Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Keskikokoiset premium-mallit

29.12.2010

VALIOJOUKKO


Matti Vuorimaa, kuva

Tämänkertaisen vertailumme autot on lähtökohtaisesti tehty vaativille asiakkaille, joten myös testiryhmän oli viritettävä tuntosarvensa normaalia herkemmiksi. Taistelu valioluokassa on kovaa.

  • Audi A4 2,0 TFSI Multitronic Le Mans
  • Lexus IS250 A 17”
  • Mercedes-Benz C 180 CGI BE A Premium Business
  • Volvo S60 2,0T Summum A

Lähtökohta vertailuryhmämme autovalinnalle oli kattava otanta ylemmän keskiluokan bensiinimoottorisista ja automaattivaihteisista porrasperistä. Kun valinta rajataan niin sanottuihin premium-merkkiehin, auton hinta on 40 000 euron paikkeilla.

Lukujen puolesta tarkkarajaista ryhmää on kuitenkin lähes mahdotonta saada, sillä autojen hinnat heittelevät tuhansilla euroilla, kun varustelutasot muuttuvat. Eikä maahantuojilla ole kaikkien varustetasojen koeajoautoja.

Ryhmän kuumin uutuus on vuonna 2010 Genevessä esitelty Volvo S60. Audin A4 ja Mercedes C ovat jo kolmevuotiaita, joten kevyesti päivittyvät versiot ovat pian tulossa. Ainakin Mercedeksen valot ja keulan ilme uusiutuvat ensi keväänä, mutta moottorivalikoima pysyy ennallaan.

Vertailun konkari on Lexus IS, joka on esitelty jo vuonna 2005, mutta se uudistui hiukan syksyllä. Uudistuksen myötä esimerkiksi kulutus on hieman laskenut.

Yksi mielenkiintoinen kilpailija on joukosta poissa: BMW 3-sarja uusiutuu pian, eikä sopivaa vanhaa mallia löytynyt enää maahantuojalta vertailuun.

Audissa on kaksilitrainen turboahdettu suorasuihkutusmoottori, josta on olemassa 132 ja 155 kW:n versiot. Vertailussa on pienempitehoinen malli, jossa huipputeho on käytössä pyörintänopeuksilla 1 500-3 900.

Lexuksessa on 2,5-litrainen vapaastihengittävä moottori, jonka teho on ryhmän suurin, 153 kilowattia. Moottorissa on suorasuihkutus, ja sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta voidaan säätää. Mercedeksen ohella Lexus eroaa muista takavetonsa takia.

Mercedeksen voimanlähteenä on C180 CGI BE eli suorasuihkutteinen turboahdettu 1 796 cm³:n moottori. Uusi vähäkulutuksinen Blue Efficiency -moottori säilyy samanlaisena C-sarjan uudistuksesta huolimatta.

Volvon kaksilitrainen turbomoottori on huipputeholtaan 149 kW. Polttoaine suihkutetaan myös Volvon moottorissa suoraan palotilaan, mutta moottori eroaa muista sijoitukseltaan. Volvossa moottori on poikittain, kun muut luottavat pitkittäiseen asennukseen.

Automaattivaihteistojen toiminta on autoissa ratkaistu kolmella eri tavalla. Lexuksessa ja Mercedeksessä luotetaan perinteiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon. Mercedeksesä vaihteita on viisi ja Lexuksessa kuusi.

Audissa on Multitronic-vaihteisto, joka on portaaton eli CVT-vaihteisto. Liikkeellelähtö hoidetaan hydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä.Volvossa on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Kaikissa autoissa on erillisjousitus edessä ja takana. Jousitus on toteutettu perinteisin teräsjousin.

Tämän autoluokan autot ovat elementissään maantiellä. Tien mutkat ja kaarteiden monipuolisuus vain lisäävät hauskuutta. Kolmen kärki on tasainen, mutta autojen luonteissa on selviä eroja. Yksikään niistä ei ole täyden kympin arvoinen, sillä mukavuus, suuntavakaus ja ohjauksen tarkkuus eivät osu kohdalleen missään.

Audi, Mercedes ja Lexus ovat kokoisekseen hyviä kaupunkiautoja ja jakoivat kaupunkiajon ykkössijan kiitettävällä arvosanalla. Vaikka ottelu päättyi numeroiden valossa tasapeliin, hyvät ja huonot ominaisuudet menevät osittain ristiin.

Autot ovat suorituskyvyltään vähintäänkin riittäviä arkikäyttöön, ja erot ovat marginaaliset.

Vertailuautojen erilaisten vaihteistojen ja kytkimien toimintaerot näkyvät parhaiten kaupunkiajossa.

Audin CVT-vaihteisto toimii pääosin moitteettomasti, mutta nuhdeltavaakin on. Lexuksen perinteinen automaattivaihteisto toimii ryhmästä parhaiten. Se reagoi nopeasti kaasuun mutta auto ei ryntäile.

Mercedeksen perinteisellä tekniikalla toteutettu vaihteisto ei ole yhtä johdonmukainen kuin Lexuksen. Hiipivät kiihdytykset sujuvat mukavasti, mutta puoliterävällä kaasunannolla vaihdot erottuvat tarpeettoman selvästi.

Volvo jäi muista yhden arvosanan päähän. Sen kaksoiskytkinvaihteisto toimii vauhdissa mallikkaasti, mutta liikkeellelähtö vaatii totuttelua herkästi reagoivan kaasupolkimen takia.

Kulutusmittauksissa taloudellisimmaksi osoittautuivat Mercedes ja Audi. Mitatuissa maantiekulutuksissa on merkillepantavaa, että kaikki autot yltävät tankillisella yli tuhannen kilometrin toimintamatkaan, mikä vielä kymmenen vuotta sitten olisi ollut harvinaista tämän tehoisille automaattivaihteisille bensiinimoottoreille.

Vertailuautojen omistajat arvostavat ennen kaikkea ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Valmistajat ovatkin panostaneet poikkeuksellisen paljon ajettavuuteen, joten yleensä myös ääritilannekäytös on kunnossa.

TASAISESSA joukossa kilpailu on tiukkaa. Sen huomaa kärjen pienistä eroista ja kohtuullisen korkeista pistemääristä. Korkeasta tasosta Premium-luokassa kertoo puolestaan arvosanojen painottuminen arvosteluasteikon yläpäähän. Kaikki vertailun autot ovat edelläkävijöitä jollain osa-alueella, eikä suurempia notkahduksia esiinny.

Aimo Niemi (tiivistelmä TM:n 1/11 artikkelista, s. 14-29)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Audi A4
IS250
S60-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto