Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

600 euron maastopyörät

4.4.2012


Kuvaus: Juhapekka Tukiainen ja Aimo Niemi; editointi: Hannu Stöckell

Jäykkäperäisten maastopyörien alempi keskiluokka uhkaa jäädä väliinputoajaksi. Peruspyörää hakevat asiakkaat saavat saman näköisen kulkupelin useita satasia halvemmalla, mutta aktiivipolkijoille 600 euroa on enemmänkin vain joustokeulan kuin koko pyörän hinta.

Hinnan ja laadun suhde näyttää kuitenkin varsin lupaavalta, joten selvitimme, mihin tämän tason pyörien rahkeet riittävät.

  • Cannondale Trail SL 5
  • Corratec X-vert Motion Disc
  • Felt Q520
  • GT Avalanche 3.0
  • Insera Zeous
  • Specialized Hardrock Sport Disc
  • Trek 4300 Disc

Pakkauksistaan kootut pyörät osoittautuivat ensinnäkin yllättävän tasalaatuisiksi.

Mukana ei ollut yhtäkään rakenteellisesti kehnoa pyörää, jossa olisi heti havaittu kankeutta tai jonka ajotuntuma olisi ollut masentava. Päinvastoin, jokaisella pyörällä pystyi helposti singahtamaan koeluontoisesti muutaman kivenjärkäleen yli.

Ensivaikutelmista syntyi heti kaksi luonneryhmää, jotka yhtä poikkeusta lukuun ottamatta säilyivät koko viikon kestäneen testin ajan.

”Iloisen” ryhmän muodostivat Cannondale, Insera, Corratec ja Specialized, ”vakavaan” ryhmään asettuivat GT, Trek ja Felt.

Ryhmien arvojärjestys oli mielenkiintoinen seikka, sillä hersyvä huumori tekee elämästä usein hauskempaa, mutta tiukoissa paikoissa tarvitaan sitäkin enemmän vakavaluontoista pätevyyttä.

Pyörien luonteita täytyi myös verrata testaajien luonteisiin. Vertailun teeman mukaisesti testiryhmä jakaantui kahteen perustason pyöräilijään ja kahteen kovakuntoiseen aktiiviharrastajaan.

Molemmat kaksikot näkivät pyörien luonteet suunnilleen samoin, mutta luonteiden merkitykset muuttuivat kunto- ja taitotason mukana. Toisen ilo on toisen suru.

Cannondalen luonnetta kuvailtiin virkeäksi laukkahevoseksi, joka on tiukasti jockeyn hallinnassa. Kuski ei niinkään ole pyörän päällä, vaan pyörä on kuskin alla.

Insera taas oli ratsuna kuumaverinen ja puoliksi kesyttämätön. Taitavat kuskit innostuivat heti, kun vähemmän taitavat mutisivat vakauden puutteesta.

Corratecin kohdalla siirryttiin pois eläinmaailmasta, sillä jämptin oloista pyörää verrattiin endurotyyliseen moottoripyörään. Moottorikin tuntui olevan puoliksi jo käynnissä, sillä pyörä veti luonnostaan liikkeelle.

Specialized loi myös mukanaan vievän vaikutelman, mutta selvästi herkemmällä otteella.

Vakavalla osastolla GT herätti heti huomiota suoraviivaisella käytöksellään. Peruspolkijoiden näkökulmasta pyörällä ei tuntunut olevan huumorintajua lainkaan, mutta sitäkin enemmän pätevää tehoa.

Teknisesti taitavan kuskin mielestä GT oli kuitenkin hauskin pyörä, sillä sen jämäkkä runko toimi hyvin takapyörällä ajossa ja muissa kikkailuissa. GT:n rinnalla pyöreän pehmeä Felt puolestaan tuntui suorastaan leppoisalta.

Poikkeuksena ensivaikutelmista oli Trek, jonka ajotuntuma osoittautui myöhemmin paljon monipuolisemmaksi kuin aluksi olisi voinut kuvitella. Muutos olikin tarpeen, sillä asfaltilla pyörää verrattiin traktoriin.

Vertailu kertoi sen, että tällä hintatasolla on mahdollista rakentaa täysin pätevä ajokki. Se voi vielä vaatia hieman omatoimisuutta, mutta 600 euroa ja kuusiokoloavain riittävät kyllä nykyään varsin pitkälle.

Juhapekka Tukianen (tiivistelmä TM:n 7/12 artikkelista, s. 10-23)

Lisää aiheesta:
TM vertailu: 1 000 euron maastopyörät (30.6.2010)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto