TILAA AJONVAKAUTUKSELLA!


Matti Vuorimaa. kuva


  • Citroën Berlingo 110 Multispace
  • Opel Combo Tour 1,6 CNG
  • Renault Kangoo 1,6 Privilege
  • Skoda Roomster 1,6 Ambiente

Henkilöauton ostaminen järkiperustein on harvinaista. Sattuma, ennakkoluulot, pinttyneet mieltymykset ja hetken mielijohteet ohjaavat valintaa. Pelkästään tarpeita ja tarjolla olevaa kalustoa vertailemalla henkilöpakettiauton luulisi olevan yllättävän monelle Se oikea.

Vertailun ryhmä on koottu moottorin ja hintalapun perusteella. Tähtäimessä olivat bensiiniä nielevät, noin 80 kW:n tehoiset moottorit, jotka lähtisivät kaupasta autolla varustettuna noin 22 000 euron hintaan.

Bensiinimoottorin valinta johtuu osittain auton tyypistä ja toisaalta rahapolitiikasta. Nimensä mukaisesti autot ovat lähempänä henkilöautoa kuin pikkupakettiautoa, mutta ne eivät kuitenkaan ole yhtä mukavia: houkutusta ennätysmäisiin vuotuisiin ajosuoritteisiin ei ole. Kulutuslukemia verrattaessa dieselmoottorilla joutuu ajamaan noin 10 000 km, jotta edes käyttövoimavero tulisi kuitattua alemmilla polttoainekuluilla. Matka pitenee, jos tapettavaksi tulee vielä korkeampi hankintahinta.

Loppusuoralle siilautuivat Citroën Berlingo, Opel Combo, Renault Kangoo sekä Skoda Roomster. Ryhmän ranskalaiset ovat tuoretta satoa, Roomster vuosikertaa 2006 ja Opel joukon ikänestori. Combo oli mukana jo viimekertaisessa henkilöpakettiautovertailussa numerossa 17/04 ja voitti sen niukalla erolla Kangooseen. Nyt mukana on maakaasumalli, sillä se upposi vertailun hintahaarukkaan ongelmitta.

Maakaasu otettiin mukaan, koska se on toistaiseksi dieseliä ja bensiiniä selvästi edullisempaa, eikä käytettävä polttoaine tuo mukanaan ylimääräistä polttoaineeseen sidottua, dieselin käyttövoimaveroa vastaavaa “tasausmaksua”.

Citroënin suhteen on muistettava, että yhtä hyvin mukaan olisi voitu valita sen sisarmalli Peugeot Partner. Teknisesti autot ovat identtisiä, joten valtaosin Citroënin kommentit soveltuvat myös Peugeotiin.

Testirupeaman aluksi tilakaapit kiikutetaan kaupungin kapeille kujille. Ryhmä ratkeaa heti koon puolesta kahtia, sillä henkilöautomaisen kapeat Opel ja Skoda soljuvat eteenpäin huomattavasti vähemmällä tarkkailulla kuin Berlingo ja Kangoo.

Syyssateiden aikaan ajettu maantieosuus paljasti autoista yllättävän vähän lisää kaupunkilenkkiin nähden. Ensisijainen valinta maantielle riippuu siitä, mitkä ovat kuljettajan mieltymykset ja kuljetettavan tavaran koko. Ajo-ominaisuuksien kannalta paras vaihtoehto on Skoda, mutta matkustusmukavuudessa Kangoo on lyömätön.

Kaappiauton suurehko lasipinta-ala on päänsärky usealle suunnittelujaokselle, eikä meluosasto ole poikkeus. Ulkoa tulevat ilmaäänet kulkeutuvat selvästi erotettavina ohiajavista autoista, samoin virtausmelu auton ympäriltä. Jos istuma-asento on sellainen, että matkustajan korva on lähellä ikkunaa, pienemmästäkin melusta tulee häiritsevää.

Perinteisin menoin mitatut kaupunki-, maantie- ja tasaisen nopeuden kulutukset antavat kahdeksan litran paikkeilla olevia lukemia, jotka hieman nousevat, jos pyöritään aivan keskikaupungilla tai kiirehditään moottoritiellä. Maakaasumahdollisuudesta huolimatta kaikki autot mitattiin bensiinillä, koska sopivaa kaasun kulutuksen mittalaitetta ei Suomessa ole.

Vertailun autot tarjoavat neljälle hengelle tai suuremmalle tavaramäärälle kelpo kyydin, mutta esimerkiksi tilavaan farmariin nähden saavutetaan lisämittaa vain korkeussuuntaan.

Kaappiautot ovat rakenteensa takia janoisia, meluisia ja osa ääritilanteissa kelvottomia. Viimeisin seikoista on paheksuttavin, sillä perheet ovat iso osa autojen kohderyhmää.

Väistökokeet osoittivat, että jopa heikosti onnistuneen alustasuunnittelun voi paikata kelvolliseksi ajonvakautuksella.Valitettavasti kolmea vertailun automalleista myydään myös ilman ajonvakautusta. Kangoossa se ei olevakiona, ja Comboon ESC:tä ei saa rahallakaan. Ranskalaismerkkien osalta asia kannattaisi ottaa esiin maahantuonnissa. Lopullisen päätöksen tekee kuitenkin asiakas, jonka ei pidä säästellä tässä kohtaa.