Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Näillä renkailla kansa ajaa

13.9.2006

Suomen teillä pyörii melkoinen renkaiden sillisalaatti. Autojen alla näkyy uutta ja vanhaa, leveää ja kapeaa, kallista ja halpaa. Jotkut ajavat kitkarenkailla kesät talvet, eivätkä vanhat nastarenkaatkaan ole vieras näky kesäisillä teillä. Lailliset nekin ovat, kunhan nastat on irrotettu. Kaikilla näillä pärjää mainiosti, kunhan tie on suora ja kuiva. Entäs sitten, kun kelit huononevat ja renkaan ominaisuudet joutuvat todelliseen puntariin?

Auto: VW Golf 1,6

TESTIRENKAAT:

Kapeat, 14 tuumaa: Ambassador AMT2 ja Nokian i3

Keskikokoiset, 16 tuumaa: Hankook Ventus Prime K105 ja Vredestein Hi-Trac

Leveät, 17 ja 18 tuumaa: Continental ContiSportContact3 ja FullRun HP199

Käytetyt kesärenkaat, 15 tuumaa: Bridgestone B390 ja Continental PremiumContact

Vanhat talvirenkaat, 15 tuumaa: Nokian Hakkapeliitta 2 ja Nokian Hakkapeliitta Q

Rengastestit tehdään perinteisesti yhdellä tietyllä rengaskoolla, mikä onkin oikea tapa eri mallien paremmuuden selvittämiseksi. Nyt tavoitteenamme oli kuitenkin mallivertailun lisäksi testata, miten Suomen kesäiset ajokelit erityyppisillä renkailla selätetään. Mukaan valittiin taisteluparit viidestä eri rengastyypistä, ja uusien renkaiden osalta lisäksi eri hintaluokista.

Pienempiä 14-tuumaisia saivat edustaa Ambassador ja Nokian, joiden hinnat eroavat toisistaan tuntuvasti. Pykälää suurempi viidentoista tuuman koko koostui käytetyistä renkaista. Kuluneiksi kesärenkaiksi valittiin laatutuotteet Continental ja Bridgestone, jotka olivat juuri siinä kunnossa, jolloin vaihtoa uusiin aletaan yleensä vakavasti harkita. Molemmat vanhat talvirenkaat otettiin Nokian Renkailta, joka on ylivoimainen markkinajohtaja Suomen talvirengaskaupassa. Kitkarengas oli suoraan testikunnossa, mutta nastarenkaasta poistettiin nastat ennen kokeiden aloittamista. Kummallakaan renkaalla ei niiden edellinen omistaja halunnut enää seuraavaa talvea ajaa, mutta kesäkäyttöön ne sopivat ainakin ulkonäön perusteella vielä hienosti.

Edellinen kesärengastestimme tehtiin 16-tuumaisella, nykyään erittäin yleisellä rengaskoolla. Silloin testin voitti Vredestein, edullisemman Hankookin jäädessä peränpitäjäksi. Nyt oli mielenkiintoista nähdä, miten ominaisuuksiltaan ääripäitä edustavat renkaat selviytyivät erikokoisia haastajia vastaan. Paletti oli jo näillä melkein kasassa, mutta vielä piti mukaan saada pari suurempaa rengasta joko huippulaatua tai näyttävyyttä hakeville. Continentalin juuri julkaistu uutuus ja tehtaan huippumalli oli luonteva valinta 17-tuumaisena. Rengasliikkeestä löydettiin sille sopiva kilpailija: vielä yhtä kokoa suurempi, mutta lähes kolme kertaa halvempi kiinalainen FullRun. Molempien suoritusta odotettiin jännityksellä, ja renkaat antoivatkin paljon hupia, mutta myös negatiivisia elämyksiä testiryhmälle.

Rahalla saa ominaisuuksia. Se on testin selkeä lopputulos. Liikaa ei tosin välttämättä kannata sijoittaa ainakaan suurempien kokojen renkaisiin, jos on valmis hieman tinkimään tietyistä ominaisuuksista. Aivan loppuun ei renkaita kannata ajaa, koska renkaan ominaisuudet loppuvat jo kauan ennen lain sallimaa alarajaa. Selvin tulos on kuitenkin se, että talvirenkaat kannattaa lopullisesti hylätä silloin, kun niiden talvipito on selvästi heikentynyt. Kesäkäyttöön niistä ei enää siinä vaiheessa ole.

(Tiivistelmä Jukka Antilan artikkelista TM 16/06, s. 38-44)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot