KÄYTTÖPYÖRIEN KOMPROMISSIT

Kun polkupyörä ostetaan arkikäyttöön 500 euron budjetilla, valinta on vaikeampi kuin kalliimmissa erikoispyörissä. Erikoispyörän ostaja tietää jo etukäteen, mitä hän on hakemassa, mutta käyttöpyörissä vaihtoehdot leviävät joka suuntaan. Asetuimme kompromisseja pohtivan kuluttajan asemaan ja otimme vertailuun yhdeksän pyörää pelkän hinnan perusteella.


  • Felt QX-65
  • Helkama Jopo3
  • Insera Reflex Evo
  • Kalkhoff Jubilee
  • Kona Bike
  • Nishiki SL One
  • Nopsa Classic
  • Specialized Globe Daily Deluxe 1

Vertailun alkuhetkillä ilmassa oli pientä riskin tuntua, sillä pakkauksista puretuilla pyörillä ei näyttänyt olevan muuta yhteistä kuin polkimet. Asiat alkoivat jäsentyä teknisellä erottelulla, sillä ensisilmäyksellä pyörät oli helppo jakaa kahteen pääryhmään.

Ketjuvaihteiset Kalkhoff, Insera ja Felt sekä kahdeksanpykäläisellä napavaihteella varustettu Carraro muodostivat hybridien ryhmän, joka näytti heti ottavan etulyöntiaseman muihin pyöriin jo pelkkien komponenttiensa lukumäärän voimalla.

Päällisin puolin muiden ryhmää symboloi parhaiten kolmivaihteinen Kona, jonka malli on teknisesti niin peruspyörä, että sen nimikin on pelkkä Bike eli Pyörä. Kona on lisäksi satasen yleistä tasoa halvempi, sillä 499 euron mallia ei saatu ajoissa maahan.

Samalla 399 euron hinnalla oli mukana myös mummonpyörää muistuttava Nopsa, mutta tarkoituksella.

Ennen testimatkalle lähtöä Nopsan edustajat lupasivat erottautua muista pyöristä sekä hinnalla että värillä, ja lupaus todella pidettiin. Nopsan laatikon avaaminen pahensi alkuhämmennystä entisestään, sillä kohtalaisen pirtsakka aniliininpunainen maali teki testiryhmään lähtemättömän vaikutuksen.

Hehkeän Nopsan rinnalla sähkönsininen Jopo3 tuntui suorastaan macholta. Kolmivaihteinen Jopo oli jo ennakkosuunnitelmissa vertailun henkinen keskipiste, sillä Eero Helkaman kehittämä kulkuneuvo edustaa suomalaisen pyöräilyn arkirealismia puhtaimmillaan.

Jopon mukaan valittiin myös vertailun hintaraja, sillä kaikkien maahantuojien mukaan pyörien hinnat ovat tänä keväänä nousussa. Valuuttakurssien ja raaka-aineiden kallistumisen vuoksi 500 eurosta on nyt tullut uusi peruspyörän hinta, jonka alapuolella ainakin vaihdepyörien tekniikassa alkaa olla jo liian ankaria kompromisseja.

Kuten sanottu, Nopsa ja Kona halusivat silti tarjota halvemman vaihtoehdon, tietysti omilla kompromisseillaan. Loput kaksi pyörää eivät enää aiheuttaneet ongelmia miehisille tunteille, sillä Nishiki ja Globe ovat yrmeän mustia ja tehokkaan näköisiä pyöriä.

Molemmat yksivaihteiset ovat itse asiassa hyvinkin läheistä sukua mutta vain eri sukupolvista. Nishiki edustaa päiväntuoretta teknologiaa, kun Specialized-yhtiön rinnakkaismerkin alla valmistettu Globe on päivitetty kopio viime vuosisadan alkupuolen menopelistä.

Tärkeimmäksi ja myös paljastavimmaksi testiksi osoittautui silkka kaupunkiajo, mutta vasta sen jälkeen, kun sitä verrattiin muihin testeihin. Varsinainen kaupunkiominaisuuksien testi oli simuloitu ympyrärata, johon sijoiteltiin virtuaalisia liikennevaloja, äkkipysähdyksiä, esteitä ja mäkiä. Simuloidun taajaman lisäksi kaupunkiajon arvosanaan vaikutti todellinen ajo vilkasliikenteissä lomakohteessa sekä tiukkaliikkeinen pujottelurata.

Pelkästään näihin kokemuksiin perustuen testipyörien alkuperäinen kahtiajako mureni huomattavasti monimutkaisemmaksi kuvioksi.Esimerkiksi monivaihteisten hybridien oletettu tekninen etulyöntiasema haihtui, ja myös niiden keskinäinen järjestys osoittautui monipiippuiseksi kysymykseksi.

Etukäteen oli selvää, ettei suurista vaihdemääristä ole juurikaan hyötyä tiheän liikenteen seassa, mutta vasta testipyörien jatkuva vaihtaminen kertoi, miten vaihteet todella vaikuttavat pyörän käyttökokemukseen.

Seuraavana tärkeysjärjestyksessä oli kymmenen kilometrin testilenkki, sillä jokaisella arkipyörällä täytyy pystyä vaivattomasti ajamaan vähintään tuollainen puolen tunnin pyrähdys. Oletuksena oli, että tästä pidemmille matkoille hankitaan jo eri tason ajoneuvo, vaikka koemielessä pyörillä ajettiin myös 50-70 kilometrin osuuksia.

Pyöriä ei pääsääntöisesti ajettu soralla kuin lyhyen testilenkin verran. Paria pyörää tosin ajettiin sitten sitäkin rankemman vuoristopolun läpi lähes puolen kilometrin korkeudesta merenrantaan, mutta se tehtiin vain yksittäisenä kokeena.

Ennen testitulosten yhteenvetoa täytyy ottaa huomioon, että nämä pyörät ovat suhteellisen halpoja eikä niiltä voi vaatia liikoja. 500 euron budjetti edellyttää väkisinkin kompromissien tekemistä, mutta vertailussa kävi ilmi, että tällä hinnalla on mahdollista löytää paitsi hyödyllisiä, myös ilahduttavia kulkuneuvoja.

Oman pyörän valinta vaatii silti yllättävän paljon taustatietoa ja näkemystä, sillä “mummonpyörät” eivät nykyään sovellu ainoastaan mummoille, eivätkä vauhdikkaat pyörät vain vauhdikkaille.

Teknologian kehitys on laajentanut vanhoja rajoja ja madaltanut kynnyksiä eri pyöräryhmien välillä, joten pyöräkauppaan voi lähteä entistä avoimemmalla mielellä.


Lataa korkearesoluutioinen video (145 Mt) >>>

Lanzarotella on monipuoliset olosuhteet polkupyörien testaamiseen. Tuuli ja suuret mäet laittavat polkupyörät ja testiryhmän koetukselle.