ELEKTRONIIKKAOHJUS

Isompaa vaihdetta pyytävä valo vilkkuu kilvan luistoneston merkkivalon kanssa. Mitä ihmettä, onko autoista tuttu ajonvakautusjärjestelmä tullut vihdoin moottoripyöriin?

Muutama vuosi sitten BMW aloitti malliston ripeän nuorentamisen. Uudistuspolitiikan uusin helmi on tässä. BMW S 1000 RR jyrähtää käyntiin portugalilaisella Portimãon radalla. Sitä ajettaessa pukeudutaan polvipaloilla varustettuun tiukkaan kisanahkapukuun – kangaspuvut ja sivulaukut ovat historiaa.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana ei isoja sporttipyöriä ole vaivannut tehonpuute vaan se, ettei tavallinen harrastaja ole voinut oikein hyödyntää tehoja. Tonninen sporttipyörä nostaa etupyörän helposti ilmaan vielä kolmosvaihteellakin.

BMW on ymmärtänyt ongelman ja päättänyt tarjota kuljettajalle helppoa ajettavuutta.

Filosofia on tosin hieman erikoinen: erittäin tehokas moottori. Se on valmistajan ilmoituksen mukaan markkinoiden tehokkain (piirun vajaat 142 kW), ja maailmalta kantautuneiden tehomittausten perusteella ilmoitus pitää paikkaansa.

Huipputeho on tuhatkuutioiseksi poikkeuksellisen korkealla, peräti 13 000 kierroksen kohdalla.

Jotta huikea teho olisi käytettävissä, on sen hillitsemiseksi pitänyt kehittää melkoinen määrä elektroniikkaa. Järjestelmässä on neljä tasoa: Rain-, Sport-, Race- ja Slick-asetus.

Miedoimmalla eli Rain-asetuksella tehoa on käytettävissä noin sata hevosvoimaa. Tehokkaimmassa, Slick-asetuksessa tehoa on melkein kaksinkertaisesti. Ja eron kyllä huomaa. Järjestelmä toimii myös jarrutuksissa.

Rain- ja Sport-asetuksilla on käytössä markkinoiden älykkäin lukkiutumaton jarrujärjestelmä. Se estää lukkiintumisen lisäksi myös takapyörän nousun ilmaan. Race-asennossa abs on ainoastaan etujarrussa, ja Slick-asennossa abs-jarruja ei ole lainkaan.