Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Taakkatelineet

4.11.2009

TAAKKATELINEET


Matti Vuorimaa, kuva

  • Atera
  • Biltema
  • Klippan
  • Mont Blanc
  • Thule
  • Volvo

Kun tavaratila on täynnä, eikä perävaunuakaan ole, katse kääntyy helposti auton katolle. Katolla voi kuljettaa mitä erilaisimpia taakkoja, kunhan huomioi kuorman vaikutuksen myös ajossa - polttoaineenkulutus lisääntyy, ajo-ominaisuudet heikkenevät ja kuorman kiinnitykseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

Otimme vertailuun mukaan eri taakkatelinevalmistajilta mallit, jotka käyvät farmariautojen kattokaiteisiin. Volvo on mukana, koska testissä käyttämämme auto oli kattokaiteilla varustettu Volvo V 50 ja pyysimme autoliikkeestä siihen sopivan taakkatelineen. Telineen merkki on Volvo, vaikka se tietysti on jonkin alihankkijan valmistama.

Biltema myy kattokaiteellisiin autoihin ainoastaan yleismallista telinettä, eikä myymälässä tiedetä, mihin autoihin teline sopii. Kauppaan kuuluu kuitenkin palautusoikeus, mikäli teline ei ole sopiva. Lisäksi täytyy myöntää, että Bilteman telineen vajaan 30 euron hinta on muihin nähden melko matala.

Arvioimme, miten paljon telineiden kanssa on tehtävä töitä, ennen kuin ne saadaan ensimmäisen kerran katolle vastaanottamaan taakkaansa. Asennukset eivät tietysti jää ensimmäiseen, vaan telineet otetaan jo polttoaineensäästösyistäkin katolta aina, kun niitä ei tarvita. Uudelleenasennus oli luonnollisestikin toisena arviointikohteenamme.

Paikallaanpysyvyyskokeen avulla selvitettiin, miten hyvin vertailumme taakkatelineet pysyivät auton kattokaiteissa suuren hidastuvuuden vaikuttaessa.
Kiinnityksen jälkeen tikapuihin kohdistettiin vetovoimaa suoraan edestäpäin. Voiman suuruus asetettiin räikkätaljalla, ja se mitattiin voima-anturilla. Kokeessa käytetyn voiman suuruus määräytyi normin ISO/PAS 11154 mukaisesti.

Normissa annettu suurin sallittu telineen siirtyminen kokeen aikana on 50 mm, joten mittasimme telineiden mahdollisen liikkumismatkan ja tutkimme, onko teline vahingoittunut, tai onko se aiheuttanut vaurioita kattokaiteisiin.

Melukokeessa ajettiin eri taakkatelineiden kanssa vaihtelevia nopeuksia ja korvakuulolta arvioitiin telineiden aiheuttaman melun häiritsevyyttä.

Melukokeessa telineet kiinnitettiin siten, että etummainen teline oli autossa olleen kattoluukun lasin takareunan kohdalla ja taempi teline 800 mm etummaisen takapuolella. Monien telineiden ohjeissa neuvottiin siirtämään telineitä, jos melu on häiritsevää, mutta emme lähteneet hienosäätämään telineiden paikkaa. Kaikki telineet olivat siis samassa paikassa, joten olosuhteiden pitäisi olla kaikille yhtenevät.

Testissämme melut mitattiin täysin ilman kattokuormaa. Kuorman kanssa melutaso on lähes aina korkeampi, ja toisaalta ilman kuormaa telineet olisi aina hyvä ottaa pois. Jos teline on helppo irrottaa, kun sitä ei tarvitse, voimakkaampikaan melu tyhjällä telineellä ei haittaa kovin paljoa. Siksi melun painoarvo on testissämme melko pieni.

Vertailumme lopputuloksena voidaan sanoa, että mukana oli paljon erittäin suositeltavia taakkatelineitä. Kirkkaimmaksi tähdeksi nousee Volvo, jonka ainoa moitteita aiheuttava arvostelukohta oli melu.


TAAKKATELINEIDEN KÄYTÖSTÄ

KUORMAA katolle laitettaessa on otettava huomioon auton sallittu kattokuorma. Monissa autoissa se on 75-100 kg, mutta saattaa olla paljon sen allekin. Sallittu kattokuorma löytyy auton käyttöohjekirjasta, ja sen saa usein selville myös osaavalta taakkatelineen myyjältä. Vertailussa mukana olleen Ateran käyttöohjeista löytyy myös yleisimpien automallien sallitut kattokuormat.

Kattokuormaan on muistettava laskea mukaan myös itse telineiden massa, vaikka se ei testitelineidemme tapauksessa suuresti vaikutakaan. Telineiden erilaisia lisävarusteita käytettäessä massa voi kuitenkin kasvaa merkitykselliseksi.

Tavaroiden kuormauksessa on yritettävä levittää paino mahdollisimman tasaisesti auton sivusuuntaan nähden. Koko kattokuorman asettuminen auton toiselle kyljelle tekee auton kaarto-ominaisuudet erilaisiksi vasemmalle ja oikealle käännyttäessä.

Pitkää tavaraa kuljetettaessa on muistettava tarkastaa, että esimerkiksi farmariauton takaluukku mahtuu aukeamaan ottamatta kuormaan kiinni. Kuorma on myös merkittävä asianmukaisesti vuorokauden ajasta riippuen joko lipuin tai valoin ja heijastimin, mikäli se ylittää auton takaosan.

Sallittu ylitys auton edessä on metri ja takana kaksi. Myös kuorman sivusuuntainen ulottuma on syytä ottaa huomioon, ettei se aiheuta vaaraa muille tiellä liikkujille. Kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua auton korin ulkopuolelle.

Kuorma kasvattaa auton mittoja myös ylöspäin. Tämä on huomattava erityisesti polkupyöriä kuljetettaessa. Normaalisti henkilöautolla liikkuvan ei tarvitse ottaa huomioon matalia siltoja ja autotalleja, mutta polkupyörän ollessa taakkatelineellä varoitusmerkkejä joutuu tarkkailemaan aktiivisemmin.

Kuorma on kiinnitettävä huolellisesti. Parhaiten kiinnitykseen soveltuvat niin sanotut räikkäliinat, jotka saadaan riittävän kireälle. Liinojen kireys on syytä tarkastaa myös matkan aikana sopivin väliajoin.

Taakkatelineellä oleva kuorma nostaa aina auton painopistettä, joten auto muuttuu epävakaammaksi. Tämä on otettava huomioon erityisesti nopeissa ohjausliikkeissä, kuten väistöissä. Myös sivutuuli ottaa huomattavasti herkemmin autoon, jossa on katolla kuljetettavaa tavaraa, joten metsän siimeksestä aukealle ajettaessa on varauduttava mahdollisiin sivuliikkeisiin. Ajoneuvon nopeus onkin aina sovitettava kattokuorman heikentämien ominaisuuksien tasolle.

Taakkatelineet kannattaa poistaa katolta aina, kun niitä ei käytetä. Telineen vaikutus polttoaineenkulutukseen on yllättävän merkittävä. Telineen unohtuminen katolle nostaa vuosittaisia polttoainekustannuksia sadoilla euroilla.


Heikki Parviainen (tiivistelmä TM:n 21/09 artikkelista, s. 124-12)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto