Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Viisioviset pikkuautot

13.5.2009

Nousuluokka


Matti Vuorimaa, kuva

Auton suunnittelemisessa on haaste, kun saman auton pitää miellyttää sekä autoilu-uran alku- että ehtoopuolella olevia kuluttajia. Yleensä pyritään miellyttämään kaikkia, mutta joku uskaltaa keskittyä pienempäänkin kohderyhmään.


• Ford Fiesta 1,4 5D Ghia
• Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort
• Hyundai i20 1,4 Comfort
• Mazda2 1,5 Touring
• Seat Ibiza 1,6 Sport
• Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol


Pikkuautojen paisumisesta kirjoitellaan yleensä malliuudistusten yhteydessä: senttejä on tullut pari sinne ja toiset tänne. Kun perheenisä kuskasi pesuettaan 1980-luvun lopulla alempaan keskiluokkaan kuuluneella Volkswagen Golfilla tai Ford Escortilla, hän ei tiennyt ajavansa 2000-luvun pikkuautokokoluokan menopelillä.

B-segmentin autojen kasvaminen vanhaan perheautoluokkaan tarkoittaa tilojen lisäksi ominaisuuksien paranemista. Vertailumme viisioviset, reilun 70 kilowatin teholuokkaan sijoittuvat autot edustavat monien merkkien kohdalla myydyintä mallia, mikä ei tarkoita hinnat alkaen -versioita.

Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20 ja Seat Ibiza ovat uusia malleja ja siksi itseoikeutetusti mukana. Vuonna 2006 tekemämme neljäntoista auton jättivertailun voitti Toyota Yaris, ja koska se sai keväällä uuden moottorin, otimme sen mukaan referenssiksi.

Määrätyn tehon takia moottoreiden iskutilavuudet vaihtelevat hiukan pääjoukon ollessa 1,4-litraisia. Mazda nokittaa yhden ja Seat kaksi desiä ylöspäin. Hinnan puolesta joukko on melko kaksijakoinen; vertailussa olevien mallien perusversiot ovat joko 17 500 tai reilun 15 000 euron paikkeilla. Selvästi muita halvempia ovat Hyundai ja Toyota.

B-segmentin autot ovat kasvunsa myötä kohottaneet maantiekelpoisuuttaan ja samalla erkaantuneet pelkästään kaupunkikäyttöä silmällä pitäen tehdyistä ratkaisuista. Osaltaan tämän takia yhtään täyttä kymppiä ei kaupunkiajo-osiosta jaettu.

Vertailuryhmän autoille yhteisiä positiivisia piirteitä ovat auton koosta johtuvat edut esimerkiksi pysäköitäessä sekä korin mittojen hyvä hahmotettavuus, lukuun ottamatta keulaa. Alas, pois näkökentästä kaartuva konepeitto aiheuttaa sen, että keulan arviointi joudutaan useimmissa autoissa tekemään lähinnä muistin varassa.

Tavaratilojen osalta autot jakautuvat kahteen ryhmään; noin 250 litran tavaratilat ja noin 300 litran tavaratilat. Pienempi on pikkuauton tarpeiksi melko riittävä, ja tarvittavat kauppakassit kulkevat tilan puolesta.

Vertailun lopputuloksissa autot sijoittuvat aika lähelle toisiaan, ja hinnan vaikutus näkyy melko hyvin lopputuloksissa.

Parhaimpien autojen ajettavuus ja käytös ääritilanteissa oli vertailun parasta antia, ja osa huonommista suorituksista johtuu väistämättä autojen koosta ja hinnasta. Suurempien nopeuksien polttoaineen kulutus on kielteinen asia, jonka ei välttämättä tarvitsisi olla näin.

Tapio Koisaari (tiivistelmä TM 10/09:n artikkelista, s. 12–29)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autokuumetta? Hae Nettiautosta oma suosikkisi:

Ford Fiesta
Honda Jazz
Hyundai i20
Mazda 2
Seat Ibiza
Toyota Yaris

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto