Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Vertailu

Perhefarmarit

16.11.2012

JAKO MENEE UUSIKSI


Jari Kujala, kuva

Perhefarmareiden markkinoilla pakka sekoittuu, kun mukaan tulee kolme uutta mallia Koreasta.

  • Chevrolet Cruze Station Wagon 1,4T LT Launch Edition
  • Ford Focus Wagon 1,0 EcoBoost Titanium
  • Hyundai i30 Wagon 1,6 GDi Style
  • Kia Cee´d Sportswagon 1,6 EX

Hyundai i30 ja Kia Cee’d ovat tämän vuoden uutuuksia niin henkilömalleina kuin farmareina. Jo molempien farmarien edelliset sukupolvet olivat erittäin suosittuja. Autot ovat saman konsernin tuotteita, ja niissä on paljon yhteisiä rakenteita. Ne on kuitenkin pyritty erottamaan toisistaan muotoilun ja osittain tuntuman suhteen.

Molemmat autot valmistetaan Euroopassa mutta eri maissa.

Todellista Korean tuontia edustavan Chevrolet Cruzen farmarimalli Station Wagon on myös tämän vuoden uutuus, vaikka henkilömalli tuli markkinoille jo pari vuotta sitten.

Ford Focus on myös sangen tuore malli, viime vuoden satoa. Tänä vuonna se sai uuden kolmisylinterisen yhden litran turbomoottorin, jonka pitäisi olla erityisen taloudellinen.

Tekniikaltaan tämänkertaiset autot ovat varsin samanlaisia. Etujousituksessa kaikki ovat päätyneet joustintukiin ja poikittaisiin alatukivarsiin.

Merkittävimmät erot tulevat taka-akselin kohdalla. Chevroletissa on takana yhdystukiakselisto eli poikittaispalkilla yhdistetyt pitkittäistukivarret. Fordissa, Hyundaissa ja Kiassa takajousitus on toteutettu monivarsituennalla, joka karkeasti ottaen koostuu pitkittäistukivarsista ja päällekkäisistä poikittaistukivarsista.

Kallistuksenvaimennin kuuluu kaikkien autojen rakenteeseen edessä, takana sellainen on muissa paitsi Chevroletissa, jossa sama asia hoidetaan poikittaispalkin muotoilulla.

Korimallin lisäksi vertailuryhmän valintaperusteena oli bensiinimoottori. Fordia lukuun ottamatta kaikissa on nelisylinterinen rivimoottori. Fordin kolmisylinterinen on myös muita pienempi eli 1,0-litrainen, mutta turboahdettuna voimavarat eivät juuri jää kilpakumppaneista.

Joukon tehokkain moottori on Chevroletin Opelilta peräisin oleva turboahdettu 1,4-litrainen, joka on joukon ainoa perinteisellä, epäsuoralla polttoaineensuihkutuksella eli imusarjasuihkutuksella varustettu. Muut ovat nykyaikaiseen tapaan suorasuihkutteisia.

Hyundaissa ja Kiassa on samanlaiset vapaastihengittävät 1,6-litraiset moottorit. Kaikki autot ovat etuvetoisia ja käsivalintaisella vaihteistolla varustettuja, ja vaihdemäärä on nykysuuntauksen mukaisesti kuusi.

Maantiellä Ford osoittautui ryhmän miellyttävimmäksi. Suoralla ja mutkaisella tiellä ohjauksen tunto on hyvä ja palautus luonnollinen.

Hyundai ja Kia jäävät Fordista arvosanan verran. Kaksikko on hyvin samanlainen. Suurimmat eroavaisuudet havaittiin jousituksessa ja ohjauksessa.

Vaikka Chevrolet jää tässä lajissa ryhmän viimeiseksi, onnistuu maantieajo silläkin mainiosti. Tasaisella tiellä edetään rauhallisesti, mutta tien kallistukset muuttavat selkeästi kulkusuuntaa.

Cruzen ohjaus on joukon tunnottomin, ja keskialue on turhan kevyt. Palautus on hieman äkkinäinen, mutta keskitys on hyvä.

Kymmenen litran mittalaatikoilla mitattuna Chevroletin ja Fordin tavaratilat ovat 460 litrallaan suurimmat. Tilavuuksia laskettaessa ei huomioitu lattiatason alla olevia lokeroita, mutta pisteytyksessä niillä on merkityksensä.

Chevrolet ansaitsee paremman arvosanan lisälokeroiden ja turvaverkon ansiosta. Lokeroita on lattiatason alla ja tavaratilan takakulmissa. Takaluukkuun on lisäksi integroitu erillinen kolo varoituskolmion kotelolle.

Fordin tavaratila on muotoilultaan selkeä, ja sen nostokorkeus 46 cm on testiryhmän pienin. Irrotettavaa vetokoukkua varten on kannellinen säilytystila tavaratilan oikeassa seinässä. Muuten Fordissa ei juuri ylimääräisiä lokeroita ole.

Hyundain ja Kian tavaratilat ovat mitoiltaan yhteneväiset ja 60 litraa muita pienemmät. Niissäkin on reilusti lokerotilaa lattiatason alapuolella kahdessa kerroksessa. Tilan takakulmissa on lisäksi kaksi kannellista pikkulokeroa. Kian arvosanaa korottaa vertailuauton Comfort-paketin mukana tullut tavaratilan suojaverkko.

Fordissa on neljä kassikoukkua, muissa vain kaksi. Virran ulosotto on kaikissa autoissa, ja tavaratilojen näkösuojat ovat helppokäyttöisiä.

Uudistuneet korealaiset autot ovat parantaneet suoritustaan selvästi verrattaessa niitä reilun vuoden takaisen farmarivertailun osallistujiin (TM 18/11).

Silloin Hyundai-konsernia edusti edellisen sukupolven Kia Cee’d SW. Myös Ford Focus paransi suoritustaan; uusi pienempi moottori on aikaisempaa taloudellisempi ja suorituskykyisempi. Maantieajossa ero oli litran verran ja taajama-ajossa kuormattunakin puolisen litraa. Suorituskykykin on parantunut.

Hannu Ahonen (tiivistelmä TM:n 21/12 artikkelista s. 10-23)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Käytettyä etsimässä? Löydä suosikkisi Nettiautosta:

Kia Cruze Station Wagon
Focus Wagon
i30 Wagon
Cee'd Sportswagon

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto