Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM vertailu

Sähköavusteiset polkupyörät

1.7.2009

Sähköpohkeet

Sähkövoiman ja lihasvoiman yhdistäminen ei ole teknisesti uusi idea, mutta kaupallisia tuotteita on ollut markkinoilla niin vähän, että harva on ehtinyt löytää ajatuksessa piilevät mahdollisuudet.

Me tutustuimme ideaan ajamalla sähköavusteisilla polkupyörillä Turun saariston Rengastien ympäri. Kävi ilmi, että sähköpyörät ovat tulevaisuuden kulkuvälineitä hyvässä ja pahassa.


  • EL Wheel 8
  • Giant Twist Freedom CS
  • Helkama TE2800
  • Schwinn Transit
  • Tunturi Prego Forte

Sähköavusteinen polkupyörä on hybridi sanan varsinaisessa merkityksessä. Ajoneuvolakiin kirjatun määritelmän mukaan sähkövoima ei saa kuljettaa pyörää yksin, vaan elektroniikka voi vain täydentää kuljettajan lihastyötä, ja sitäkin se saa tehdä korkeintaan 250 watin teholla.

Lakipykälän mukaan moottorin täytyy myös kytkeytyä pois toiminnasta 25 kilometrin tuntinopeudessa. Jos nämä ehdot eivät täyty, kyseessä ei ole polkupyörä vaan moottoriajoneuvo.

Samaan hengenvetoon täytyy silti lisätä, että vaikka teknologia on toimivaa, se ei ole kypsää. Testin alkuvaiheessa oli sellaista dramatiikkaa, että äkkinäisempien silmissä se voi pilata biohybridien maineen turhankin jyrkästi.

Jos haluaa ostaa valmista, halpaa ja hyvää, niin sitten täytyy vain odottaa - tulevaisuus ei ole vielä täällä. Jos taas haluaa päästä kiinni biohybridien hyötyihin jo tänä vuonna, järkevällä harkinnalla ja pyöriin tarkasti perehtymällä näidenkin kanssa kyllä pärjää.

Pyörien moottorit käynnistyvät hieman eri tavoin, mutta käynnistyttyään ne synnyttävät hillittömän hauskan ensivaikutelman. Polkimia täytyy siis polkea koko ajan, mutta jokainen polkaisu tuntuu kuin unen näkemiseltä: jaloissa on yhtäkkiä yli-inhimillisen paljon herkkää voimaa.

Etu-, taka- ja ketjuvedon sekä erilaisten kontrollijärjestelmien luulisi johtavan täysin erilaisiin ajokokemuksiin, mutta käytännössä näin ei tapahdu. Esimerkiksi etuvetoiset eivät hevin lipsu hiekkaisessakaan mäessä, eikä EL Wheelin ohjauksesta erota takavetoisuutta mitenkään.

Helkaman lahjomaton momentintunnistin voi kuulostaa fyysisesti vaativammalta, mutta kilometrit taittuvat silläkin yhtä kevyesti kuin helpoimmin huijattavalla Schwinnillä.

Etukäteen tärkeimmäksi tekniseksi ominaisuudeksi arveltiin akkujen kestoa, mutta tämäkin osoittautui liioitelluksi huolenaiheeksi. Vaikka erot näyttävät paperilla suurilta, kaikkien pyörien akut todettiin riittäviksi.

Viimeinen ennakkoluulo oli pyörien voiman riittävyys - ja sekin romuttui. Lihaksen ja litiumin liitto riittää kaikkiin normaalissa matkanteossa eteen tuleviin tilanteisiin.

Vastatuulen sekuntimetreillä ja ylämäen nousukulmalla ei ole merkitystä, tietysti järkevissä puitteissa. Maastoajoa ei edes kokeiltu.

Pyörien arvostelu vaati pohdintaa ja kompromisseja. Sähköavusteiset pyörät ovat Suomessa niin uusi ja pieni tuotekategoria, että kaikki osallistujat päätettiin laittaa samalle viivalle. Vertailukelpoisuus tietenkin kärsii lähes kaksinkertaisista hintaeroista, mutta tässä vaiheessa tärkeintä on vain tutustua biohybridien ideaan.

Kansainvälisesti katsoen Turun saaristossa testatut pyörät ovat siis yhtä aikaa lähes vanhanaikaisia ja samalla lastentaudeista kärsiviä kulkuneuvoja. Tämä ei ole nykyteknologiassa mitenkään poikkeuksellista, joten jokaisen täytyy miettiä suhdettaan biohybrideihin ikään kuin etukenossa.

Jokainen pyörä oli silti vielä keskeneräinen, joko taloudellisesti tai teknisesti. Siksi koko testi oli vasta alkunäytös lihasvoiman ja sähkövoiman integraatiolle, joka voi viedä liikenneteknologiaa yllättäviin suuntiin.

Tulevaisuuden paras symboli olivat silti pyörien ympärille kerääntyneet miesporukat jokaisessa pysähdyspaikassa. Innokkain koeajon pyytäjä hävisi Nauvon satamasta niin pitkälle, että kavereiden täytyi soittaa perään. Intoa selitti, että herralla oli päällään pyöräilyseuran takki.

Tällaisista edelläkävijöistä se alkaa. Kun tieto vastatuulen nautinnollisuudesta leviää, seuraajia voi tulla paljon.

Juhapekka Tukiainen (tiivistelmä TM 13/09:n artikkelista, s. 100–111)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot