Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Isomman keskiluokan perheautot

14.6.2012

KESKIVERTOA ENEMMÄN


Hannu Stöckell, kuva

Keskiluokka on osuva nimitys vain autojen kokoa määriteltäessä. Sen sijaan kilpailu on tässä luokassa keskinkertaista kovempaa ja autoilla ajetaan keskimäärästä enemmän. Myös vertailuryhmämme on keskivertoa suurempi.

  • Chevrolet Malibu 2,4 A
  • Ford Mondeo 1,6 Ecoboost
  • Hyundai i40 1,6 GDI
  • Mazda6 2,0
  • Peugeot 508 THP 156
  • Škoda Superb 1,4 TSI
  • Toyota Avensis 1,8 Valvematic
  • Volkswagen Passat 1,4 TSI

Kaikki tärkeimmät autonvalmistajat ovat mukana ylemmässä keskiluokassa, joten mahdollisia merkkejä ja malleja on tarjolla pitkälti toistakymmentä. Vertailumme rajoittuu kuitenkin kahdeksan auton ryhmään, johon hyväksyttiin kolmen uutuusmallin rinnalle viime vuoden viisi eniten myytyä.

Halusimme vertailuun autoja, jotka ovat neliovisia ja varustettu myydyimmällä bensiinimoottorilla sekä käsivalintaisella vaihteistolla. Suurin osa autoista täyttää nämä ehdot, mutta pari poikkeustakin on, mikä johtuu hinta- ja saatavuussyistä.

Kriteereiden mahdollisimman hyvän täyttymisen takia jouduimme tinkimään varustetasoista. Niitä onkin laidasta laitaan, joten loppuarvostelussa varustelu on jätetty ilman painoarvoa.

Uutuustrion tuorein malli on Chevrolet Malibu, joka lanseerataan meillä vasta syyskuussa. Saimme testiautoksi esisarjalaisen, joka on erittäin hyvin varusteltu.

Moottori on 2,4-litraisena luokassaan iso, ja vaihteistokin poikkeaa muusta vertailuryhmästä. Valinta oli kuitenkin helppoa, koska molemmat Suomessa olleet Malibu-yksilöt olivat automaattivaihteisia.

On vielä epävarmaa, tuleeko Suomeen ollenkaan käsivalintaisia versioita. Uutuusarvo ja aikainen koeajomahdollisuus nostivat Malibun kuitenkin vertailuryhmään.

Toiseksi tuorein on Hyundai i40, joka oli talvitestissä farmarimallisena ja dieselinä. Asiakas voi valita 1,6- tai 2,0-litraisen bensiinimoottorin, mutta meidän aikataulumme mahdollisti vain ensiksi mainitun. Se on tehoiltaan kuitenkin lähempänä ryhmän keskivertotehoa kuin poikkeuksellisen tehokas kaksilitrainen.

Jo toista vuotta markkinoilla ollut Peugeot 508 luetellaan uutuuksiin siksi, ettei se ole vielä osallistunut Tekniikan Maailman kesävertailuun. Allure-varusteinen ranskalainen on joukon toiseksi kallein, mutta vastikään markkinoille on tullut samat varusteet sisältävä Limited-malli, joka on noin 1 500 euroa euroa halvempi.

Kokoluokan myydyin malli on Toyota Avensis, jota päivitettiin hieman viime vuoden lopulla. Toiseksi myydyin Volkswagen Passat ja neljänneksi myydyin Škoda Suberb ovat mukana yhtenevillä 1,4-litraisilla suorasuihkuturboilla. Se ei kyllä ole kummassakaan tapauksessa myydyin moottori, mutta sillä autot sopivat ryhmän hintahaarukkaan.

Ford Mondeon voi valita farmarin lisäksi neli- tai viisiovisena. Auto on vertailussa viisiovisena, koska neliovisen myynti on lähes olematonta. Alun perin vuonna 2007 lanseerattu Mazda6 on viimeinen mukaan hyväksytty kilpailija, sillä se saavutti viidennen sijan viime vuoden myyntitilastossa.

Vertailuryhmän autoilla ajetaan paljon maantiellä, joskus pitkiäkin matkoja. Tehtaan insinöörit ovat panostaneet maantieajossa tarvittaviin ominaisuuksiin, minkä huomaa ainakin siitä, ettei mikään asia ole aivan huonolla tolalla.

Tämän kokoluokan autoja ei osteta pelkästään kaupunkiliikenteeseen, mutta tietenkin taajamat ovat niitä pullollaan. Yleisesti voi sanoa, ettei yksikään ole kaupunkiajossa huono, mutta eroja toki on.

Ajo-ominaisuuksien lisäksi eroja on hallintalaitteiden, esimerkiksi seisontajarrun käytössä. Osa luottaa perinteiseen vetokahvaan, kun toiset turvautuvat sähkökatkaisimiin. Myös sammutusautomatiikka on yleistynyt, ja näissäkin on erilaisia toimintamalleja.

Kevään vaihtelevat sääolosuhteet mahdollistivat väistökokeen tekemisen sekä märällä että kuivalla asfaltilla. Koe tehtiin molemmissa olosuhteissa myös kahden ja viiden hengen kuormalla. Osoittautui, että valmistajat ovat tehneet paljon kehitystyötä myös ääriominaisuuksien parissa. Lähes kaikki autot ovat kiitettävällä tasolla, joskin joillain osa-alueilla löytyy vieläkin kehitettävää.

Vertailuryhmän autot ovat ajo-ominaisuuksiltaan vähintään hyviä. Erot ovat useimmilla osa-alueilla marginaaliset, eikä suuria heikkouksia ole.

Ryhmän kaikilla autoilla voi ajaa pitkiäkin matkoja ilman suurempia murheita. Sen sijaan polttoaineen kulutuksessa on suuria eroja. Maksimaalisessa suorituskyvyssä erot ovat pienet, mutta käytännön ajotilanteissa ne ovat suurempia.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 12/12 artikkelista, s. 12-33)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Volkswagen Malibu
Mondeo
i40
6
508 THP
Superb
Avensis
Passat

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto