Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Husqvarna TE 250 I.E

4.7.2012

MAAILMANMESTARIN TYÖKALU


Tero Kiira ja Jari Mutkanen S.F.C, video

Suomi on enduromoottoripyöräilyssä maailman menestynein maa. Eniten maailmanmestaruuksia, peräti kahdeksan, on Juha Salmisella. Saimme tilaisuuden testata Salmisen Husqvarna TE 250 I.E -mestaruuspyörää.

Juha Salmisen kisapyörän runko on valmistettu cromimoly-teräsputkesta. Se eroaa vakiopyörästä lähinnä pääkehtoputken paksuuden ja jäykkyyden osalta.

Runkoa kehitettiin viime kaudella Salmisen pyörässä, ja vastaavanlainen runko tuli myytäviin malleihin tälle kaudelle. Myös moottorin teknisiä ratkaisuja kehitetään kilpailutoiminnan avulla.

Husqvarnassa on yksisylinterinen nelitahtimoottori, jonka kuutiotilavuus on 250 cm³. Moottoria ruokkii elektroninen polttoaineensuihkutus.
Vaihteita löytyy kuusi. Kytkin on nestetoiminen. Toisioveto tapahtuu luonnollisesti ketjulla.

Etujousitus on USD-tyyppinen (up-side-down), takajousitus on varustettu yhdellä iskunvaimentimella, joka on välitetty linkuilla takahaarukkaan.

Vaikka jousitusosat ovat parasta mitä rahalla saa, ne ovat tehtaalta tullessaan vain raakileita. Jousitus simmataan eli perussäädetään kuljettajan mieltymysten mukaan.

Tässä kohtaa ammattitaito nousee tärkeään rooliin. Salmisen pyörän jousituksen on simmannut jousitusalan guru, Husqvarnan maahantuojalla jousitus-asiantuntijana työskentelevä Ari Nurmela.

Jousitukseen on haettu erittäin paljon alkuherkkyyttä. Jousitus toimii todella hienosti esimerkiksi pahassa kivikossa.Sitten kun jousitus kohtaa kovia iskuja, on nopeaa vaimennusta tarjolla roppakaupalla. Tämä ominaisuus takaa sen, että kovissa hypyissä jousitus ei pehmeydestään huolimatta pohjaa.

Myös vaihteisto on simmattu käsin. Tämän ansiosta vaihdepolkimen liikerata on normaalia täsmällisempi ja tarkempi.

Täydellä tankilla Husqvarna painaa 115 kiloa. Fyysiset mitat ovat lähes identtiset vakiopyörän kanssa.

Suorituskykymittaukset tehtiin soratiellä, tai oikeammin pehmeällä hiekalla. Näillä pyörillä kun ei yleensä ajeta kestopäällysteteillä.

Lukuisat lähtöharjoitukset kertovat nopeasti, että Husqvarna irtoaa lähtöviivalta nopeimmin kakkosvaihteella. Ykkönen on ripeään lähtöön aivan liian lyhyt. 0-50 km/h sujuu aikaan 2,5 sekuntia, 0-100 km/h 7,3 sekunnissa.

Suurnopeuskameralla kuvatussa videossa näkyy, miten Husqvarnan takarengas lyö lähdössä pitkään niin sanotusti joutavia. 0-400 metriin menee aikaa 15,9 sekuntia.

Loppunopeutta pyörä kelaa vain 127 km/h. Tuossa on havaittavissa Husqvarnan heikkous. Sen 250-kuutioisen moottorin voima loppuu yksinkertaisesti täysin kesken.

Toisaalta moottori kiertää pidemmälle kuin vakiomoottori. Moottoria voi siis venyttää tarvittaessa pitkälle, mikä vähentää vaihtamistarvetta.

Olemme testanneet vuosien varrella monia enduropyöriä. Salmisen pyörän alusta on paras, mihin olemme tutustuneet. Alustan toimintaan voi luottaa kaikissa tilanteissa, millä on kisassa suuri merkitys.

Tero Kiira (tiivistelmä TM:n 13/12 artikkelista, s. 96-99)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto