Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Viisioviset perheautot

16.5.2007

Uudet haastajat Kaukoidästä
Kaksi uutta haastajaa on tullut viisiovisten perheautojen luokkaan, joka on perinteisesti ollut eurooppalaisten merkkien hallitsema. Kia Cee’d haluaa jatkaa korealaisen autoteollisuuden voittokulkua myös tässä autoluokassa. Toyota taas pyrkii vahvistamaan asemiaan Corollan korvaavalla uudella Aurisilla.


Hannu Häyhä, kuva


Toyotaa edusti Auris 1,6 Linea Sol Plus, jonka hinta on peräti 25 450 euroa. Vertailussa auto on kuitenkin käsitelty 23 490 euron hintaisena Linea Sol -mallina. Hintaa nostavat Linea Sol Plussan luksus- ja mukavuusvarusteet eivät vaikuta auton ajettavuuteen ja käytökseen, joten ne on voitu jättää huomiotta.

VW Golfin tapauksessa saimme hieman paremmin varustellun 1,6 Comfortline -mallin, jonka hinta on 23 900 euroa. Golf onkin vertailumme kallein auto ja Kia Cee’d 1,6 EX halvin 20 990 euron perushinnallaan. Kian tapauksessa EX-malli on kuitenkin parhaiten varusteltu vaihtoehto.

Testin aikana Ford Focuksen mallisto muuttui siten, että Trend-varustelu putosi pois listalta ja tilalle tuli Collection, jolloin auton hinta nousi 22 800 euroon. Vastaavasti Peugoet 307:n tapauksessa Olympia-malli korvautui samanhintaisella, mutta paremmin varustellulla Premium Plus -mallilla. Näiden kahden auton tapauksessa olemme päivittäneet varustelistan vastaamaan nyt myynnissä olevia autoja.

Kaikkien autojen nokalla on nelisylinterinen, 1,6-litrainen moottori, jonka jatkona on käsivalintainen, viisivaihteinen vaihteisto. Autot ovat tietysti etuvetoisia. Moottoreiden tehot vaihtelevat 75 kilowatin (VW) ja 91 kilowatin (Toyota) välillä. VW:n moottorissa on vain kahdeksan venttiiliä, kun muut ovat 16-venttiilisiä. Tämä selittää osaltaan Golfin pienintä tehoa.

Alustassa kaikki valmistajat ovat päätyneet edessä joustintukiin ja kolmioalatukivarsiin. Takajousituksen toteutuksessa on kaksi koulukuntaa. Enemmistössä on takana monitukivarsituennalla toteutettu erillisjousitus. Peugeot ja Toyota käyttävät perinteistä, yksinkertaisempaa yhdystukiakselistoa eli rakennetta, jossa pitkittäistukivarret on yhdistetty toisiinsa kiertyvällä poikittaispalkilla.

Tällä kerralla kaikki autot oli varustettu myös ajonvakautusjärjestelmällä, johon osana kuuluu luistonesto.

Maantieajossa testiryhmämme arvosti parhaimmaksi Volkswagen Golfin. Se kulkee vakaasti pysyen hyvin suunnassa. Golfin ohjaustunto on hyvä niin suoraan ajettaessa kuin mutkissakin. Lisäksi ohjaus myös keskittää hyvin. Jämäkkä jousitus on yleispätevä selvittäen erilaiset epätasaisuudet kelvollisesti. Moottorissa on käyttökelpoista voimaa vaivattomaan liikkumiseen.

Ford nousi kakkossijalle. Sekin pysyy ongelmitta suunnassa, mutta tuntee urat Volkswagenia selvemmin. Ohjaus on raskaanlainen eikä keskitä aivan moitteettomasti vielä pienistä käännöistä. Mutkissa Focus reagoi välittömästi ohjauspyörän liikkeisiin vähän kuin kilpa-auto. Sen jousitus on myös säädetty urheilullisen jämäkäksi, mikä verottaa mukavuutta.

Loput neljä autoa arvioitiin tasaväkiseksi joukoksi, hieman eri syistä.

Kaikkien autojen selviämistä yllättävistä tilanteista auttaa vakiovarusteena oleva elektroniikka. Lukkiutumattomat jarrut ovat jo nykyään itsestään selvyys Euroopan markkinoilla myytävissä autoissa, ja myös ajonvakautusjärjestelmä alkaa kuulua tämän hintaisiin autoihin yhtä automaattisesti. Näin ollen ääritilanteista selviäminen sujuu ongelmattomasti kokemattomaltakin kuljettajalta, oli kyseessä sitten paniikkijarrutus tai yllättävän esteen väistö, tai peräti molemmat yhdessä.

Vaikka tilanne on näin hyvä, on autojen käytöksessä ja järjestelmien toiminnassa eroja. Toisilla autoilla nämä yllättävät tilanteet sujuvat paremmin kuin toisilla. Kuitenkin järjestelmät ovat etevämpiä kuin kuljettaja, joten niiden kytkemistä pois päältä ei kannata miettiä niissäkään tapauksissa, joissa se on mahdollista.

Liikkeellelähtö on melkein kaikissa autoissa helppoa lukuun ottamatta kahta suoritusta. Toyotan erikoisen lyhyt kytkimen toiminta-alue ja tunnoton kaasupoljin vaativat tottumista kuljettajalta. Opel on toinen, jolla on vaikeuksia lähtemisen kanssa. Astran moottori herää henkiin vasta korkeammilla kierroksilla ja vaatii näin ollen tarkkuutta lähdössä kytkimen ja kaasupolkimen käytössä.

Jousitusmukavuutta arvostavalle on joukossa hyviä suorituksia. Selkein on Opel, jonka jousitus toimii hyvin niin mukulakivellä kuin muissakin epätasaisuuksissa.

Ohjauksen keveys on helpottava tekijä kaupunkioloissa. Volkswagenin ja Peugeotin ohjaukset sopivat myös tarkkuudeltaan tähän luokkaan. Hieman raskaiksi todettiin Ford, Kia ja Opel. Toyotan ohjaus on keskialueella tasapaksu vasteeltaan, ja sen myötä paras tunto häviää.

Kaikkien autojen melutaso mitattiin TM:n normaalin tavan mukaisesti sileällä pinnalla. Koska melumittari ei havaitse melua ja sen häiritsevyyttä samalla tavoin kuin ihmiskorva, tehtiin autojen meluista järjestelmälliset havainnot eri pinnoilla ja eri ajotilanteissa. Tämä tapahtui useamman hengen toimesta ajamalla sama testilenkki kaikilla autoilla peräkkäin.

Vertailun Kaukoidän haastajakaksikko, joka on joukon tehokkain, on myös joukon taloudellisin. Kia esitti pienimmät kulutuslukemat niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin. Maantieajossa kaikki autot olivat varsin taloudellisia, eivätkä erot olleet suuria. Sitä vastoin kaupungissa liikuttaessa erot olivat selvemmät. Kian ja Toyotan muodostama kaksikko oli siinä omaa luokkaansa. Vastaavasti Peugeot kulutti yhtä selvästi muuta joukkoa enemmän.

Kisasta odotettiin tiukkaa, eikä selkeää suosikkia ollut etukäteen. VW Golf nousi voittajaksi tasaisen hyvän suorituksensa ansiosta. Ford Focus sijoittui kakkossijalle ennen Kian, Opelin ja Peugeotin ja Toyotan muodostamaa tasavahvaa nelikkoa. Näillä jokaisella oli omat vahvat ja heikot alueensa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 10/07, s. 12-29)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Toyota Cee'd
Auris

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto