Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM Vertailu

Mopoautot

29.7.2009

Vaareilta pojille

 
Kuva: Matti Vuorimaa


• Aixam Crossline SuperLuxe
• JDM Aloes Luxe
• Ligier X-Too R DCI
• Microcar M.Go F8


Mopoautot ovat olleet keskuudessamme jo hyvän tovin, ja ensimmäisestä vertailustammekin on vierähtänyt jo viisi vuotta. Siinä ajassa ajoneuvot ja ajajaryhmäkin ovat muuttuneet.

Mopoautojen hankinta on edelleen harvojen herkkua, ja ostajille näyttää olevan sama, maksaako se 11 000 vai 17 000 euroa. Vertailukaluston hintahaitariksi muodostui 14 690-17 200 euroa Aixam Crossline SuperLuxen ollessa edullisin ja Microcar M.Go F8:n kallein.

Mopoauto on mopojohdannainen nelipyöräinen. Tämän mukaisesti ajoneuvon huippunopeus on 45 km/h, ja kuljettajalla on oltava ikää 15 vuotta sekä mopon ajamiseen oikeuttava ajokortti.

JDM ja Microcar on varustettu Yanmarinin 523-kuutioisella, kaksisylinterisellä moottorilla. Aixamissa on myös kaksisylinterinen, mutta 400-kuutioinen Kubotan voimanlähde. Uusin moottoritekniikka on Ligierissä, jonka yhteispaineruiskutuksella varustettu Lombardinin 440-kuutioinen moottori on niin ikään kaksisylinterinen.

Mopoautokäytössä variaattori vaatii kuljettajalta oppimista, sillä vaihdevalitsimen vaikutus ajosuuntaan on epämääräinen.

Massan säästämiseksi jarruista on tehty tehostamattomat. Tämä vaatii totuttelua ja jarrujalan lihaksia saa käyttää tosissaan kovissa jarrutuksissa. Ligier ja Microcar on varustettu levyjarruin, kun Aixamissa ja JDM:ssä on edessä levy- ja takana rumpujarrut.

Väistökokeessa jokaisen mopoauton sisäkaarteen puoleinen takapyörä nousee ilmaan, ja auton ajonopeuteen sovitetulla radalla molemmat sisäkaarteen puoleiset renkaat nousevat ilmaan.

Näin käy siis radalla, jonka mitat on muutettu ajonopeuden ja ajoneuvon koon takia 0,6-kertaisiksi henkilöautojen väistörataan nähden.

Kun väistökokeen tulokset ynnätään järkeä käyttäen, voidaan todeta, että mopoauton saa jopa kaadettua ohjausliikkeellä, mutta se on normaalissa ajotilanteessa epätodennäköistä. Autojen melko hitaasti välitetyt ohjaukset helpottavat tilannetta, koska kaatamisen vaatimaa terävää ohjausherätettä on vaikea antaa.

Autojen kulutuslukemat ovat keskiarvo eri kuljettajien ajamista tuloksista, vaikka mopoauton kulutukseen kuljettaja ei juuri voi vaikuttaa, koska kaasu on käytännössä aina pohjassa - tai ylhäällä.

Valoteholtaan paras on Ligier. Lähivalollaan se valaisee koko tien kiitettävälle etäisyydelle, minkä jatkeeksi oikealle pientareelle kohdistuu vielä reilu ”hirvipiikki”. JDM:n umpiot poikkeavat muiden H4-linjasta, sillä sen nelivalot on otettu suoraan henkilöautosta.

Myyntihinnan perusteella voisi olettaa, että mopoautossa on melkoisesti varusteita, mutta kuljettajan paikalta voidaan todeta, ettei kaikkia sittenkään. Varsinaisia turvallisuusvarusteita, kuten turvatyynyjä tai ajonvakautusta, ei ole ainoassakaan.

Mukavuusvarustukseen kuuluvat vakiona sähköikkunat ja kaukosäätöinen keskuslukitus. Radiot ja cd-soittimet kuuluvat myös perusvarustukseen.

Kaupungissa mopoauto on omiaan, mutta maanteillä peilit nousevat pääosaan. Niitä pitää tarkkailla liki yhtä paljon kuin liikennettä tuulilasin läpi.

MITÄ tulee itse vertailuun, vertailurupeaman jälkeen voitiin todeta, ettei nelikosta erottunut ylivoimaista voittajaa - kaikki mahtuvan puolen numeron sisään loppuarvosanoissa. Paremminkin voitiin todeta, että autot olivat hyvin tasavertaisia ja että kullakin merkillä on omat hyvät puolensa.

Lexi Lehtonen, Aimo Niemi, Jari Pitkäjärvi (tiivistelmä TM 14/09:n artikkelista, s. 12–24)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto