Ks. myös Turvallisesti moottoripyörällä >>


Aina ei ole varaa eikä järkeäkään ostaa uutta moottoripyörää, sillä varsinkin näin keväisin moottoripyöräliikkeet ja netin myyntipalstat ovat pullollaan hyviä vaihtopyöriä.

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lähtee ostamaan käytettyä pyörää?

 

Loistoyksilö vai riskiostos?


HYVIN hoidettu ja vahattu maalipinta kertoo paljon pyörän edellisestä omistajasta. Mahdollisia kaatumisvaurioita on syytä etsiä tarkasti ja ajan kanssa.

Ennen moottoripyöräkauppoihin ryhtymistä on syytä miettiä tarkasti, minkä tyyppisen pyörän aikoo hankkia. Varsinkin ensimmäistä pyöräänsä ostavan kannattaa pohtia pyörän käyttötarkoitusta, siis muun muassa sitä, missä ajetaan (asvaltilla vai soralla), harrastetaanko mp-matkailua ja ajetaanko matkustajan kanssa.

Pyörätyyppejä on paljon. Sporttipyörät ovat hyvin tehokkaita, ne vaativat kuljettajalta malttia eikä niitä suositella aloittelijoille.

Nakupyörät ovat nimensä mukaisesti alastomia, joten niissä ei ole kuljettajaa suojaavaa katetta, eikä niillä useinkaan ajeta matka-ajoa.

Allround/allroad-pyörät on tarkoitettu kaikille tietyypeille, siis myös soralle. Niissä on suojaava kate, korkea maavara ja yleensä hyvin vääntävä moottori.

Tämän pyöräryhmän suosio on vahvassa kasvussa, eikä vähiten siksi, että pyörät soveltuvat hyvin monenlaiseen käyttöön, isoimmat myös kaksi päällä matkustamiseen.

Customeita suositellaan yleensä aloittelijoille. Ainoa järkevä valintaperuste tuolloin on niiden matala istumakorkeus.

Customit eivät ole kovin helppoja ajettavia, ja niiden käsittely pienissä nopeuksissa voi olla haasteellista.

Täyskatteellisten ja usein moottoriltaan suurikokoisten matkamoottoripyörien suosio on pysynyt korkealla vuodesta toiseen. Hyvän matkapyörän löytäminen vaihtopyörärivistöstä voi olla hankalaa, sillä matkapyörien vaihtosykli ei ole niin kiivas kuin muiden pyörien.

Vaihtopyörätarjontaan pääsee parhaiten tutustumaan internetissä. Moottoripyöräkauppiaiden mukaan suosituin käytettyjen moottoripyörien portaali on Nettimoto. Toinen suosittu hakukone on Motopalsta.

Markkinoille on juuri tullut kolmaskin vaihtoehto, joka löytyy osoitteesta www.mp-kauppa.fi. Tämän on perustanut MP-Kauppiaat Ry, johon kuuluu yli 60 moottoripyöräkauppiasta. Hakuohjelmien avulla löytää luetteloita eri pyörämallien ominaisuuksista ja suoranaisia vioista, jotka kannattaa tarkistaa, kun pääsee lähemmin tutustumaan pyöriin.

Toisaalta netin tarjoamaan tietoon pitää osata suhtautua varauksella.

Parasta on, jos pääsee jututtamaan jonkun valtuutetun moottoripyöräliikkeen asentajaa. Hän kun yleensä tietää parhaiten, mitä mistäkin pyörämallista on syytä tarkistaa.
Tärkeä valinta joudutaan tekemään, kun päätetään, ostetaanko pyörä liikkeestä vai yksityiseltä henkilöltä.

Liikkeistä hankittuun käytettyyn tuotteeseen sovelletaan koko EU:n alueella virhevastuutakuuta. Kuluttaja-asiamies on laatinut ohjeet, jotka selventävät pelisääntöjä tältä osin.

Yksityisten välillä tehtävissä moottoripyöräkaupoissa ei kuluttajansuoja ole voimassa. Suoja koskee vain moottoripyöräliikkeistä ostettuja käytettyjä moottoripyöriä.

 

 

Tarkista ainakin nämä

RENKAAT: Riittävästi kulutuspintaa (vähintään kaksi millimetriä).


TÄSSÄ on jäljellä liian vähän kulutuspintaa. Pyörän ostaja joutuisi melko pian hankkimaan uudet, satoja euroja maksavat renkaat.

KETJUT JA RATTAAT: Ketjun välys, ketjun likaisuus ja rattaiden hampaiden kunto.


MOOTTORIPYÖRÄN ketjut on voideltava säännöllisesti. Mikäli ketjut ovat kuivat ja hyvin kuluneet, kannattaa pyörään vaatia uusia ketjuja ja rattaita.

JARRUPALAT: Jarrupalojen kitkapintojen kunto.

JARRULEVYT: Jarrulevy ei saa olla kulunut urille.


TAKAJARRULEVY on kulunut naarmuille. Harva ostajaehdokas ymmärtää tutkia esimerkiksi jarrulevyjen ja palojen kuntoa.

JARRU- JA KYTKINESTE: Nesteen kirkkaus kertoo tuoreudesta, neste ei saa olla tummaa.


KIRKAS jarruneste kertoo osaltaan siitä, että pyörää on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

ETUVALO: seisontavalon, ajovalon ja kaukovalon toiminta.

TAKAVALO: Jarru- ja takavalon toiminta.

MOOTTORIN NESTEVUODOT: Öljyvuodot ja jäähdytinnestevuodot.

PYÖRÄN LAAKERIT: Kun rengasta pyörittää, laakereista ei saa kuulua rohinaa.

TAKAHAARUKAN LAAKEROINTI: Niin sanottua pystyväljää ei saa tuntua.

ISKUNVAIMENTIMET: Etuhaarukan liukuputkien stefojen kunto ja mahdolliset vuodot.


ETUHAARUKAN toinen keulastefa vuotaa öljyt ulos putkesta. Korjauksen kustannusarvio on noin 150-200 euroa.

KATTEET: Kaatumajäljet ja niiden korjaukset.

PAKOPUTKISTO: Onko alkuperäinen äänenvaimennin tai viritysvaimennin? Löytyykö e-hyväksyntämerkintää?

HUOLTOKIRJA: Onko pyörää huollettu säännöllisesti huoltokirjan mukaisesti? Onko lähiaikoina tulossa iso ja kallis huolto?

 

Perehdy tarkasti pyörän papereihin


HUOLTOKIRJA kertoo, onko pyörää huollettu säännöllisesti. On myös hyvä tarkistaa, onko huollot tehty valtuutetussa merkkihuoltopisteessä.

KÄYTETTYÄ ostettaessa on syytä tarkistaa huolella kaikki pyörän dokumentit. Rekisteröintitodistuksessa pitää olla kaksi osaa: tekninen osa, joka kulkee yleensä pyörän mukana, ja varsinainen ilmoitusosa.

Vähintään yhtä tärkeä dokumentti on huoltokirja. Huolloista on syytä löytyä huoltoliikkeen viralliset leimat. Tarkista myös, että huollot on tehnyt virallinen, kyseisen merkin valtuutettu merkkihuolto.

Netistä löytyy useita yrityksiä, jotka tarjoavat palveluitaan ajoneuvon historian selvittämiseksi. Esimerkiksi Trafin Ake-tietopalvelu kertoo kohtuullisella 3,50 euron hinnalla erittäin kattavasti pyörän omistushistorian. Pyörän täydellisestä rekisteröintihistoriasta selviää muun muassa se, onko pyörä tullut maahan uutena vai käytettynä.

Niin sanottuun kaksoiskilpisyyteen on syytä kiinnittää huomiota. Kaksoiskilpisyys kertoo yleensä siitä, että pyörä on poistettu rekisteristä tuhoutuneena. Sitten se on korjattu ja katsastettu uudelleen liikenteeseen.

Rekisteröintitodistuksesta tämä ei välttämättä käy ilmi, mikäli jobbari on katsastanut moottoripyörän samalla rekisterinumerolla kuin aikaisemminkin.

On myös syytä välttää “kiertopalkintoja”. Mikäli esimerkiksi kymmenen vuotta vanhalla moottoripyörällä on ollut parikymmentä omistajaa, ei pyörästä kannata kovin paljon innostua.


PYÖRÄN paperit on tutkittava tarkoin. Muun muassa niin sanottu kaksoiskilpisyys ilmenee rekisteröintitodistuksesta.

 

Moottoripyöriä ei katsasteta


MONI omistaja varustelee pyöränsä vakioputkea paremmin hengittävällä viritysvaimentimella. Vaimentimen pitää olla hyväksytty kyseiseen pyörämalliin. Hyväksymismerkintä (E1) näkyy vaimentimen päätylaipassa.

KÄYTETTYÄ pyörää ostavan on syytä muistaa, että moottoripyöriä ei vuosikatsasteta autojen tapaan. Moottoripyörien tieliikennekuntoa valvoo ainoastaan poliisi omissa tienvarsitarkastuksissaan.

Tästä syntyy käytetyn pyörän kohdalla ongelmia silloin, kun pyörän entinen omistaja on “tuunannut” pyörää uusilla osilla. Osien vaihtamista tapahtuu paljon, ja aina nämä uudet osat eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.

Esimerkki muutostyöstä on pakoputkiston äänenvaimentimen vaihtaminen hieman äänekkäämpään versioon.

Tyyppihyväksytyn, päästövaatimuksiltaan Euro 2 -tasoisen tai uudemman moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty. Tuota kohtaa poliisi vahtii nykyisin tienpäällä hyvin ahkerasti.

Mikäli pyörä on tieliikenteeseen kelpaamaton, on tästä vastuussa yksinomaan pyörän kuljettaja. Vastuuta ei siis voi sysätä edellisen omistajan harteille, oli tämä sitten yksityinen henkilö tai mp-liike.

Tosin liikkeet pyrkivät aina myymään pyörät vakiokuntoisina harmien välttämiseksi. On myös hyvin yleistä, että käytetyn moottoripyörän mukana ostaja saa myös vakio-osat.

Ostajan on syytä ottaa huomioon myös se, että EU:ssa on suunniteltu jo pitkään moottoripyörien katsastuspakkoa. Katsastuspakkoa säätelevä direktiivi tullee voimaan jossain vaiheessa. Silloin moottoripyörän on oltava täysin kunnossa.

 

Matkamittarin kaunistelua


MITTARISTON kilometrilukeman kaunistelua näkee Suomessakin silloin tällöin. Elektroniikan kehittyessä huijaaminen on tullut entistä helpommaksi.

PYÖRÄN matkamittarin lukeman muuttamista esiintyy meillä Suomessa onneksi melko harvoin.

Jos tällaista epäilee, kannattaa käyttää silkkaa matematiikkaa: Jos esimerkiksi 15 vuotta vanhaa pyörää myydään 20 000 km ajettuna, on syytä kuunnella hälytyskellojen kilkatusta. Ei vaikuta uskottavalta, että pyörällä olisi ajettu vain 1 333 kilometriä ajokauden aikana.

Suomeen tuodaan paljon käytettyjä pyöriä Keski-Euroopasta. Niiden kilometrilukemia on syytä tarkastella kriittisesti. Varsinkin eteläisessä Euroopassa ajokausi on pitkä, ja kilometrejä voi varsinkin matkapyöriin kertyä paljon.

Myös hallintalaitteiden kuntoa tutkimalla voi päätellä jotain ajetuista kilometrimääristä.

Jalkatappien kumit eivät kulu loppuun alle 100 000 kilometrin ajoissa, eivät myöskään istuimen alla sijaitsevat kumit ja muovitapit. Jarru- ja kytkinkahvoissa ei pitäisi esiintyä väljyyttä ylös-alas-suunnassa alle 50 000 km ajetussa pyörässä.

 

Tutki huolella tai teetä kuntoarvio

KUN sopiva pyöräyksilö on löytynyt, se on syytä tarkastaa perinpohjaisesti.

Mikäli itsellä ei ole riittävää teknistä asiantuntemusta eikä kaveripiirissäkään ole mp-asiantuntijaa, voi vaihtopyörän toimittaa tutkittavaksi asiantuntevaan moottoripyöräkorjaamoon.

Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi JV-Motorsport Oy on tehnyt jo pidemmän aikaa käytettyjen moottoripyörien kuntoarviointeja, jotka maksavat 35-70 euroa.

Moottoripyöräharrastusta vasta aloittelevat eivät välttämättä osaa arvioida moottoripyöräilyn kustannuksia. Jos ostaa käytetyn pyörän, joka ei ole teknisesti aivan kunnossa, saattavat sen korjauskulut yllättää ikävästi.