Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Enduromopot

23.2.2009

ISO PYÖRÄ PYÖRIMÄÄN

Isopyöräiset mopot ovat säilyttäneet hyvin asemansa moposkoottereiden puristuksessa. Vaihteet ja lähes oikean moottoripyörän koko ovat monien nuorten mieleen. Toisin kuin moposkoottereissa, rekisteröintitilastojen kärjessä on tässä luokassa eurooppalaisia merkkejä, ja kauppa käy hyvin korkeista hinnoista huolimatta. Mutta mitä rahalla saa?

Testimopoja valittaessa päädyttiin karkeakuvioisin renkain varustettuihin enduroihin. Aprilia, Derbi, Peugeot, Rieju ja Yamaha ovat säilyttäneet asemansa rekisteröintitilastojen kärkipäässä. Ryhmään otettiin tällä kertaa myös Gilera, joka edellisellä kerralla jätettiin pois, koska se oli liian saman tyyppinen Derbin kanssa.

Kauden 2008 rekisteröintitilastosta näkee, että eurooppalaisvalmisteiset enduromopot ovat pitäneet pintansa Kaukoidän halpismopoja vastaan, vaikka eurooppalaiset ovatkin selvästi kalliimpia. Testiryhmän mopojen hintahaarukka asettuu 2 400 ja 3 300 euron välille.

Nelitahtiset moottorit eivät ole vielä yleistyneet isopyöräisissä mopoissa, joita vauhditetaan edelleen kaksitahtimoottoreilla. Moottoreissa on tuoreöljyvoitelu, joten tankkauksien yhteydessä ei tarvitse lisätä polttoaineen joukkoon voiteluöljyä.

Italialainen Piaggio-konserni valmistaa testimopoista Aprilia-, Derbi- ja Gilera-merkit. Yhteistä näille on niin moottorit, rungot kuin takajousituksetkin. Eroja havaitaan kuitenkin jo ensimetreillä. Derbi osoittautuu testiryhmän ripeimmäksi kulkijaksi, kun taas Aprilia on joukon hitain.

Ulkopuolisessa tutkiskelussa huomio kiinnittyy mallien erilaisiin pakoputkiin. Gilera ilmoittaa lisäksi, että sen kaasutin on pienempi kuin ”serkuilla”. Nämä selittävät osittain tehoeroja.

Peugeotissa, Riejussa ja Yamahassa on Minarellin valmistama moottori. Peugeot ja Rieju mainostavat mopojaan uudella Power Up -moottorilla. Ja kehitystä onkin tapahtunut neljän vuoden takaisiin (TM 19/2004) tuloksiin verrattuna. Silloin Peugeot käytti aikaa 0-40 km/h kiihdytyksessä 15,8 sekuntia, nyt päästään 8,6 sekuntiin. Riejun vastaavat luvut ovat 15,4 ja 10,5 s. Kiihtyvyyden suhteen on tapahtunut kehitystä myös muiden paitsi Aprilian kohdalla.

Tehomittausten jälkeen voi todeta, että tehtaiden ilmoittamat lukemat ovat epämääräisiä. Derbin ja Peugeotin ilmoittamat lukemat ovat pienempiä kuin mittaustulokset. Suurimpaan ylilyöntiin sortuu Gilera (ilmoitettu 2,1, mitattu 1,7 kW). Eroa siis 0,4 kW, joka voi tuntua hiusten halkomiselle, mutta 15-vuotiaalle mopoilijalle kyseinen asia on elämääkin suurempi.

Ajo-ominaisuuksiltaan jokainen testin mopo on hyvä. Erojakin löytyy, mutta silloin pitää poiketa asfaltilta hiekkatien kautta maastoon. Siellä Yamaha osoittautuu enemmän katuenduroksi kuin syrjäisten polkujen kulkijaksi. Riejun korkeuden huomaa pehmeällä hiekalla ajettaessa; eteneminen on lievästi luikertelevaa. Samaa hermostuneisuutta on havaittavissa Peugeotissa.

Aprilia on Piaggio-konsernin mopoista kankein kääntymään. Gilera on paremman ohjaustankonsa ansiosta hieman näppärämpi käsitellä kuin liki identtinen Derbi.

Levyjarrut ovat mopoissakin syrjäyttäneet perinteiset rumpujarrut. Ja hyvä näin, nyt pysähtyvyys on jokaisessa mopossa kunnossa.
Takajarrujen suurin ongelma on jarrupoljin. Apriliassa, Derbissä ja Gilerassa poljin on osittain piilossa moottorin alla, joten jarrun käyttö on hankalaa. Kritiikittä eivät selviä myöskään Peugeot ja Yamaha. Riejun takajarru sen sijaan saa kiitosta, jarru on teholtaan ja käyttöominaisuuksiltaan joukon paras.

Enduromopojen kehityspyörä on pyörinyt viime vuosina positiiviseen suuntaan. Moottoreiden käyntiominaisuudet ovat parantuneet huomattavasti.

Lexi Lehtonen (tiivistelmä TM:n 4/09 artikkelista, s. 58-68)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto