Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Sähkökäyttöiset golfautot

13.4.2011

PERUSPUURTAJAT VASTAAN KORSKEA TULOKAS


Matti Vuorimaa, kuva

Suomessa on 142 000 golfin pelaajaa ja noin 130 golfkenttää. Kukaan ei tiedä tarkasti, mikä on golfautojen määrä. Ne kuitenkin lisääntyvät kovaa vauhtia. Työelämästä golfkentille siirtyvät suuret ikäluokat takaavat autoille kasvavan käyttäjäkunnan.


  • Club Car Precedent i2 Excel
  • E-z-go Freedom RXV
  • Garia Golf Car
  • Yamaha G29E

Esitimme kaikille tietämillemme Suomessa myynnissä oleville golfautomerkeille kutsun osallistua vertailutestiin. Ajatus oli maahantuojille outo ja uusi, mutta sitä kohtaan tunnettiin vilpitöntä mielenkiintoa.

Pyysimme testiin kaksipaikkaisia, katolla varustettuja sähköautoja. Valitsimme sähköautot siksi, että meluavien ja pakokaasuja päästävien bensiiniautojen aika alkaa olla auttamattomasti ohi. Sähköautot voidaan bensiiniautoja luontevammin hyväksyä golfkenttien luonnonkauniiseen ja hillittyyn ympäristöön.

Testattavien autojen ryhmä supistui lopulta neljään, mutta mukaan saatiin markkinoiden kaikki tärkeät merkit.

Club Car, Ezgo ja Yamaha ovat ympäri maailmaa tunnettuja. Ne kuuluvat joka puolella - myös Suomessa - golfkenttien peruskalustoon. Niitä kaikkia tehdään golfin mahtimaassa Yhdysvalloissa.

Club Car ja Ezgo ovat myös juuriltaan jenkkejä. Yamaha on tietenkin alun perin japanilainen, mutta golfautona mitä suurimassa määrin amerikkalaistunut.

Neljäs auto Garia ei sovi samaan muottiin. Se on pohjimmiltaan tanskalainen, ja sitä tehdään Suomessa. Valmistuspaikka on Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa.

Garia on merkkinä uusi. Se on vasta aloittamassa maailman valloitustaan ja saa varmasti tiukan vastuksen kaikilta muilta. Mielenkiintoa markkinataisteluun lisää se, että myyjä antaa esitteessään ymmärtää Garian olevan ”maailman paras golfauto”.

Paras sen sietääkin olla, sillä kun muiden hinta Suomessa vaihtelee kuudesta ja puolestatuhannesta kahdeksaan ja puoleentuhanteen euroon, Gariasta joutuu pulittamaan yli kaksinkertaisen summan eli runsaat 17 000 euroa. Kyseessä on varakkaille pelaajille tarkoitettu luksustuote, jota myydään aivan eri perustein kuin tavallisia golfautoja.

Pientä epätasapainoa löytyy myös muiden autojen kesken. Club Car ja Yamaha ovat todellisia perusmalleja ja tyypillisiä joka kentän vuokravaunuja, mutta Ezgon maahantuoja lähetti testiin varustellumman version. Kyseinen malli on tarkoitettu lähinnä ostajansa henkilökohtaiseksi omistusautoiksi.

Hintojen perusteella autot eivät siis olleet tasapäisiä, mutta se ei testin tekemistä haitannut. Jokainen auto on tehty täsmälleen samaan tarkoitukseen, helpottamaan ja nopeuttamaan golfin pelaamista.

Golfautolle on tärkeintä, että se soveltuu luontevasti golfin pelaamiseen. Testiarvostelussamme erotimmekin pelaamiseen liittyvät asiat omaksi osakokonaisuudekseen.
Arvioimme muun muassa kuinka vaivattomasti autoista pääsee ulos lyömään palloa ja astumaan takaisin sisälle.

Voimme vilpittömästi sanoa, että kaikki vertailuautot soveltuvat pelaamiseen vähintäänkin tyydyttävästi, vaikka pientä parantamisenkin varaa on olemassa.

Lisäksi arvioimme autojen ajomukavuutta ja jousituksen toimivuutta. Mittasimme liikkeellelähdön ja kääntyvyyden. Arvostelimme järjestelmällisesti vertaillen autojen ohjauksen sekä ajo- ja jarrupolkimien tunnon. Erityisesti ajomukavuudessa havaittiin tuntuvia eroja.

Koska nopeudet ovat pieniä, turvallisuusongelmat eivät kuulu golfautoilla ajavien päällimmäisiin murheisiin. Joitakin asioita kuitenkin testasimme ja mittasimme kuten jarrujen toimintaa ja kallistukulman, josta auto lähtee itsestään kaatumaan kyljelleen.

Saimme myös havaita, että sateen suhteen autoissa on eroja.

Sähköajoneuvoista puhuttaessa esiin nousee aina kysymys toimintamatkasta. Kaikkien vertailuautojen toimintamatka arvioitiin riittäväksi, mutta täytyy muistaa, että autot olivat lähes uusia. Autojen ikääntyminen muuttaisi varmasti tilannetta.

Martti Merilinna (tiivistelmä TM:n 8/11 artikkelista s. 44-51)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot