Puhtaana syksyyn

 

Kesä on aikaa, jolloin autot eivät kovin helposti likaannu. Pesuvälin pidentyessä lika saattaa lopulta olla yllättävän tiukassa, jolloin pesulta vaaditaan tehokkuutta. Miten toimivat suurimpien kaupunkien autopesulinjat?

 

- Pääkaupunkiseutu
- Turku
- Tampere

Autopesuvertailu tehtiin pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen alueella toukokuun aikana, jolloin pesulinjat olivat jo yleisesti vaihtaneet talven voimakkaat liuotinpesuaineet kesällä käytettäviin.

Mukaan otettiin tietenkin kaikki huoltamoketjut, mutta lisäksi vertailussa oli kolme ainoastaan autopesuihin erikoistunutta yritystä. Näistä Autopesu-center toimii Helsingissä ja Spectra Tampereella. Uusimpana tulokkaana mukaan on tullut Wash 1, jolla on Espoossa sijaitsevan autokylpylän lisäksi viisi pesuautomaattia ympäri Etelä-Suomen. Näistä valitsimme mukaan Helsingin Kyläsaaressa sijaitsevan automaatin. Lisäksi uutuutena oli hampurilaisistaan paremmin tunnettu Hesburger, joka on avannut pesulinjat Turussa ja Vantaalla sijaitsevien ravintoloidensa yhteyteen. Turussa pesu sijaitsee linja-autoaseman Hesburgerin kupeessa ja Vantaalla Martinlaaksossa.

Mukana olivat sekä harjattomat että harjalliset pesut, ja useimmissa vertailumme liikkeissä olikin mahdollista valita kumpi pesu tahansa. Ainoastaan Spectra, Autopesu-center ja Kyläsaaren Wash 1 ovat pitäytyneet pelkän harjapesun tarjoamisessa. Myös Tampereen Shellillä jäi harjaton pesu tällä kertaa saamatta pesukoneen rikkoutumisen vuoksi.

Huoltamoketjuilla oli jokaiselta paikkakunnalta mukana yksi huoltamo lukuun ottamatta Shelliä. Siltä otimme mukaan pääkaupunkiseudun edustajaksi Haukilahden Shellin, mutta siellä vaihtui pesukone testin jälkeen, joten tulos ei vastaisi tämänhetkistä tilannetta. Essolla, Nesteellä ja Teboililla mukana ovat kaikkien kolmen paikkakunnan huoltamot. Vertailun Esso-asemat muuttuvat tulevaisuudessa ST1-nimen alle, mutta vertailun aikana ne kaikki olivat vielä Essoja.

Pesutulosta mittasimme keinotekoisella lialla. Lika oli ruiskutettu erillisiin, autoon magneettisesti kiinnitettäviin lappuihin. Likaa oli neljää eri vaikeusastetta, joissa kaikissa käytettiin maantiesuolaa ja hiilipölyä. Vaikeimmissa seoksissa oli lisäksi erinäisiä määriä pikeä.

Kaikkein haastavimmaksi osoittautui takaluukku, jossa testilaput kiinnitettiin rekisterikilven molemmin puolin siten, että osa lapusta oli hieman kilven takana. Näin harjat ja vesisuihkut eivät päässeet kunnolla puhdistamaan testilapun pintaa, ja se jäi likaiseksi.

Testilappujen kiinnityksen jälkeen auto vietiin pesuun ja pesupalvelun tarjoajalta pyydettiin parasta harjallista ja parasta harjatonta pesua. Pesun jälkeen tarkastettiin kuivaustulos ja testilaput irrotettiin myöhempää arvostelua varten. Samalla tavoin meneteltiin sekä harjapesussa että harjattomassa pesussa. Pesun yhteydessä otettiin pesuhallista myös valokuvia, joita käytettiin siisteysarvosanan antamisessa.

Yleisesti ottaen harjattomat pesut olivat nopeampia kuin harjapesut, mutta muutama poikkeuskin sääntöön joukosta löytyi.

Vertailumme pesuloissa pystyi pesettämään autonsa halvimmillaan jopa alle kymmenen euron, kun taas kalleimmissa paikoissa hinta kaksinkertaistui.

Harjapesut tuntuvat olevan hieman harjattomia kalliimpia, mutta ovatko ne myös parempia? Vastaus on edelleen kyllä, sillä pesutulokseltaan harjapesut ovat edelleen omaa luokkaansa.

Auton kyljistä ja konepellistä harjat pyyhkivät lian selvästi vesisuihkuja tehokkaammin pois. Toisaalta, jos auton muistaa viedä pesuun viikoittain, saattavat monet harjattomatkin pesut olla riittävän tehokkaita. Etenkin, jos auton on muistanut myös vahata riittävän usein.

(Tiiivistelmä Heikki Parviaisen artkkelista TM 16/07, s. 62-69)