Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Huoltokorjaamot

26.5.2010

VAIHTOEHTOJA MERKKIHUOLLOLLE


Hannu Häyhä, kuva


Autoasi-Koivikko T:miMaakunnan Auto, Seinäjoki 
Autofit SeppäläNeste Satama, Turku 
Autokorjaamo Alanko Kai OyNurmon Autopiste Oy
Autokorjaamo AutopartnerPalokan Autohuolto Ky
Autokorjaamo Matalamäki M&JRinta-Joupin Autoliike Oy
Autokorjaamo Nikunen KySammaltien Autohuolto Ky
AutoMax OyVeho Autotalot Oy
Auto-Mäenpää KyWetteri Oy
E-P:n AutokorjaamoVolkswagen Center
Hämeentien Autopalvelu OyV-Wauhtipiste


Autot huolletaan yleensä oman merkin korjaamossa, mutta vaihtoehtojakin on. Selvitimme, miten huolto sujuu muualla kuin merkkikorjaamossa.

Erityisesti varaosaliikeketjujen korjaamot ovat alkaneet markkinoida aktiivisesti omaa toimintaansa. Ne korostavat, että merkkiliike ei ole ainoa oikea vaihtoehto auton huollattamiseen - esimerkiksi auton takuu säilyy, vaikka sen huollattaisi jossain muussa korjaamossa.

Kun varaosaketjujen korjaamot tekevät huoltonsa hieman merkkiliikkeitä edullisemmin, on selvää, että asiakkaiden kiinnostus niitä kohtaan lisääntyy.
Selvitimme erilaisten korjaamoiden laatua sekä huollon teknisen osaamisen että palvelun osalta, ja vertailimme myös hintoja.

Mukana oli viisi automerkkiä ja viisi kaupunkia. Fordilla vierailimme Oulussa, Hondalla Jyväskylässä, Skodalla pääkaupunkiseudulla, Toyotalla Seinäjoella ja Volkswagenilla Turussa. Jokaisesta kaupungissa vertailuun otettiin neljä korjaamoa, joista yksi edusti merkkikorjaamoa. Kolme muuta valittiin siten, että mukana oli kaksi ketjuihin kuuluvaa korjaamoa ja yksi riippumaton.

Poikkeuksen teki pääkaupunkiseutu, jossa kaikki korjaamot kuuluivat johonkin ketjuun. Korjaamoketjuja edustivat AD-autopaikka, Autofit-korjaamo, Autoasi-korjaamo, Bosch Car Service ja Fixus. Eri ketjujen liikkeiden lukumäärä on vertailussamme suhteutettu niiden lukumäärään Suomessa.

Kunkin kaupungin kaikki neljä korjaamoa kierrettiin samalla autolla, ja siihen teetettiin aina sama huolto. Niinpä huollon sisällön olisi pitänyt olla sama ja hintojen vertailukelpoisia. Näin päästään vertaamaan merkkiliikkeen hintatasoa vapaisiin toimijoihin. Eri automerkkien huollot eivät olleet samanlaisia, joten hintavertailu niiden kesken ei ole mielekästä.

Myös huoltojen sisältöä olisi ollut mukava vertailla, mutta ikävä kyllä emme saaneet huoltoselostetta läheskään kaikista korjaamoista. Kaikista merkkikorjaamoista saimme huoltoselosteen, mutta on hämmästyttävää, että varaosakaupan nimen alle ketjuuntuneet korjaamot käyttävät selosteita niin vähän.

Autossamme oli monia tuttuja vikakohteita, joiden pitäisi tulla kuntoon jokaisessa huollossa. Valojen kunnon tarkastaminen ja nesteiden lisääminen eivät ole ylivoimaisia tehtäviä. Samaan sarjaan kuuluu varapyörän ilmanpaineen tarkastus, joka unohtuessaan pahoittaa autoilijan mielen rengasrikon sattuessa.

Näiden helpompien vikojen lisäksi otimme mukaan yhden hiukan vaativamman vikakohteen, jossa testattiin korjaamoiden kykyä käyttää testilaitetta sähköisten vikojen selvittämiseen.

Kokeilumme osoitti, että sähköisten vikojen selvittäminen ei ole enää nykyään merkkikorjaamoiden yksinoikeus. Erilaisten vikakoodiskannereiden hinnat ovat tulleet niin alas, että jokaisella korjaamolla on mahdollisuus sellainen hankkia.

Kaikki vertailussa mukana olleet autot olivat yli kolme vuotta vanhoja, eikä niissä enää ollut takuuta jäljellä. Vaikka autot olisivat takuunalaisia, voidaan niitä huollattaa myös muualla kuin merkkikorjaamossa. Ryhmäpoikkeusasetus mahdollistaa sen, että merkkikorjaamoilla ei ole yksinoikeutta takuunalaisten autojen huoltoon, vaan ne voi huoltaa myös joku muu korjaamo, joka tekee riittävän laadukasta työtä ja käyttää alkuperäistä vastaavia varaosia.

Huollon laadussa oli selvä ero merkkikorjaamoiden ja muiden välillä. Viidestä merkkikorjaamosta kolme otti huollosta täydet pisteet. Muista korjaamoista yksikään ei pystynyt samaan. Ainoastaan Autokorjaamo Matalamäki pääsi hyvin lähelle saalistaen yhdeksän pistettä kymmenestä.

Palvelun puolella merkkihuollot selvisivät joko loistavasti tai kohtuullisesti. Muiden korjaamoiden hajonta oli huomattavasti suurempaa, sillä mukana oli erittäin hyviä ja todella huonoja suorituksia. Usein ei-merkkikorjaamoiden palvelun ongelmat liittyivät kustannusarvion ja aikataulun antamiseen.

Tekemämme hintavertailun perusteella voidaan yleisesti sanoa, että merkkihuolto on kalliimpi vaihtoehto. Tilanne muuttuu mutkikkaammaksi, jos lähdetään purkamaan sitä, mitä eri korjaamoiden tekemään huoltoon kuului. Periaatteessa kaikissahan huoltojen sisällön pitäisi olla sama, mutta käytännössä eroja oli.

Monet varaosaketjujen korjaamoista korostavat erityisesti sitä, että niiden tekemän huollon jälkeen auton takuu säilyy aivan samoin kuin merkkikorjaamossakin tehdyn huollon jälkeen. Autonvalmistajat kuitenkin edellyttävät, että huollot tehdään niiden ohjeiden mukaisesti, ja niin ei nyt joka paikassa käynyt.

ERILAISTEN käytäntöjen vuoksi riippumattomien korjaamojen huolto ei siis automaattisesti ole edullisin ratkaisu, vaikka lopullinen hinta sen vaikutelman antaisikin. Jos merkkihuollossa vaihdetaan kaikki suodattimet ja muualla ne vain puhdistetaan, on selvää, että myös huollon hinta kipuaa ylemmäksi.

Aina huollon erilaisuus ja kattavuus eivät riitä selittämään merkkikorjaamon kalliimpaa hintaa, joten paineita merkkihuoltojen hinnanlaskuun näyttäisi olevan. Ainakin, mikäli ne aikovat pitää nykyisen asiakaskuntansa. Kilpailu on alalle erittäin tervetullutta, kunhan se ei toteudu laadun kustannuksella.

Heikki Parviainen (tiivistelmä TM:n 11/10 artikkelista, s. 52-63)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto