Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Pakoputket

19.11.2007

Meluntorjuntaa 


Hannu Häyhä, kuva

Normaalille autonkäyttäjälle kaikki myytävänä olevat pakoputket näyttävät aivan samanlaisilta, joten tuntuisi järkevältä ostaa aina se halvin mahdollinen. Ostamalla alkuperäisen pakoputken, saa tiettyä varmuutta siihen, että putki on riittävän hiljainen ja muutenkin autoon suunniteltu. Mutta onko tarvikkeena myytävä pakoputki sen huonompi?

  • Bosal
  • FennoSteel
  • Mufflex
  • Peugeot
  • RediSimons
  • Walker

Pakoputkea ostaessa voi tulla yllätyksenä se tosiasia, että samanmerkkisenä myytävät putket saattavat olla eri valmistajan tekemät.

Näin kävi myös meidän vertailussamme, sillä Redi-pakoputken kohdalla selvisi, että paketissa oli FennoSteelin tekemä keskimmäinen putki ja Eberspächerin tekemä takaputki.

Myös Arvin Meritor tekee Redi-merkkisiä pakoputkia, mutta testiautoomme ei sellaista ollut saatavilla.

Testiautoomme, joka muuten oli Peugeot 406, ei löytynyt putkea myöskään Biltemasta, mutta silti saimme vertailtaviksi kuusi erimerkkistä pakoputkea. Vertailtavaksi otimme myös Simons-merkkisen virityspakoputken, jonka pitäisi tuoda autoon paitsi lisää moottoritehoa, myös miehekkäämmät pakoäänet.

Tarvikepakoputkille on tehtävä hyväksyntämittaukset, jotta niitä saadaan myydä kuluttajille, ja näitä samoja mittauksia mekin käytimme. Mittauksiin kuuluvat melumittaukset ja pakoputkiston vastapainemittaus.

Lisäksi arvostelimme pakoputken sopivuutta autoon sekä sen asennuksen helppoutta.

Ennen mittauksiin ryhtymistä putket oli vanhennettava. Se tarkoittaa niiden saattamista kuntoon, joka vastaa 10 000 kilometrin ajoa. Tästä vanhentamisesta käytetään nimitystä ”vakauttaminen värähtelyllä”, ja se tehdään moottoridynamometriin kytketyn moottorin avulla. Vakauttamisen jälkeen oli vuorossa ensimmäinen vertailumittaus, eli vastapainemittaus.


Pienin vastapaine oli odotetusti Simonsin tehoputkella, mutta vakioputkista Peugeot oli myös hyvin virtaava.

Melut mittasimme kahdella eri tavalla: ohiajomeluna ja meluna auton seisoessa paikallaan.

Ohiajomelussa hiljaisimman ja meluisimman normaaliputken ero oli 2 desibeliä, mutta mittauksessa käytettävän desibeliasteikon logaritmisyys aiheuttaa sen, että tuo ero on hyvin selvästi korvin kuultavissa.

Meluisin normaaliputki oli Mufflex 75 dB arvollaan, kun kaikki muut pääsivät 73 dB melutasoon. Desibeliasteikollakin mitattuna omassa yksinäisyydessään on Simons-tehoputki, jonka melutaso kohoaa ohi ajettaessa peräti 77 desibeliin.

Toinen melumittauksista koski paikallaan seisovaa autoa. Tässä mittauksessa hiljaisin oli yllättäen Mufflex, joka oli normaaliputkista kaikkein meluisin ohiajotestissä. Se lukema 80 dB on peräti 4 dB pienempi kuin Bosalin, FennoSteelin ja Walkerin .

Simons oli tässäkin omaa luokkaansa, sillä sen melu nousi jo seuraavalle kymmenluvulle ollen tasan 90 dB.


Arvostelimme putken asentamista kahdella eri arvosanalla. Putken sopivuus kertoo sen, miten uusi pakoputki sopii sille varattuun tilaan.


Vastaavasti putken asennettavuus kertoo yksinkertaisesti sen, kuinka paljon putken kanssa on tehtävä työtä, ennen kuin se on paikallaan.

Tässä ei suuria eroja putkien välillä ollut, sillä käytännössä ainoa työhön vaikuttanut ero oli takavaimentimen kiinnityspanta. Mikäli se on kiinteästi putkeen asennettuna, on putken asennus nopeaa. Joissain pakoputkissa se oli kuitenkin kiinni pulttiliitoksella, joka on uudessa putkessa jätetty löysälle.

VAIKKA pakoputket näyttävätkin päällisin puolin aivan samanalaisilta, on niiden ominaisuuksissa selviä eroja. Myös hinnoissa erot ovat suuret, joten parhaan kompromissin löytäminen hinnan ja ominaisuuksien väliltä voi olla joissain tapauksissa vaikeaa. Aivan helppoa se ei ole vertailun voittaneen Peugeotin kohdallakaan, vaikka auton jälleenmyyntipisteissä myytävä alkuperäisputki on myös hinnaltaan kilpailukykyinen. Silti hintaero myös hyvin pärjänneisiin FennoSteeliin ja Rediin jää selväksi.

Heikki Parviainen (Tiivistelmä TM:n 19/07 artikkelista, s. 136-141)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto