Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Triumph Tiger 800

23.9.2011

TIIKERINPENTU

Seikkailuhenkisten monitoimipyörien moottorikoot ovat jatkuvasti kasvaneet. Triumphin 800-kuutioinen Tiger on pienempi ja kevyempi vaihtoehto mammuttipyörille, esimerkiksi 1 050-kuutioiselle Tigerille.

Tigerin kolmisylinterisen rivimoottorin maksimiteho 70 kW saavutetaan maltillisesti 9 000 kierrosluvulla, joka on pyörän luonteeseen sopiva lukema. Kun tyhjäkäyntikierrosten jälkeen analoginen kierroslukumittarin neula osoittaa yli kahdentuhannen lukemia, moottori herää tasaiseen voiman ulosantiin.

Huipputeho saavutetaan ilman suurempaa tehopotkua. Kierrosluvun noustessa myös värinät kasvavat ja tuntuvat pahiten ohjaustangossa.

Hallintalaitteiden käyttö vaatii reippaita otetta. Tiger 800 -mallista on saatavana myös abs-jarrullinen versio, joka nostaa pyörän hintaa tuhannella eurolla.

Vaihteisto ei ole moottoripyörämaailman herkkäliikkeisin. Mutkaisilla maanteillä unohtuu helposti ajamaan vitosvaihteella. Kuudes pykälä on välitetty lievästi ylipitkäksi.
Ajamista häiritsee jousituksen kovuus. Jousitus herää kunnolla toimintaan, vasta kun vauhtia lisätään ja siirrytään yhä huonommille teille.

Polttoaineen kulutus asettui koeajon aikana 5,5 litran tuntumaan, joten täysi 19 litran tankki riittää pidempiinkin erämaataipaleisiin.

TIGER 800 on tarkoitettu lähinnä hyväkuntoisille teille. Jos mieli tekee mennä syvemmälle metsään, tarjolla on XC-malli, jossa on pidemmät joustot ja halkaisijaltaan kaksi tuumaa suurempi etupyörä.

Lexi Lehtonen (tiivistelmä TM:n 17/11 artikkelista, s. 137)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot