LASI UUSIKSI


Autodent Oy
Autolasipalvelu Oy
City Pit Stop Oy
Rengaslasi Oy
TLT-Tuulilasivarikko Oy
Tuulilasiasennus Hjelm A-V
Uudenmaan Autolasipojat Oy
Vantaan Rengas Oy
Veho Autotalot Oy Pitäjänmäki


Kun vastaantulevasta autosta sinkoaa kivi tuulilasiin, nousevat voimasanat väkisinkin huulille. Balsamia autoilija saa sentään siitä, että lasiliikkeissä tuulilasin saa vaihdatettua useimmiten jo seuraavana päivänä. Lopputulos ei vain aina ole aivan kuin tehtaan jäljiltä.

Vertailun konsepti oli muista korjaamotesteistämme tuttu, eli tutkimme tuulilasinvaihdon onnistumista hiukan pintaa syvemmältä.

Auto vietiin lasin vaihtoon aivan normaalisti, mutta auton sieltä saatuamme tutkimme sen läpikotaisin. Erityishuomiota kiinnitimme lasinvaihdossa mahdollisesti syntyneisiin vaurioihin sekä auton likaisuuteen. Lisäksi tarkastimme, miten uusi lasi istuu kehyksiinsä.

Kun viikko vaihdosta oli kulunut, irrotimme lasin ja selvitimme liimauksen onnistumisen. Lasi leikattiin siististi pois, joten liimapalko ja sen kiinnittyminen pystyttiin tarkastamaan. Usein kävi niin, ettei liimaus ollut tarttunut joka paikasta, vaan oli irti jopa kymmenien senttien matkalta.

Liimauksen onnistuminen on tärkeä asia paitsi vesivuotojen välttämiseksi, niin ennen kaikkea lasin lujuuden kannalta. Nykyaikaisten autojen korirakenteessa lasit on suunniteltu toimimaan kantavina osina.

Olimme luonnollisesti myös kiinnostuneita vaihtotyön hinnasta jo aikaa varatessamme. Meille annetut hinta-arviot pitivät erittäin hyvin paikkansa. Hinnat olivat kaiken kaikkiaan hyvin yhteneviä asettuen hieman yli 200 euroon.

Tuulilasin vaihdossa oleellista osaa näyttelee lasiliiman kuivumisaika. Se on tärkeää turvatyynyn toiminnan kannalta, sillä turvatyyny ottaa lauetessaan tukea lasista.Lasiliikkeet ovat huomioineet asian kiitettävän hyvin, sillä yrittäessämme tingata autoa valmiiksi hiukan aikaisemmin, saimme yleensä vakiovastauksen, jossa vedottiin kuivumiseen.

Vertailu tehtiin helmi-maaliskuussa, jolloin ilma oli viileä ja kuiva, joten optimiolosuhteista oltiin kaukana. Monet liikkeet ottivat tämän huomioon kuivumisajassa ja esimerkiksi Veho Autotalot piti autoa sisällä yön yli, jotta liima olisi varmasti kuivunut riittävästi.

Toinen vaihtoehto olosuhteiden huomioonottamiseksi on käyttää nopeammin kuivuvaa liimatyyppiä.

TUULILASIN rikkoutuminen on viheliäisyydestään huolimatta vain tapaturma, johon apu löytyy helposti. Auton saa korjaukseen nopeasti, ja lopputulos on vertailumme mukaan useimmiten mainio. Ala lienee kehittynyt ammattitaitoiseksi juuri sen vuoksi, että työssä syntyneet virheet on niin helppo normaalinkin asiakkaan havaita.