Loppuvuoden aikana Suomeenkin saapuva, perusteellisesti uusittu Volkswagen Passat tuntuu ensimmäisen koeajon perusteella siltä kuin ulkonäön perusteella voi olettaakin.

Isoja yllätyksiä ei ilmene, mutta taso on kauttaaltaan niin korkealla, että kilpailijoilla on edelleen täysi työ vastata haasteeseen.

Tilat ovat kasvaneet entisestään, joten Passat jatkanee suosiotaan myös taksikäytössä. Neliovinen ja noin 2 000 euroa kalliimpi, mutta suositumpi farmari tulevat myyntiin samaan aikaan. Variantin tavaratila on nyt perusmuodossaan 650-litrainen.

Ensimmäisen aallon moottorit ovat bensiinikäyttöinen 1,4 TSI ja 2,0 TDI -diesel, molemmat 110-kilowattisia, sekä 2,0 TDI:n uusi tuplaturboversio, joka tuottaa vaikuttavat 176 kW ja 500 Nm. Se on aina nelivetoinen.

Tehodieselillä Passat on erittäin suorituskykyinen, joskin ajettavuudessa päällimmäisenä on yhä mukavuus. Ohjaus on luontevan tarkka, ja kaikki toimii lähes ajatuksen lailla. Pienempitehoisessa TDI:ssäkin riittää voimaa, samoin 1,4 TSI:ssä.

Kaikkiaan moottorivaihtoehtoja on tulossa kymmenen, tehohaarukassa 88-206 kW, mukaan luettuna lataushybridi GTE. Kaikkien yhteyteen saa ennen pitkää kaksoiskytkinautomaatin, tapauksesta riippuen 6- tai 7-vaihteisena.

Suositeltavin varustetaso on Comfortline. Lisähintaan saa ison joukon sekä turvallisuutta että mukavuutta parantavia varusteita. Hinnat ovat pysyneet kurissa, ja tällä hetkellä haarukka on 29 596-55 471 euroa.

Velimatti Honkanen (tiivistelmä TM:ssa ilmestyvästä 19/14 artikkelista)