Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Pienet premium-katumaasturit

16.5.2012

KATUMAASTURIEN KERMAA


Hannu Häyhä, kuva

Pieniä premium-katumaastureita on aikaisemmin edustanut lähes yksin BMX X1. Viime vuonna sen reviirille astui kaksi uutta kilpailijaa. Otimme vertailuun tulokkaat, jotka haastavat konkarin.



Hannu Stöckell, video

  • Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic
  • BMW X1 xDrive20dA
  • Range Rover Evoque 2,2 SD4 A

Kaikilla vertailun malleilla myynti painottuu dieselmoottoreihin ja nelivetoisiin malleihin, vaikka kaksivetoisiakin olisi tarjolla. Tyypillistä on myös, ettei varustelussa tyydytä aivan perusmalliin, vaan lisävarustelistalta ruksitaan mieleisiä varusteita.

Katumaasturien vertailu tehtiin normaalien TM:n autovertailujen tapaan, mutta koska kyseessä ovat kuitenkin maastohenkiset mallit, joiden mielletään olevan kuin kotonaan huonokuntoisillakin teillä, otimme mukaan arvostelukriteeriksi myös maastoajon.

Audin pienin katumaasturi eroaa merkin suuremmista malleista rakenteeltaan. Se perustuu poikittaismoottoriseen konsernitekniikkaan, ja voimalinja onkin kuin kopio Volkswagen Tiguanista. Kaksilitraisen 130 kW:n dieselmoottorin jatkeeksi on laitettu seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

BMW on ryhmän henkilöautomaisin ja vanhin. Uutta siitä löytyy nelivedon komponenteissa.

Voimalinjaan on tulossa piakkoin kevyt päivitys, jolla kulutusta ja päästöjä saadaan edelleen hieman pienemmiksi.

Myös BMW:n moottori on kaksilitrainen, mutta sen voima kulkee perinteisen momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston kautta.

Joukon uutuuden Range Rover Evoquen tekniset juuret löytyvät Land Rover Freelander 2:sta. Siinä on joukon tehokkain moottori, 2,2-litrainen 140 kW:n diesel ja BMW:n tapaan perinteinen automaattivaihteisto.

Muista vertailun autoista poiketen Range Roverista on myös kolmiovinen versio.

Vertailumme automaattivaihteiset dieselmaasturit sopivat hyvin urbaaniin ympäristöön, ja varsinkin pöpperöisessä talvikelissä liikkuminen näillä autoilla tuntuu välillä liiankin helpolta.

Kaikkien vertailuautojen kulutukset ovat tavallisia, samoilla moottoreilla varustettuja henkilöautoja selvästi korkeammat. Suurempi kulutus johtuu maasturien suuremmasta ilmanvastuskertoimesta ja otsapinta-alasta sekä isommasta massasta. Myös neliveto tuo oman lisänsä kulutukseen.

Vertailun autot selviävät suorituskykymittauksista kunnialla. Kaikki ovat myös sikäli hyviä, että täysi suorituskyky on helposti saavutettavissa.

Automaattivaihteisto ei vaadi erikoisia kykyjä tai kikkoja huippuarvojen saavuttamiseksi, eivätkä nelivetoiset autot lähde vielä näillä tehoilla sutimaan.

Kaikissa kolmessa autossa on jonkintyyppinen kytkeytyvä neliveto. Audi ja Range perustuvat rakenteellisesti etuvetoon ja BMW takavetoon.

Toiselle akselille voimaa välitetään tarpeen mukaan ja ainakin vähän lähes aina.

Nelivetojen toimintaa tarkastelimme ennen maastoon siirtymistä rullakokeilla, joissa osa pyöristä oli käytännössä kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä oli pitoa. Koe paljastaa nelivedon kytkeytymisherkkyyden ja elektronisen tasauslukituksen (EDS) toiminnan.

Aimo Niemi (tiivistelmä TM:n 10/12 artikkelista, s. 12-25)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Nyt myynnissä Nettiautossa:

Audi Q3
BMW xDrive20dA
Range Rover Evoque

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot