Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
III

NÄE JA TULE NÄHDYKSI

16.5.2007

 

Näkyminen

Erään tutkimuksen mukaan joka toisessa auton ja motoristin yhteenajossa autoilija kertoi havainneensa motoristin vasta, kun törmäys oli jo tapahtunut. Moottoripyöräilijän paras henkivakuutus on itsesuojaava liikennekäyttäytyminen. Motoristin pitää paitsi nähdä, myös tulla nähdyksi.

Liikenteessä tarvitsemastaan informaatiosta ihminen saa yli 90 prosenttia silmillään. Silmissä valoenergia muuttuu signaaleiksi, joita aivot vastaanottavat ja tulkitsevat. Näkökykymme sisältää paljon rajoitteita, jotka on hyvä tiedostaa. Silmät eivät ole niin täydellisiä havaintovälineitä kuin usein ajatellaan.

Näkö jakautuu staattiseen ja dynaamiseen näköön. Staattista näön tarkkuutta mitataan liikkumattomasta kohteesta hyvässä valaistuksessa. Näin tapahtuu, kun optikko tai silmälääkäri tutkii, tarvitseeko henkilö silmälasit vai ei.

Dynaamisella näön tarkkuudella tarkoitetaan kykyä nähdä nopeita tapahtumia ja liikkuvia esineitä. Liikenteessä kysymys on ennen kaikkea tästä. Pääsääntöisesti hyvän staattisen näön omaavalla on myös hyvä dynaaminen näkö, tosin kaikkien kohdalla tämä ei pidä paikkaansa.

Keskeisiä käsitteitä ovat myös kulmanopeus ja terävänäköalue, jotka molemmat säätelevät erittäin paljon ihmisen havainnointimahdollisuuksia liikenteessä.

Kulmanopeus
IHMISEN mahdollisuus tehdä havaintoja pienenee koko ajan nopeuden kasvaessa. Jos 50 km/h nopeudessa pystymme havaitsemaan tietyssä kulmassa suojatielle juoksevan lapsen, nopeudessa 80 km/h havainto jää tekemättä.

Kuten tunnettua, ihminen ei näe silmillään 360 astetta, vaan ainoastaan puolet siitä eli 180 astetta. Mutta tämä 180 astettakin pitää paikkansa vain, jos ihminen on paikallaan. Heti kun henkilö alkaa liikkua, asteluku supistuu. Mitä kovempaa mennään, sitä kapeammaksi näkökenttä muuttuu. Kysymys on kulmanopeudesta.

Kulmanopeus vaikuttaa siten, että edessämme olevat kohteet näyttävät pysyvän paikoillaan, kun taas sivulla olevat liikkuvat. Ja mitä kauempana sivuilla ne ovat, sitä nopeampaa ”vilinä” silmissä on. Kun 50 km/ h nopeudessa pystymme tekemään havaintoja vielä 90 asteen alueelta, 80 km/h nopeudella vastaava asteluku on jo kolmanneksen pienempi eli 60.

Kulmanopeudelle ja sen vaikutukselle emme voi mitään. Asia pitää vain realiteettina tiedostaa.


Sisältö

  1. III: NÄE JA TULE NÄHDYKSI
  2. Teräviä havaintoja
  3. Pidä visiiri puhtaana
  4. Miehet mustissa
  5. Kaukovalo-ongelma
  6. Katse taaksepäin!
  7. Opi lukemaan liikennettä
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto