Suuret moottoripyörävalmistajat ovat panostaneet vahvasti sport- ja kevytmoottoripyöriin.


Matti Vuorimaa, kuvat

Pariisin helmi

Pariisin näyttelyssä sekä Honda että Kawasaki esittelivät tuhatkuutioiset sport-tykkinsä. Suzuki palaa pitkän tauon jälkeen kevarimarkkinoille, ja Yamaha odottaa suurta menestystä 125-kuutioiselle sportilleen. Katseenvangitsijoina näyttelyssä toimivat muhkeamuotoiset customit.

Euro 3 -päästödirektiivi putsasi moottoripyörämallistoa viime vuodenvaihteessa kovalla kädellä. Monet jo vuosia hyvin myyneet mallit poistuivat tuotannosta, koska niitä ei enää saanut myydä. Tai tarkemmin: niitä olisi saanut myydä, mutta päästödirektiivin kiristyessä niitä ei enää saanut rekisteröityä.

Tästä syystä mp-alan toimittajat kautta Euroopan veikkasivat, että uusia malleja esitellään Pariisissa ennätysmäärä. Luulo ei kuitenkaan taaskaan ollut tiedon väärti. Monien pettymykseksi uusia malleja esiteltiin Pariisin mp-näyttelyssä varsin vähän.

 

Suzuki DR 125 SM

Suzuki DR 125 SM

 

250-kuutioinen Kawasaki Ninja

250-kuutioinen Kawasaki Ninja

 

Derbi Terra 125

Derbi Terra 125

 

Honda CBF 600 S ABS

Honda CBF 600 S ABS

 

Honda Fireblade CBR 1000 RR

Honda Fireblade CBR 1000 RR

 

Yamaha YZF-R 6 R:n keula

Yamaha YZF-R 6 R:n keula

 

Triumph Street Triple 675

Triumph Street Triple 675

 

Yamaha YZF-R 125

Yamaha YZF-R 125

 

Honda XL 700 V Transalp

Honda XL 700 V Transalp

 

Yamaha XT 660 Z Tenere

Yamaha XT 660 Z Tenere

 

Kawasaki ZX 10 R:n peiliin on sijoitettu suuntavilkku

Kawasaki ZX 10 R:n peiliin on sijoitettu suuntavilkku

 

KTM 690 Enduro

KTM 690 Enduro

 

BMW HP 2 Sport

BMW HP 2 Sport

 

Harley-Davidson XL 1200 N Nightster

Harley-Davidson XL 1200 N Nightster

 

Peugeot Vivacity

Peugeot Vivacity

 

Suzuki Hayabusa

Suzuki Hayabusa