ISONTALON ANTTI

Uusi Yamaha VMax on varustettu todellisella voimanlähteellä. 200 hevosvoimaa takaavat, että tässä on kylän kingi.

Jos vanha VMax oli kuin puukkojunkkari Rannanjärvi, on tämä uusi versio vähintään yhtä häijy kuin Isontalon Antti. Sen takaa nelisylinterinen, 1679-kuutioinen V-moottori. Pyörä on oikeastaan pelkkää moottoria.

Sen tehoksi ilmoitetaan 147,2 kilowattia eli 200 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy karvan vajaat 167 newtonmetriä.

Matka etenee mukavasti vanhaa Hämeen Härkätietä kohti Alastaron moottorirataa. Perillä odottaa yllätys. Kiihdytysradalta on kaavittu vanhat liimat pois, ja rata on erittäin liukas.

Silti Vmax lyö pöytään vakiopyöräksi uskomattomat arvot, 0-100 km/h 2,8 sekunnissa ja varttimaili 10,2 sekunnissa loppunopeudella 210 km/h. Ja tämä siis sutien läpi ykkös- ja kakkosvaihteiden.

Moottori karjuu kuin viimeisillään, ja takarengas vinkuu kuin parhaimmissakin kaahailuelokuvissa. Kuljettajan näkökentässä olevan käyntinopeusmittarin neula heittelehtii, ja vaihtovalo välkkyy sen merkiksi, että vaihteisto haluaa isompaa vaihdetta pesään.

Kun rengas sitten kolmosvaihteella saa pitoa, kuljettaja huomaa hyvin nopeasti, miksi satulassa on tuki. Sillä hetkellä nimittäin sanonta “ranteet paukkuvat” konkretisoituu melkoisen elävästi. Kiihtyvyyden tunne on uskomaton.

UUSI VMax on löytänyt harrastajansa liki 30 000 euron hinnasta huolimatta. Kahdensadan hevosvoiman tuottama kiskaisu ilmeisesti hivelee sen verran itsetuntoa, että hinnalla ei ole niin väliä.