MONIHENKISET


Hannu Häyhä, kuva

Tila-autoista on moneksi. Suurimmat ovat takaistuimet kaadettuina lähes pakettiautoja, ja toisaalta istumapaikkoja on tarvittaessa seitsemän.

  • Chevrolet Orlando LTZ M/T 2,0 D
  • Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi
  • Mazda Mazda5 Dynamic 6MT 5d 1,6 TD
  • Nissan Qashqai+2 Acenta 2WD 6MT 2,0 dCi DPF
  • Peugeot Sport Hdi FAP
  • Renault Grand Scenic Expression 1,9 dCi FAP
  • Toyota Verso Luxury 7p 2,0 D-4D DPF
  • Volkswagen Touran Comfortline BlueMotion Technology 1,6 TDI

Valitsimme vertailuun kahdeksan seitsenpaikkaista tila-autoa 30 000 euron hintaluokasta ja dieselmoottoreilla varustettuina. Otanta kattaa käytännössä koko tämän kokoluokan tarjonnan pian uusiutuvaa Opel Zafiraa ja Dodge Journeytä lukuun ottaatta.

Voimanlähteenä kaikissa on ahdetut moottorit kuusivaihteisella käsivaihteistolla varustettuna. Yhtenevä moottori-vaihteistovaatimus vaikuttaa siten, ettei kaikista autoista ole mukana välttämättä merkin myydyintä mallia, sillä monella valmistajalla automaatti- tai kaksoiskytkinvaihteistojen osuus on merkittävä.

Muuten melko yhteismitallisen vertailun haastaja on Nissan Qashqai+2, jonka monet ominaisuudet osuvat tähän luokkaan, mutta tarkemmin katsottuna se on cross-over, eli etuvetoinen kaupunkimaasturi. Paikka vertailussa on silti selvä, sillä se on Nissanilta käytännössä ainoa vaihtoehto ja myynnillisesti merkittävä tuote, joka kilpailee vielä täysin samoista markkinoista.

Tila-autoissa istuimilla on suuri merkitys. Osassa seitsemän istuinta on vakiona, osassa ne vaativat tietyn varustetason ja osassa istuimet pitää tilata erikseen. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että vertailukelpoisen ryhmän kasaaminen oli hankalaa, ja pientä viilausta sekä myönnytyksiä jouduttiin tekemään.

Tila-autojen seitsenpaikkaisuus ei vielä tarkoita, että kyseessä olisivat suurimmat mallit, sillä monilla on tarjolla vielä pykälää suurempia tila-autoja.

Erityisesti pitkillä siirtymillä kuljettaja toivoo nauttivansa matkanteosta. Kaikilla vertailun autoilla on hyvä matkustaa, ja joukossa on jopa muutama helmi.

Vertailuautot ovat hyvin varusteltuja mahdollisten yllättävien tilanteiden varalta. ABS-jarrujen lisäksi kaikissa on hätäjarrutustehostin ja ajonvakautus. Vaikka järjestelmillä on pyritty samaan lopputulokseen, toteutuksissa on eroja.

Ääritilannekokeet tehtiin kahden hengen kuormituksen lisäksi autokohtaista suurinta kantavuutta vastaavalla kuormalla ja rengaspaineella.

Hidastuvuuskokeessa jarrua painettiin kummallakin kuormituksella täyden poljinvoiman lisäksi myös hentoisesti, mutta erittäin nopeasti. Jälkimmäinen tapa aktivoi hätäjarrutustehostimen, jonka varassa jarrutettuna auton pitäisi pysähtyä vähintään yhtä hyvin kuin täydellä poljinvoimalla.

Vaihteleva kuormitus on otettu huomioon ESC:n virityksessä, eikä yhdenkään auton käytös muuttunut kuormalla merkittävästi.

Autojen erot ilmenevät ohjaustunnon lisäksi ohjautumisherkkyydessä, kuorman kantokyvyssä ja ESC:n pyrkimyksessä pudottaa vauhtia ohjauksen kääntönopeudesta riippuen.

Seitsemän hengen tila-auto ei tarkoita suoralta kädeltä mukavaa matkailua seitsemälle henkilölle. Koeajoryhmän autot osoittautuivat käytännössä viiden aikuisen ja kahden lapsen kulkuneuvoiksi. Kolmannella rivillä aikuiset eivät viihdy pitkään.

Tavaratilat mitattiin kolmella eri variaatiolla. Suurin arvo on mitattu, kun keski-istuinrivi on säädetty etummaiseen asentoon, ja toinen, kun istuimet ovat takimmaisessa asennossa. Pienin tulos on mitattu kolmannen rivin ollessa käytössä.

Useassa ryhmän autoista on myös mahdollista kasvattaa kuljetuskapasiteettia. Esimerkiksi Peugeotissa, Renaultissa ja Volkswagenissa voi keskimmäisen rivin nostaa pystyasentoon. Lisäksi kahdessa jälkimmäisessä keskirivin istuimet voidaan poistaa kokonaan, jolloin tavaratila kasvaa entisestään.

SEITSENPAIKKAISET tila-autot osoittautuivat todellisiksi monitoimiautoiksi reilun kolmen viikon testirupeaman aikana.

Tavarankuljetuskapasiteettia autoissa on todella runsaasti, ainakin istuinpaikkoja vähentämällä.

Lisäistuimien arvo riippuu paljon perheen koosta, mutta toisaalta missään autoista niiden olemassaolo ei käytännössä verota kuljetuskapasiteettia, kun istuimet ovat poiskäännettyinä.