Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Tehokkaat viisioviset

8.6.2011

RIPEÄT PERHEAUTOT


Kuva: Hannu Häyhä

Tuttu perheauton kori yhdistettynä hieman tehokkaampaan moottoriin ja sen myötä parempaan varusteluun on tämän vertailun yhdistävä tekijä.


• Alfa Romeo Guilietta 1,4 Multiair
• Citroën C4 THP 156
• Ford Focus 1,6 Ecoboost
• Mazda3 2,0 DISI
• Volkswagen Golf 1,4 TSI


Vertailuautoista Ford Focus ja Citroën C4 ovat tämän kevään uutuuksia. Alfa Romeo on myös tuore, viime vuodelta peräisin oleva, mutta maahantuojan vaihtumisen myötä sen tulo Suomen markkinoille hieman viivästyi.

Ikänestorit Mazda3 ja Volkswagen Golf ovat viimeksi uudistuneet faceliftin myötä vuonna 2009. Näistä Mazda ei ole ollut uudistumisensa jälkeen mukana vertailussa, ja luokkansa ikoni Golf on mukana mittapuuna.

Muodoiltaan tavaratilat ovat lähes toistensa kopioita. Takaosaltaan jyrkimmin viistetyn Alfa Romeon takaluukku supistaa tavaratilan kokoa.

Eniten tavaratilaa, 380 litraa, on Citroënissa, Fordissa ja Mazdassa.

Volkswagen on 30 litraa pienempi. Alfa Romeon litramääräksi saadaan 290 ja nostokorkeudeksi joukon korkein lukema, 77 cm, joten Alfa ei yllä muiden tasolle.

Volkswagenin hieman pienempää tavaratilaa kompensoi pisteytyksessä matalin nostokorkeus.

Ripeän perheauton sydän on tehokas moottori, tässä tapauksessa tehokas bensiinimoottori. Perinteisesti se on merkinnyt tämän kokoisissa autoissa vapaastihengittävää kaksilitraista tehopakkausta, jollaiseen Mazda on joukon ainoana päätynyt.

Muut käyttävät pienempää ahdettua moottoria nykyisen downsizing- eli pienennyssuuntauksen mukaisesti. Alfa Romeon ja Volkswagenin tapauksessa moottorin koko on 1,4 litraa. Citroën ja Ford käyttävät hieman kookkaampaa 1,6-litraista moottoria.

Volkswagenin moottori on kaksoisahdettu, eli siinä turboahdinta auttaa mekaaninen ahdin, joka on mukana pyörintänopeusalueen keskivaiheille asti. Suuremmilla käyntinopeuksilla ahtovastuu siirtyy yksin turbolle. Muut kolme ahtavat vain turbolla.

Muilta osien autojen rakenne on yhtenäisempi ja tavanomaisempi. Ne ovat kaikki etuvetoisia, joten moottori on poikittain nokalla, ja sen jatkona on kuusivaihteinen vaihteisto.

Citroënin tapauksessa tämän tehomoottorin yhteyteen on saatavilla vain automatisoitu käsivaihteisto, jota myös robottivaihteistoksi kutsutaan.

Muut ovat päätyneet autojen urheilulliseen luonteeseen paremmin sopivaan käsikäyttöiseen vaihteistoon. Alfaan ja Volkswageniin on tarjolla kaksoiskytkinvaihteistot ja Mazdaan normaali automaattivaihteisto.

Autojen suorituskykyyn nähden moottorit olivat taloudellisia normaalissa ajossa. Suorituskyvyn täysi hyödyntäminen tietysti nostaa selvästi kulutusta, tarvittava voima kun ei synny hyvässäkään moottorissa tyhjästä.

Käytännön ajossa niin maantiellä kuin kaupungissakin taloudellisimmaksi osoittautui Volkswagen. Hyvänä kakkosena oli Ford juuri ennen Alfa Romeota.

Mazdan moottorin koko näkyi taas suurimpana kulutuksena maantiellä ajettaessa suomalaisilla rauhallisilla nopeuksilla.

Kaupungissa puolestaan Citroën jäi hännille, vaikutti kuin sen automatisoitu vaihteisto olisi pystynyt hyödyntämään täysin moottorin ominaisuuksia taloudellisuuden kannalta.

Tämänkertaisen vertailun autot keräsivät poikkeuksellisen paljon kiitettäviä arvosanoja. Hännille jääneidenkin autojen pistemäärällä olisi toisessa yhteydessä sijoituttu mitalisijoille.

Vertailuun osallistuneet autot olivat siis kaikki hyviä. Toisaalta näin myös pitää olla, sillä autot olivat mallisarjojensa parhaasta päästä.

Hannu Ahonen (tiivistelmä TM:n 12/11 artikkelista, s. 14-29)

Lisää aiheesta:
Talviauto 2012: Esittelyssä FORD FOCUS 1,6 ECOBOOST TITANIUM 110 KW (14.2.2012)
Talviauto 2012: Esittelyssä CITROËN C4 VTI 120 CONFORT (7.2.2012)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Alfa Romeo Guilietta
Citroën C4
Ford Focus
Mazda 3
Volkswagen Golf

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto