Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

1 000 euron cyclocross-pyörät

30.3.2010

PYÖRÄ VIE HUONOILLE TEILLE

  • Focus Mares Comp
  • Giant TCX 2
  • Insera CC 7000
  • Merida Cyclo Cross 3
  • Nishiki Cross Road
  • Rossano Cross Tiagra
  • Tunturi CX700
  • Z-Bike CC1

Cyclocross-pyörä kehitettiin jo sata vuotta sitten. Siinä on parasta pyöräteknologiaa huonoihinkin olosuhteisiin, joten pyörä kannattaa vihdoin nostaa ansaitsemaansa arvoon. Selvitimme, miten cyclocrossit toimivat aloittelevan fillaristin ensimmäisenä tosipyöränä, ja miten ne soveltuvat kokeneen harrastajan yleiskäyttöön.

Heti alussa on syytä korostaa, että yksi näkökulma jätettiin testin ulkopuolelle. Se oli cyclocross-pyörien alkuperäinen käyttötarkoitus, eli kilpaileminen Kansainvälisen pyöräilyliiton määrittelemässä talvikauden erikoislajissa. Virallisessa cyclocross-kisassa kierretään muutaman kilometrin pituista rataa, joka koostuu erilaisista maastopoluista, maantieosuuksista ja myös esteistä, joiden ylitse pyörä täytyy kantaa.

Perinteiden kunnioittamiseksi nostimme pyörät pari kertaa olkapäälle, mutta emme edes aloittaneet kisaominaisuuksien arvostelua. Päätökselle löytyi arvovaltainen tuki: pyörien valmistajat. Ehkä Giantia lukuun ottamatta testiryhmän pyöriä tuskin on vakavasti suunniteltukaan todelliseen kilpakäyttöön. Ne ovat vasta hinnat alkaen -malleja, joita voi luonnehtia enemmänkin cyclocross-henkisiksi tuotteiksi kuin varsinaisiksi kisakoneiksi.

Uusien mallien tuotantoaikataulujen vuoksi TM:n kevään suuri pyörävertailu täytyy tehdä etelässä, joten pyörät purettiin lentorahdista Lanzarotella ja koottiin kiiltelemään kirkkaaseen auringonpaisteeseen.

Testiryhmä koostui kahdesta kokeneesta pyöräilyharrastajasta ja kahdesta tämän pyörätyypin ensikertalaisesta. Vaikutelmat pyöristä lähtivät eri kaksikoilla eri suuntiin jo ensisilmäyksellä. Tottumaton ei välttämättä erota cyclocross-pyörää maantiepyörästä - eli kansan kielellä kilpapyörästä - oikeastaan lainkaan, mikä kertoo sadan vuoden takaisesta kesäpyörien taustasta.

Teknisesti katsoen nykyaikaisessa krossarissa ei kuitenkaan ole yhtään samanlaista komponenttia tai rakennetta kuin maantiepyörässä. Esimerkiksi eniten huomiota kiinnittävään pukinsarvitankoon on useimmiten asennettu lisäjarrukahvat, jotka tosin puuttuvat Tunturista ja Inserasta. Renkaat ovat muutaman millin leveämpiä, ja Rossanoa sekä Tunturia lukuun ottamatta niissä on kevyt maastokuviointi. Jarrut ovat teoriassa tehokkaammat, ja niiden pitäisi sietää paremmin likaa, vaikka todellisuus useimpien pyörien osalta osoittautui vähemmän jämäkäksi

Suurin, mutta myös amatöörille näkymättömin ero piilee pyörän runkorakenteen geometriassa. Käytännössä sitä voisi kuvata huteruus-kertoimeksi: kireäksi viritetty maantiepyörä tuntuu ensikertalaisen käsissä niin kiikkerältä, että ensipolkaisut näyttävät kuin lapsen horjumiselta apupyörien poiston jälkeen.

Cyclocross-pyörän putket on kuitenkin hitsattu sellaisiin kulmiin, että vartalo asettuu hieman pystynpään asentoon ja ohjaus tuntuu pysyvän helpommin hallinnassa.

Vertailun loppupäivinä oli jo käynyt selväksi, että cyclocross tarjoaa paremman yhdistelmän hyviä ominaisuuksia kuin juuri mikään muu pyörätyyppi. Jousitusta ei kaivannut enää kukaan, eikä kireämmälle lisäteholle olisi ollut ottajia, koska siitä olisi joutunut maksamaan ergonomisen hinnan.

Toki oli myös selvää, että paremmuus täytyy suhteuttaa käyttäjän kuntotasoon, sillä etujen oivaltaminen vaati kovakuntoisiltakin aloittelijoilta päiväkausien totuttelua.

Cyclocross-pyörät osoittautuivat soveliaiksi niin aloittelijoille kuin kokeneille polkijoillekin, varsinkin kun pyörät tuntuivat kouluttavan käyttäjiään nopeasti. Aloituskynnys on selvästi maantiepyöriä matalampi, ja samalla kehityksen rajat ovat merkittävästi raskaita hybridejä laajemmalla.

Jos tähtäimessä on jatkuva työmatkapyöräily ja/tai vakava kuntoilu, krossari kannattaa asettaa ykkösvaihtoehdoksi.

Myös vertailun tulokset syntyivät helposti. Kaikkien krossareiden ytimessä on tasapaino tehon ja mukavuuden välillä, mutta Focuksessa tasapaino nousee omalle tasolleen, joten voitto oli selvä.

Juhapekka Tukiainen (tiivistelmä TM:n 7/10 artikkelista, s. 12-25)

Lisää aiheesta:
TM vertailu: 400-500 euron polkupyörät (30.3.2011)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot