Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
VI

VÄLTÄ RISKIT TILANTEIDEN ENNAKOINNILLA

9.6.2009

Pyörä levenee

Yksi syy moottoripyöräilijän huonoon havaittavuuteen on pyörän kapeus. Pyörän niin sanottu otsapinta-ala on pieni. Risteystä lähestyessään motoristi jää helposti auton tuulilasin sivupilarin taakse, tai useampikaistaisella ajoradalla moottoripyörä ei näy kaistan vaihtoa suunnittelevan autoilijan sivupeilissä (TM 10/2007).

Motoristi ei tahdo muistaa, miten leveäksi moottoripyörä muuttuu, kun sitä kallistetaan. Jos vasemmalle johtavaan kaarteeseen tulee aivan keskiviivan vieressä ajaen, kaarteessa ollaan usein reilusti vastaantulevien kaistalla - ja sitä enemmän, mitä kovempaa ajetaan.

Tilanne voi johtaa törmäykseen vastaantulijan kanssa, tai sitten motoristi joutuu tekemään äkkinäisen väistön ja ajautuu oikealle ja pahimmassa tapauksessa ulos tieltä.


JOS tässä tulisi vastaan esimerkiksi auto, motoristin olisi nopeasti muutettava ajolinjaansa nostamalla pyörää enemmän pystyyn…


… TÄSSÄ vaiheessa pystyyn nostetun pyörän ajolinja veisi motoristin hetkessä ulos tieltä. Korjaavaa uutta kaarrosta vasemmalle ei enää ehtisi tehdä. Kuljettajan olisi pitänyt aloittaa kaarteeseen ajaminen aivan kaistan oikeasta reunasta.

Myös laittomasti jonojen välissä ajavia vaanii moottoripyörän leveyden muuttumisesta aiheutuva vaara.

Sen saa aikaan mahdollisen väistöliikkeen vaatima kallistaminen. Pienikin ohjaustangon hipaisu rinnalla olevaan autoon johtaa usein kaatumiseen.


PYSÄKÖITYYN autorivistöön kannattaa pitää sellainen sivuttaismarginaali, että yhtäkkiä eteen avautuva ovi ei ole suoraan ajolinjalla.

Peräänajotilanteet ovat motoristille aina vaarallisia - sekä ne, joissa itse ajaa esimerkiksi auton perään, että ne, joissa auto ajaa pyörän perään. Etäisyys edellä ajavaan on pidettävä riittävän suurena, eikä kuljettajan huomio saa jonoajossa olla muualla kuin liikennetilanteessa, esimerkiksi navigaattorissa.

Autoilijan on jätettävä riittävä turvaväli moottoripyörään. Motoristin takana muutaman metrin päässä ajava autoilija syyllistyy törkeään ja vaaralliseen tekoon.


NÄYTTÄÄ vaarattomalta, mutta tällaiset etäisyydet voivat johtaa murhenäytelmään. Lainaus tutkijalautakuntaraportista: ”Ensimmäisenä ajanut nosti oikean kätensä tervehtiäkseen pysäkillä olevia kavereitaan, jolloin takana ajaneen etupyörä hipaisi edellä ajavan takapyörää. Takana ajanut kaatui, jäi vastaan tulleen kuorma-auton alle ja kuoli. Moottoripyörien nopeus tapahtumahetkellä oli noin 30-40 km/h.”


Sisältö

  1. VI: VÄLTÄ RISKIT TILANTEIDEN ENNAKOINNILLA
  2. Kirkasta päälle
  3. Pyörä levenee
  4. Hirvi, orava vai lintu?
  5. ”Salakaatoja”
  6. Voimalla vai järjellä?
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Juttua on kommentoitu 2 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto