Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Maksiskootterit

2.8.2012

KAUPUNKISUKKULAT


Jari Kujala, kuva

Keski-Euroopan suurkaupunkien suosituin kaksipyöräisten ryhmä ovat maksiskootterit. Niillä on kätevä ajaa työmatkat ruuhkaisessa liikenteessä. Otimme vertailuun viisi skootteria. Kuinka ne soveltuvat suomalaiseen liikennevirtaan?

  • Aprilia SRV 850
  • Honda NC 700 D Integra
  • Kymco MyRoad 700 i ABS
  • Suzuki AN 650 D Burgman Executive
  • Yamaha T-Max 530

Käytännössä maksiskoottereiksi luetaan skootterit, joiden moottorin koko on yli 500 cm3.

Maksiskootterit ovat mitoiltaan normiskoottereita huomattavasti suurempia ja tietysti painavampia. Tämä mielessä polttoainesäiliöt tankattiin täyteen ja pyörät siirrettiin vuorotellen Tekniikan Maailman autolaboratorion vaa’alle.

Jo paikoillaan liikuttelussa muutama pyörä tuntuu painavalta, mutta silti vaakalukemat yllättävät melkoisesti; yksikään vertailuryhmän ajokeista ei kuulu painonvartijoihin.

Hondassa, Suzukissa, Kymcossa ja Yamahassa on kaksisylinteriset rivimoottorit. Apriliassa on ainoana V2-tyyppinen moottori. Kaikissa moottori on nelitahtinen.

Yamahasta kuutioita on vain 530 ja Suzukissa 638 kuutioita. Hondasta löytyy 670 kuutioita. Kymcon moottori on mallimerkinnän mukaisesti 700 kuutiota. Aprilia haluaa hallita joukkoa joukon mahtipontisimmalla moottorilla; sen moottorin iskutilavuus on juhlavat 850 kuutioita.

Vertailuryhmään olisi ehdottomasti kuulunut mukaan myös BMW C 600 Sport tai C 650 GT. Valitettavasti Suomeen ei ole rantautunut vielä yhtään yksilöä, joten BMW jää vertailusta pois.

Toisin kuin muissa, Hondan vaihdelaatikko on perinteinen ”kova” kuusivaihteinen. Tietokoneohjattu kaksoiskytkinvaihteisto ei suostu vaihtamaan ensimmäistä vaihdetta ylemmäksi, mikäli etupyörä ei pyöri samaan aikaan.

Myös Suzukissa on vaihteet, mutta perinteistä vaihdelaatikkoa siinä ei ole. Sen korvaa metallivahvisteinen hiilikuituinen variaattorihihna.Vaihdepykälien virkaa toimittaa askelmoottori, joka muuttaa lautaspyörien välistä etäisyyttä.

Aprilia, Kymco ja Yamaha ovat kaikki variaattorivetoisia eli ilman vaihteistoa.

Apriliassa ja Hondassa toisioveto on perinteinen, huoltoa vaativa ketjuveto. Yamahan lopullisen vedon takarenkaalle hoitaa hammashihna, joka ei vaadi muuta huoltoa kuin kireyden ajoittaisen tarkistuksen.

Tekniikan Maailman autovertailuissa mitataan autojen kaupunkiajokulutukset aina samalla reitillä ja samalla keskinopeudella. Koska skoottereiden pääasiallinen käyttötarkoitus on kaupunkiajo, päätimme suorittaa niille täysin saman kokeen kuin autoille.

Seuraavaksi skootterien kyytiin lastattiin matkatavarat ja suunnattiin kohti Pohjois-Karjalaa. Sieltä löytyy mutkateitä, joilla voi arvioida runkojen ja jousituksen toimintaa.

Toinen syy on Kiteen lentokenttä, joka tarjoaa puitteet suorituskykymittauksiin.

Tavaroiden pakkaamisen yhteydessä on helppo arvioida säilytystiloja.

Onneksi yö on valoisa, sillä skootterien valotehot ovat pääosin masentavat. Laboratoriomittausten yhteydessä arvioimme myös ajovalojen huollettavuutta. Onneksi testin aikana huoltoja ei tarvinnut tehdä tien päällä, sillä vain Yamahassa etukate irtoaa helposti ilman työkaluja.

Etsimme vertailun aikana vastausta kysymykseen, voiko maksiskootteri korvata kesäaikaan auton työmatka-ajossa. Lopputulos on, että kyllä voi ja mitä mainioimmin.

Skootterilla on luontevaa kiertää mahdolliset ruuhkapaikat. Sille on helpompi löytää parkkipaikka kaupungin keskustasta.
Ja mikä parasta, skoottereilla on helppo aloittaa kaksipyöräisten harrastus, sillä ne ovat moottoripyöriä helpompia ajaa ja hallita

Tero Kiira (tiivistelmä TM:n 14/12 artikkelista s. 46-55)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto