Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Nelioviset perheautot

29.8.2007

Harmaan Corollan jäljillä 


Hannu Häyhä, kuva

Neliovisten porrasperien maailmassa uusi Toyota Corolla on ottanut vauhdikkaan startin, mutta mikä lienee Nissan Tiidan vastaus?Entä onko Ford Focus vielä voimissaan, vai olisiko Kia Cerato sittenkin se tasapainoisin kokonaisuus?

- Ford Focus 1,6 Collection Sedan
- Kia Cerato 1,6 EX Sedan
- Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov
- Toyota Corolla 1,6 Terra

Tämän vertailun kuumin uutuus on Nissan Tiida, joka saapui loppukesästä Suomeen. Sen selkein kilpakumppani on viime syksynä esitelty Toyota Corolla, joka ei ainakaan mallinimenä paljon esittelyjä kaipaa. Nyt kuitenkin Corolla tarkoittaa ainoastaan porrasperämallia, kun viistoperäisten nimeksi valittiin Auris. Toyota Corollan siirtyessä elämässä eteenpäin on sen paikan tavallaan ottanut Kia Cerato. Uusi Cee’d-malli edustaa korealaismerkin mallistossa modernimpaa lähestymistä, eikä siitä ole suunnitteilla porrasperää. Ryhmän ainoa eurooppalaisedustaja on Ford Focus, jonka porrasperämalli on löytänyt mukavasti ostajia.

Tylsä, mutta toimiva ja tehokas perheautotekniikka yhdistää taas kerran kaikkia osanottajia. Eteen poikittain sijoitetusta nelisylinterisestä 1,6 litran bensiinimoottorista voima siirtyy viisivaihteisen vaihteiston kautta etupyöriin.Lisää yhtäläisyyksiä löytyy etujousituksesta, jossa kaikki valmistajat ovat päätyneet samaan koeteltuun konstruktioon: joustintuet, kolmiomalliset alatukivarret ja kallistuksenvaimennin.

Takajousituksessa Nissan ja Toyota käyttävät yhdystukiakselistoa, eli poikittaispalkilla yhdistettyjä pitkittäistukivarsia. Nissanissa on näkyvä kallistuksenvaimennintanko, kun taas Toyotassa sama asia on tehty yhdyspalkin muotoilulla. Fordissa ja Kiassa on näitä kahta monimutkaisempi taka-akseli. Fordin monitukivarsitoteutuksessa on poikittaiset ala- ja ylätukivarret sekä viistosti eteen suunnattu pitkittäistukivarsi, jossa on vielä lyhyt poikittaistuki. Kiassa on takanakin joustintuet, joihin liittyvät kahdet poikittaiset ja yhdet pitkittäiset alatukivarret.

Ohjaustehostin on Nissanissa ja Toyotassa nykytyylin mukaisesti täyssähköinen. Ford ja Kia luottavat perinteiseen hydrauliseen tehostukseen.

Sähköä ei Kiassa käytetä myöskään kaasupolkimen tiedon välitykseen, vaan siinä poljinta ja kaasuläppää yhdistää yhä perinteinen vaijeri. Muissa tieto kaasupolkimen liikkeistä tulee sähköisesti moottorinohjausjärjestelmälle ja siitä edelleen läpälle. Tämä rakenne antaa elektroniikalle laajemmat mahdollisuudet moottorin säätöön.

Hyvä näkyvyys ja auton käsittelyn kaikinpuolinen helppous ovat kaupunkiliikenteessä ehdottomia edellytyksiä, jotta ajaminen olisi turvallista ja helppoa. Tässä joukossa parhaiten nämä vaatimukset täyttää Ford Focus. Vaikka sen peilit saisivat olla isommat, alusta vähän mukavampi ja rengasmelu pienempää, niin auton kaikinpuolinen selkeys, täsmällisyys ja tunnokkuus nostavat arvosanan kiitettäväksi.

Perusperheautojen tapauksessa ensisijalla pitäisi olla ajoturvallisuus ja tyydyttävä mukavuus. Siinä suhteessa tämän ryhmän jäsenet ovat onnistuneet enemmän tai vähemmän kunniallisesti.

Autojen ääritilanominaisuuksien arvostelun pääkohdat ovat pysähtyminen hätäjarrutuksessa ja käytös väistökokeessa.

Kuten ABS-jarrut ja turvatyynyt, myös ajonvakautusjärjestelmät ovat kiitettävästi yleistyneet. Tämänkin vertailun autoissa ne ovat vakiona Kiaa lukuun ottamatta.

Ajonvakautusjärjestelmä eli ESC helpottaa etenkin kokemattoman kuljettajan auton hallintaa poikkeuksellisissa oloissa. Itseään kokeneena ja taitavanakaan pitävä kuljettaja ei voi niitä ylenkatsoa. Järjestelmät ovat aina valppaina puuttumaan tapahtumiin, silloinkin kun kuljettaja ei osaa odottaa vaikeuksia. Fysiikan laeille nekään eivät voi mitään, mutta järkevillä tilannenopeuksilla ne toimivat hyvin.

Suljetulla alueella suoritetussa väistökokeessa tarkasteltiin autojen antamia mahdollisuuksia kiertää yllättävä este. Nissanin ESC puuttuu peliin selvästi hanakammin kuin Fordin tai Toyotan järjestelmät. Nissanin järjestelmä on lähes yliaktiivinen alkaen toimia heti ensimmäisestä kaarrosta lähtien.

Kian kuljettajan apuna ei ole ajonvakautusta, eikä sitä saa Ceratoon edes lisävarusteena. Niinpä väistöstä selviytyminen jää kuljettajan taidon varaan.

Suorituskyvyn arviointi tapahtuu pääosin kiihtyvyysmittausten perusteella. Mittauksista kiihdytys paikaltaan lähtien on lähinnä teoreettinen arvo. Koska kaikki valmistajat ilmoittavat tämän kiihtyvyysajan 0-100 km/h, on sen oikeellisuuden tarkastaminen yhä oleellinen osa autoja testattaessa. Lähempänä jokapäiväistä elämää ovat kiihtyvyydet 60-120 km/h eri vaihteilla. Nämä arvot tuovat tiedon auton todellisesta suorituskyvystä käytännön ajossa, erityisesti ohitustilanteissa.

Odotetusti vertailun tehokkaimmat autot, Kia ja Toyota nousivat kärkeen. Vastaavasti muita selvästi pienempitehoisempi Ford jäi hännille. Nissan yllätti positiivisesti kaikissa kiihdytyskokeissa. Se eteni lähes samaan tahtiin paikaltaan lähtien kymmenisen kilowattia tehokkaampien Kian ja Toyotan kanssa.

Tasaisen nopeuden kulutukset antavat teoreettisen kuvan auton taloudellisuudesta. Käytännön ajossa asiaan vaikuttavat enemmän vaihteiston välitykset ja moottorin ominaisuudet. Pitkillä välityksillä voidaan päästä hyvään taloudellisuuteen tasamaalla, mutta mäkien ja tuulen tuomat vastukset voivat muuttaa tilannetta käytännön ajossa vaatien runsaampaa kaasun ja vaihteiden käyttöä.

Fordin tasaisen nopeuden kulutuskäyrä alkaa hieman muita korkeammalta, mutta päättyy samaan lukemaan Kian ja Nissanin kanssa 120 km/h vauhdissa. Pienemmissä nopeuksissa tämä kaksikko oli taloudellisempi. Joukon tehokkain eli Toyota oli tässä kohdin joukon pihein.

Maantiellä ajettaessa järjestys oli tasaisen nopeuden kulutusten mukainen. Ford kulutti eniten ja Toyota vähiten. Kia ja Nissan pystyivät melkein yhtä hyvään suoritukseen. Kaupunkiajossa Ford kulutti edelleen eniten, mutta nuukimman tittelin vei tässä kohdin Nissan. Kulutuksissa Ford erottui joukosta, joten sen ja muiden suoritus katsottiin arvosanan verran poikkeavaksi toisistaan.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 15/07, s. 10-23)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Käytettyä etsimässä? Löydä suosikkisi Nettiautosta:

Ford Focus
Kia Cerato
Nissan Tiida
Toyota Corolla

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto