikaa niiden korjaamiseen ei tunnu olevan. Pieniäkin vikoja varten on tilattava uusia aika, ja asiakkaan on siten käytettävä auton korjaamokäyntiin taas runsaasti omaa työaikaansa.

* BMW * Citroën * Fiat * Mazda * Opel * Skoda

Jälleen on tullut aika tutkailla automerkkien huoltojen paremmuutta, ja tällä kertaa mukana olivat myyntitilaston sijat seitsemästä eteenpäin kuitenkin siten, että samalta maahantuojalta ei mukana ole enempää kuin yksi automerkki. Jätimme myös pois ne automerkit, joiden maahantuonti oli vertailussamme mukana edellisessä keväällä 2005 tehdyssä vertailussa.

Testivioiksi valitsimme pieniä mutta harmittavia vikoja, joita muutaman vuoden ikäisistä autoista helposti löytyy. Kaksi polttimoa oli pimeänä ja toisen ajovalon suuntaus pielessä. Äänimerkki ei toiminut sulake- tai liitinvian seurauksena, ja lasinpyyhkimen sulka oli rispaantunut. Autoihin oli myös tehty nestevuoto, jonka pystyi havaitsemaan sekä itse vuodosta että nestetason alhaisuudesta.

Turvallisuusseikkana mukaan otimme kuluneet jarrupalat. Kahdessa paloista oli pintaa jäljellä vain pari milliä, joten ne eivät kestäisi enää seuraavaan huoltoon saakka. Normaaliin huoltoon kuuluu myös rengaspaineiden ja nestetasojen tarkastus, joten varapyörässämme oli liian alhainen ilmanpaine ja lasinpesunestesäiliö oli vajaa.

Tämän vuoden vertailussamme uutena ikävänä asiana oli korjaamoiden tavaton kiire. Jouduimme antamaan arvostelussamme huomattavasti aikaisempaa enemmän ykkösiä, jotka tarkoittavat osittain korjattua vikaa. Tämä siksi, että testiautoissa olleet viat kyllä havaittiin, mutta niiden korjaamiseen ei huollon yhteydessä tuntunut löytyvän aikaa.

Hämmästyttävää on, että useimmilla korjaamoilla jäi jotain tekemättä ajanpuutteen takia. Peräti 13 korjaamoa joutui kirjoittamaan työmääräykseen, että autossa on vikoja, mutta tällä kerralla emme ehdi niitä korjaamaan.

Kuluneet jarrupalat oli havaittu Helsingin Delta-Autoa ja Metro-Autoa lukuun ottamatta joka paikassa, mutta palat oli vaihdettu vain seitsemässä huollossa. Yhdeksän kertaa siis asiakas lähetettiin matkaan todeten jarrujen olevan korjauksen tarpeessa, mutta niiden vaihtoon ei aikaa korjaamolta löytynyt.

Palvelu pelasi tälläkin kertaa varsinaista huoltoa paremmin. Korjaamot ovat oppineet pyytämään kuittaukset työmääräyksiin ja täyttämään huoltoselosteet. Myös kustannusarviossa ja aikataulussa pysytään kiitettävän hyvin. Tosin aikataulussa pysymisen mahdollistaa se, ettei mitään lisätöitä ja muita korjauksia suostuta huollon yhteydessä tekemään. Se, mikä palvelussa on edelleen heikoissa kantimissa, on laskun läpikäynti.

Nyt vertailussa olevan joukon kärjessä on perinteisesti vuorotellut Mazda ja Skoda, mutta tällä kertaa voiton ottaa niukalla erolla Citroën. Eivät edellisten kertojen voittajat Mazda ja Skoda huonoja olleet nytkään. Skodan keskiarvo jää Citroënista vain puoli pistettä ja Mazdakin ainoastaan puolitoista, joten mitään laaturomahdusta ei näillä merkeillä ole tapahtunut. Ei täydellistä romahdusta, mutta huolestuttavaa huononemista esittää sen sijaan Fiat, jonka laatu on pudonnut tasaisesti neljän vuoden takaisesta. neljän vuoden takaisesta. Silloin Fiatin tulos oli vielä aivan siedettävä. Nyt se ei sitä enää ole.

(Tiivistelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 11/06, s. 10-17)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot