Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM käyttötesti

Baotian Fude Sport BT49QT-7

30.12.2008

KIINA-MOPON KYMPPITONNI 

Baotian Fude Sport selvisi kesän 2007 neljäntuhannen kilometrin rupeamastaan varsin pienin murhein. Viime kesänä testiä jatkettiin ja mittariin ajettiin kuusituhatta kilometriä lisää. Matkan varrella sattui kaikenlaista, ja testi uhkasi jopa päättyä ennen aikojaan, kun mopo pimeänä elokuisena yönä varastettiin.

Toimitus hankki keväällä 2007 käyttöönsä Baotian Fude Sport -skootterimopon, jonka hinta tarjouksessa oli 799 euroa. Ajatuksena oli kerätä ”halpismoposta” kokemuksia parin vuoden ajalta ja testata, miten hyvin kiinamopo kestää 10 000 kilometrin testirupeaman. Neljäntuhannen kilometrin jälkeen Fuden käyttökokemukset koottiin yhteen. Ensimmäinen testiraportti julkaistiin TM-numerossa 1/2008.

Keväällä 2008 kesän ajotavoitteeksi asetettiin 6 000 kilometriä. Näin mittariin saataisiin 10 000 km, mikä antaisi paljon tietoa mopon kestävyydestä. Kun otetaan huomioon mittarivirhe, mittariin piti käytännössä saada 10 300 km.

Elokuisena yönä koko testi oli loppua kertarysäyksellä, kun mopo varastettiin Helsingin Vuosaaresta. Mittariin oli siihen mennessä kertynyt kilometrejä lähes 9 000. Poliisin valppaat silmät kuitenkin löysivät Fuden muutamaa päivää myöhemmin Helsingin Myllypurosta.

Kymppitonni kilometreinä on mopolle paljon - ja testikuskeille myös. Fude palveli käyttäjiään kohtuullisen hyvin.

Matka katkesi kolme kertaa. Ensimmäisen kerran se tapahtui, kun bensamittari näytti polttoainetta olevan jäljellä, vaikka säiliö oli tyhjä.

Yllättävin tielle jäänti sattui variaattorihihnan katkettua kesken ajon. Onneksi tällä kertaa ei oltu kaukana huoltopisteestä. Kolmannen matkan katkeamisen syynä oli renkaan puhkeaminen.

Keväisin ja syksyisin, kun sää oli joskus viileä, Fude sortui samaan ongelmaan kuin muutkin skootterimopomerkit. Kun akun koko on 5 Ah ja latausteho pieni, nuorison tapa ajaa lyhyitä matkoja startaten mopoa tiuhaan voi aiheuttaa sen, että mopo ei käynnisty enää nappia painamalla. Kylmä akku ei ehdi latautua riittäväst.

Testin aikana moottoriin ei tarvinnut missään vaiheessa lisätä öljyä. Huoltojen ulkopuolisia töitä olivat ajovalopolttimon vaihto, ilmansuodattimen pesut ja renkaiden ilmanpaineiden tarkastukset. Ensimmäisen kesän jälkeen Fuden ulkoinen olemus oli hyvin kuluneen oloinen maalipinnan vaurioiden vuoksi. Seuraavat 6 000 kilometriä eivät ulkonäköä enää heikentäneet.

Baotian Fuden moottorin toimivuus yllätti positiivisesti. Ajettujen kilometrien jälkeen käyntiäänet ovat edelleen normaalit eikä moottori kuluta öljyä. Jarrut toimivat yhä hyvin.

Ajo-ominaisuudet eivät kerää pisteitä surkean etujousituksen vuoksi. Kuljettajan on oltava tarkkana koko ajan isompien epätasaisuuksien kohdalla.

Testimopo on esillä Helsingin MP09-näyttelyssä Tekniikan Maailman osastolla 29.1.-1.2.2009.

Lexi Lehtonen (tiivistelmä TM:n 1/09 artikkelista, s. 116-119)

Lisää aiheesta:
TM testi: Peugeot Speedfight3 LC (20.4.2012)
Baotian Fude Sportin 14 000 km (19.3.2010)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto