Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Farmareita työsuhdeluokkaan

4.1.2006

Nämä farmarit eivät ole mitään pakettiautoja. Niissä on henkeä ja elämää, laadun tunnelmaa ja sivistystä, tunnetta yhtä lailla kuin järkeä. Jokaisella niistä on oma luonteensa ja oma kohderyhmänsä. Silti ne kilpailevat samoilla markkinoilla.

* Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente * BMW 320i touring * Saab 9-3 SportCombi 2,0t Vector * Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline * Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium

Vuosi 2005 tarjosi tähän luokkaan useamman mielenkiintoisen uutuuden. Päällimmäisinä ovat VW Passat Variantin ja BMW:n 3-sarjan Touringin uudet sukupolvet sekä tietenkin Saabin pitkään odotetun 9-3 SportCombin ensiesittely. Vanhempia, muttei mitenkään vähäpätöisempiä konkareita edustavat Audi A4 Avant ja Volvo V70.

Jo ennakkotietojen perusteella saimme palautetta vertailuryhmän kokoonpanosta. Volvon mallistosta parempana valintana pidettiin pienempää V50-mallia kuin V70:tä. Kieltämättä Volvon kokoluokitus ei aivan täsmää muun automaailman kanssa, mutta mielestämme V70 sopii paremmin tähän sarjaan, kun tavoitteena on saada mahtumaan perhekin mukaan.

Toisaalta Volkswagenia ei ole totuttu liittämään premium-autojen sarjaan, mutta nykyinen Passat kyllä pyrkii sinne aivan tietoisesti. Se on yhtä lailla näiden vertailukumppanien kuin vaikkapa Citroën C5:n tai Ford Mondeon kilpailija.

Luotamme siihen, että vertailuun valitut autot ovat toisilleen todellisia vaihtoehtoja, kun tavoitteena on valita laadukkaan maineen ja kohtuulliset tilat tarjoava farmariauto. Pieni lipsuminen perinteisten luokkarajojen yli on itse asiassa aivan terveellistä myös auton ostoa harkitsevalle. Hieman näkemyksiä avartamalla saattaa kokea iloisia yllätyksiä.

Perinteinen perheautoratkaisu, nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain ja etuveto ovat tällä kertaa ainoastaan Saabissa ja Volkswagenissa. Nämäkään eivät ole aivan tavanomaisia, sillä Saabin moottori on ahdettu, VW:n puolestaan suorasuihkutteinen.

Volvossakin on poikittaismoottori, mutta sylintereitä on viisi ja iskutilavuutta 2,4 litraa, kun edelliset olivat kaksilitraisia. Jäljelle jääneissä saksalaisissa moottori on pitkittäin, vaikka ainoastaan BMW on perinteitään kunnioittaen takavetoinen. BMW:ssä kaksilitrainen moottori on tätä nykyä nelisylinterinen, ja erikoisuutena on kaasuläpän tehtävät korvannut Valvetronic-järjestelmä, jossa ilmamäärää säädellään imuventtiilien nostoa muuttamalla. Audi käyttää jo elinkaarensa laskukautta lähentelevää 1,8-litraista turbomoottoria, nyt 120-kilowattisena versiona.

Ohjauksen tehostus on Volkswagenissa sähköinen, muissa perinteisempi hydraulinen.

Vertailu tehtiin lokakuun lopulla, ja autoissa oli kaikissa kokeissa kesärenkaat. Maantieajossa kuivalla asfaltilla rengastuksen suurin vaikutus tuntuu ohjauksessa ja melutasossa. Toisaalta kesärenkaissakin rengaskoon valinnalla on iso merkitys ominaisuuksiin. Sillä voi vaikuttaa suotuisasti ohjaustuntoon, suuntavakauteen, uraherkkyyteen, jousitusmukavuuteen ja melutasoon. Asian tekee yhä vaikeammaksi se, että toiset autot tuntuvat sietävän hyvin rengaskoon vaihteluita, toisissa pienikin muutos tärvelee ominaisuudet.

Farmariauton tapauksessa kuormankantokyky on toivottu ominaisuus. Näillä autoilla kuljetetaan harvoin mitään jättilasteja, mutta silti rekisteriotteeseen merkityn kantavuuden ei pitäisi tuottaa ajettavuusongelmia.

Jarrujen osalta tilanne on selkeä ja ongelmaton. Jokainen auto kykeni jarrutuskokeissa sekä kahden hengen kuormalla että täyteen kantavuuteen asti kuormattuna alle 40 metrin jarrutusmatkaan kuivalla asfaltilla 100 km/h alkunopeudesta.

Kun jarrutuskokeessa selvitetään pituussuuntaisen pidon rajoja, väistökokeessa pääosaa näyttelee sivuttaispito ja alustan toiminta. Nykyään tähän on lisättävä myös elektroniikka, sillä tällä kertaa jokaisessa autossa on ajonvakautusjärjestelmä, joka tavallisimmin tunnetaan myös lyhenteellä ESP.

Tässä hintaluokassa voisi autojen olettaa olevan jo varsin hiljaisia. Ovathan pikkuautotkin tulleet vuosien mittaan paljon viihtyisimmiksi paikoiksi matkustaa. Yllättäen todellisuus kuitenkin kaataa vettä niskaan. Vertailumme autot pääsivät melun arvostelussa lähinnä keskimääräisiin tai sitä heikompiin tuloksiin.

Tällä kertaa erot ulkomitoissa ovat autojen samantyyppisestä käyttötarkoituksesta huolimatta varsin suuret. Tämä näkyy osittain myös sisätiloissa, mutta yllätyksiäkin löytyy. Etupenkeillä tilaa riittää kaikissa, mutta hyvään kokonaisuuteen tarvitaan muutakin kuin tilaa.

Kuten sisätiloissa, myöskään tavaratilan osalta ei pelkkä tilavuus ratkaise paremmuutta, vaan myös tavaratilan käyttökelpoisuus sekä turvallisuutta ja mukavuutta parantavat varusteet saavat merkittävän painoarvon. Lastenvaunut on eräs hyvä tavaratilan koon mittari. Isot vaunut eivät mahdu pyörineen Audin ja BMW:n lastausaukosta sisään. Muihin ne menevät, mutteivät kuitenkaan suojaverhon alle. Mikäli silkka tavaratilan koko on ostokriteerinä, niin tällöin parempi valinta on vaikkapa Skoda Octavian farmarimalli. Pelkät ulkomitat kun eivät kuljetuskykyä aina ratkaise.

Kuten auton suunnittelu, myös menestys vertailutestissä on aina kompromissi. Silti aina joku onnistuu paremmin kuin muut. Vertailuvoittajan rakennusaineksia ovat menestys erilaisissa testeissä, kokeissa ja mittauksissa. Jokainen voi niistä valita itselleen tärkeät ominaisuudet. Tekniikan Maailman testiryhmän suositus tästä ryhmästä on Volkswagen Passat Variant.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen ja Jussa Niemisen artikkelista TM 1/06, s. 10-25)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Volvo A4 Avant
320i Touring
9-3 SportCombi
Passat Variant
V70

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto