Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Retkeilyautot

24.1.2007

Peltimökit pyörillä

Retkeilyautoiksi kutsutaan matkailuautoja, jotka on tehty pakettiauton peltikuoriin. Aiemmin ne ovat olleet meillä paljon harvinaisempia kuin Keski-Euroopassa, mutta nyt malleja on tarjolla jo monelta valmistajalta.

* Fiat-Adria-Mobil TWIN * Fiat-Globecar Globescout * Ford - La StradaTrento * Ford-Pössl For2 * Peugeot-Casa Car NP 55 * Peugeot-TravelZip E

Retkeilyautojen osuus matkailuautojen myynnistä on kasvanut sen jälkeen, kun ne ovat saaneet verovapaan matkailuauton tarvitseman sisäkorkeuden. On olemassa muitakin määräyksiä, joiden tulee täyttyä, mutta ne eivät ole olleet samanlaisia esteitä verottomalle tuonnille kuin sisäkorkeus.

Vertailussa painopiste oli autojen asuintiloissa. Kaikissa vertailun autoissa oli oleskeluryhmä, vähintään kaksi vuodepaikkaa sekä jääkaapilla, tiskialtaalla ja kaasuliedellä varustettu keittiö, nestekaasulla toimiva Trumatic-puhallinlämmitin ja saniteettitilassa kemiallinen Thetford-wc.

Kiinnitimme erityisesti huomiota pohjaratkaisujen toimivuuteen. Kun tilaa on vähän, ovat tuumatunnin tulokset arvossaan. Ei ole yhdentekevää, onko ohjaamo vain ajamista varten vai voiko sitä hyödyntää myös asumiseen. Muissa paitsi Pösslissä voi ohjaamon istuimet kääntää asuintilaan päin, jolloin ne muodostavat osan istuinryhmää.

Ulkomitoiltaan autot eivät ole kovin paljon isoja henkilöautoja suurempia. Peugeot-alustaiset Casa Car ja TravelZip ovat joukon pienimpiä, keskimmäisinä ovat Fordit ja suurimpina Fiatit. Pituudet vaihtelevat 5,6 ja 6,0 metrin välillä.

Vertailussa oli kolme eri alustaa ja kuusi koria. Alustoina olivat uusimman sukupolven Fiat Ducato, etuvetoinen Ford Transit sekä edellistä sukupolvea edustava, viime vuoden mallia oleva Peugeot Boxer.

Kaikkien vertailuautojen enimmäisnopeudeksi on Suomessa sallittu 100 km/h. Nykyaikaiset pakettiautot ovat pääsääntöisesti hyviä ajettavia, ja se pätee myös tämän vertailun retkeilyautoihin. Normaalia suurempi korkeus sekä sisustus osittain melko raskaine varusteineen ja kalusteineen kuitenkin vääjäämättä korottavat painopistettä.

Retkeiluautossa kaksi henkeä pystyy mukavasti yöpymään ja ruokailemaan, ja säilytystilatkin riittävät kesäkäytössä melko hyvin. Osa maahantuojista ilmoitti autossa olevan jopa neljä vuodepaikkaa, joista yksi tai kaksi saadaan muuttamalla istuinryhmä vuoteeksi. Käytännössä istuinryhmästä muodostettu vuode toimii ehkä tilapäisesti yhdelle lapselle, mutta ei hänellekään jatkuvaan käyttöön.

Olosuhteet suosivat yllättäen lämpövertailua, joten mittasimme lämpötilojen nousuaikoja ja lämmön tasaisuutta yhden pakkasyön aikana. Lämpimyysmittaukset tehtiin kaikille autoille ainoastaan nestekaasulämmitintä käyttäen. Casa Carissa oli Trumatic C3402 -puhallinlämmitin, jonka teho on 3,4 kW. Kaikissa muissa oli 4 kW:n tehoinen Trumatic C 4002 -puhallinlämmitin. Toimintaperiaatteena on, että nestekaasulla lämmitetään ilmaa, joka termostaatin ohjaaman puhaltimen avulla johdetaan putkien ja suuttimien kautta eri puolille autoa. Casa Carissa suuttimia oli kuusi, Globecarissa viisi, TravelZipissä kolme ja muissa neljä.

Kaikki autot saavuttivat tyydyttävän asumislämpötilan puolessatoista tunnissa testin aloittamisesta, kun ulkolämpötila oli nollan asteen tuntumassa. Casa Car lämpisi hieman muita hitaammin, mihin pääsyynä on sen muita pienempitehoinen lämmitin. Suuria eroja ei myöskään ollut lämpötilojen laskussa, kun autojen lämmityslaitteet ja ovet suljettiin.

KUUDEN retkeilyauton vertaileminen osoittautui melkoiseksi urakaksi. Alun perin varattu aika jäi säätilan äkillisten muutoksien johdosta torsoksi, mutta nopeasti kuitenkin kävi selväksi, että erot ovat melkoisia. Valmistajilta löytyy autoihin useita erilaisia pohjaratkaisuja, joiden johdosta toimivuus saattaa muuttua olennaisesti. Niinpä tämän vertailun tulokset pätevät täydellisesti vain testiin osallistuneille versioille. Toisin sanoen, vaikka retkeilyauto on monessa suhteessa täysimittaista matkailuautoa kätevämpi, ei senkään valinta ole kovin helppoa.

(Tiivistelmä Hannu Lehtimäen ja Reijo Sukolan artikkelista TM 2/07, s. 50-61)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Nyt myynnissä Nettiautossa:

Peugeot Adria Mobil TWIN
Globecar Globescout
La StradaTrento
Pössl For2
Casa Car NP 55
TravelZip E

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot