LÄPI TUULEN JA TUISKUN

Isot matkapyörät ovat suomalaismotoristien suosiossa – eikä syyttä. Suojaava kate, kardaaniveto, vääntävä moottori ja leppoisa ajoasento tarjoavat hyvät eväät lokoisalle matkanteolle. Täyttääkö Yamahan FJR 1300 matkamotoristin kovat vaatimukset? Tartuimme pyörää sarvista, jyräytimme halki kotikontujen ja pitkin Eurooppaa viime kesänä yli 40 000 kilometrin edestä.

Kun Yamaha FJR tuli markkinoille vuonna 2001, se oli tuon vuoden hartaimmin odotettuja pyöriä. Vuosien saatossa FJR:ää on paranneltu ja varustelua lisätty. Suurimmat muutokset tehtiin 2006. Tuolloin pyörä sai muun muassa uudet äänenvaimentimet, yhdistelmäjarrut, uuden pleksin, säädettävän ohjaustangon, säädettävän istuinkorkeuden ja sivukatteen säädön.Vuosi 2007 toi vakiovarusteeksi kahvanlämmittimet.

Yamahan maahantuoja Konekesko/Yamaha Motor luovutti FJR:n käyttöömme maaliskuun lopulla 2007. Halusimme pyörään lisävarusteiksi kaatotapit (166 euroa), jotka suojaavat katteita pieniltä “kupsahduksilta” sekä Garmin 550 -navigaattoritelineen (66 euroa). Lisäksi pyörään tilattiin 39-litrainen takalaukku (674 euroa) sekä sivulaukkuihin kankaiset sisäkassit (92 euroa).

Ensimmäinen pyörän lukuisista ulkomaanmatkoista suuntautui Man-saarelle, jossa poikettiin katsomassa Man-saaren 100-vuotisjuhlakilpailua. Menomatkalla FJR:n alusta osoittautui toivottaman löysäksi. Säätötoimenpiteiden jälkeen FJR muuttui huomattavasti paremmaksi ajaa. Tosin alusta oli edelleen liian löysä takapäästään silloin, kun mukana oli kyytiläinen ja laukut olivat täynnä tavaraa.

FJR:n ominaisuuksiin kuuluu ihmeellinen “yskäisy” liikkeelle lähdettäessä. Moottori ikään kuin kuolee ja jättää yhden “tahdin” väliin. Tämä ilmenee välillä sammumisena risteyksestä lähdettäessä.Korjasimme ongelmaa säädättämällä polttoaineen suihkutusta hieman rikkaammalle 30 000 km:n huollossa.

Moottori vääntää kokoisekseen mukavasti. Vaihdelaatikko toimii Yamahassa napakasti, eikä välivapaita löytynyt koko pitkän testirupeaman aikana kertaakaan. Vaihteita on viisi, ja ne on välitetty mukavasti.

Kardaanin jatkeena oleva kulmavaihde eli kansanomaisesti perän toiminta aiheutti matkan varrella hieman huolta, koska kuori lämpeni varsinkin moottoritieajossa erittäin kuumaksi.

FJR:n huoltokulut 40 000 km:n matkalla ovat suuret, suorastaan pöyristyttävän suuret: 1500 euroa. Lisäksi FJR kulutti renkaita tavattoman paljon.

Pyörän luotettavuudessa ei ole moittimista. Korjauskuluja ei Yamahaan tullut matkan aikana lainkaan, lukuun ottamatta alkumittauksissa tapahtunutta kytkimen rikkoutumista, jota emme laskeneet “oikeaksi” ongelmaksi.

Jotain vikaa pyörään meinasi tosin tulla, mutta siis vain meinasi. Kilometrilukemassa 24 100 FJR alkoi ryppyillä Itävallan ja Italian rajan tuntumassa. Ote ajopäiväkirjasta kertoo: “Brennerin sola Italiassa. Pyörä kävi erittäin huonosti 10 km, sammuili ja yski. Sammutettu ja otettu virrat pois. Lähti toimimaan normaalisti. Ei sytyttänyt häiriövaloa. Vika katosi itsestään.”

Kaikki testikuljettajat raportoivat kovasta ajomelusta, edes kuljettajan pituus ei vaikuttanut asiaan. Pääsimme testaamaan isommalla pleksillä varustettua FJR:ää, ja tuntuma oli täysin erilainen sillä melua ei ollut nimeksikään, ja ajaminen oli miellyttävää.

FJR:n jarrut ovat mittaustemme mukaan heikot. .Abs-järjestelmä sallii renkaiden mennä lähes lukkoon, ja sen jälkeen järjestelmä vapauttaa jarrun. Tämä tapahtuu liian harvalla sykkeellä, minkä vuoksi jarrutusmatka kasvaa kohtuuttoman pitkäksi.

Paniikkijarrutuksessa absit toimivat juuri niin kuin niiden on suunniteltukin toimivan.

FJR:n kaasukahva osoittautui ongelmalliseksi. Kahva on liukas ja jäykkä, joten tasakaasullakin sitä pitää puristaa kohtuuttoman kovalla voimalla. Voimantarve yhdistettynä kahvojen tärinään kirvoitti painokelvottomia kommentteja lähes jokaiselta testikuljettajalta.

Pyörän päällä istutaan ryhdikkäässä asennossa, jossa paino jakautuu sopivasti takamukselle ja jaloille, kädet eivät siis rasitu. Ja mikä parasta, kuljettajan ajoasentoa pystyy säätämään: istuimen saa kolmeen eri korkeuteen ja myös ohjaustangon etäisyyttä pystyy säätämään kolmeen eri asentoon. Kyytiläiset antoivat FJR:n matkustusmukavuudelle lähes täydet pisteet.