Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Jarrupalat

13.9.2006

Normaalissa ajossa jarrupalat eivät joudu ominaisuuksiensa äärirajoille. Joskus voi eteen tulla kuitenkin tilanne, joissa niiden todellinen laatu punnitaan. Mahtaako siis olla väliä, mitkä palat autooni vaihdan? Tai kannattaisiko ottaa halvimmat? Tai pysyä autonvalmistajan suosittelemissa alkuperäisissä?

* Biltema * Delphi * ETF * Icer * Jurid * Mintex * Remsa * VW

Valitsimme vertailuautoksi Volkswagen Golfin neljännen sukupolven mallin. Otimme testattavaksi tähän automalliin tarkoitettujen alkuperäisten VW-palojen lisäksi seitsemät erimerkkiset tarvikepalat hintahaitarin koko laajuudelta. Alun perin testattavien joukossa olivat myös Bosch-merkkisenä myytävät jarrupalat, mutta ne osoittautuivat samoiksi kuin alkuperäiset VW-palatkin, joten arvostelussa emme erikseen käsitelleet Boschia.

Edellisessä vastaavassa vertailussamme (TM 4/05) jouduimme toteamaan, että Suomessa käytössämme olevan jarrudynamometrin teho ja tarkkuus ei aivan äärirajoille asti vietynä riitä kaikkiin vaadittaviin kokeisiin. Näin ollen etsimme tällä kertaa käyttöömme selvästi aikaisempaa voimakkaammat jarrupalojen rasituskoneet, mikä edellytti testaajiemme siirtymistä kahdeksi viikoksi eteläisempään Eurooppaan tekemään mittauksia.

Kokeet tehtiin dynamometreillä, joissa on sähkömoottorin lisäksi suuret vauhtipyörät. Dynamometreillä tehtiin varsinaisesti kaksi eri testausta, eli kulumiskokeet ja niin sanottu AK-Master-testi, jonka kesto jokaista jarrupalamerkkiä kohden oli noin kahdeksan tuntia.

AK-Master on kehitetty varta vasten jarrupalojen suorituskykymittauksiin. Se sisältää kaikkiaan 20 eri osatestiä. Arvosteluun otimme mukaan ne osatestit, joiden avulla selvitettiin jarrupalojen käyttäytymistä äärimmäisessä rasituksessa eli suurella nopeudella ajettaessa perättäisten jarrutusten kuumentaessa palojen pintaa.

Testissämme jarrupalojen erot alkoivat näkyä jo kotoisellakin moottoritienopeudella, mutta erot vain korostuivat nopeuden tästä suurentuessa.

Jarrupalat eivät ole jarrujen ainoa kuluva osa. Myös jarrulevyt voivat kulua, jos itse palat ovat erittäin kovat ja hyvin kulutusta kestävät. Jarrupalat kuluttavatkin jarrulevyjä eri tahtiin, ja erot voivat sellaisenaan olla yllättävän suuret. Levyjen kulumisella ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, sillä auto kuluttaa mahdollisen jarrulevyjen vaihdon välillä niin monta jarrupalasarjaa, että levyjen hinta muodostuu kokonaisuutta ajatellen melko vähäiseksi.

Tilanne tietenkin muuttuu, jos jarrupalat pääsevät kulumaan metallille saakka tai kuluttavat jostain muusta syystä jarrulevyn urille. Silloin levyt saattavat olla laakista vainaat. Kulumisarvostelussa painotimme palojen kulumista 80 prosenttia, ja loput 20 prosenttia jäivät levyn kulumiselle.

Hämmästyttävää kyllä yksi jarrujen huoltokustannuksia lisäävä tekijä on jarrujen vähäinen käyttö. Etenkin takajarrujen kanssa on usein ongelmia. Jarrulevy voi myös ruostua, kun sen toiselle puolelle ei kohdistu jarrupalan hankausta. Tämän vuoksi on tärkeää, että huollon yhteydessä tarkastetaan jarrujen toiminta ja herkistellään mahdollisesti jumissa olevat osat.

Jarrupalat joutuivat vertailussamme äärimmäiselle rasitukselle. Peräti puolet vertailun jarrupaloista keräsi täydet viisi tähteä. Se oli hyvä suoritus ja yllätti meidät testaajatkin.

(Tiivistelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 16/06, s. 132-137)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto