Hybridiautot

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Hybridiautot

Tämä aihe sisältää , 70 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Penteles 20.04.2014, 09:34.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 748)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #184523

    sjvirt
    Jäsen


    Mitä mieltä olette hybridiautojen arvon alenemisesta?

    Kuka ostaa nykyisen hybridiauton 3-5 vuoden kuluttua ja millä hinnalla?

    Ainakin Toyotalla hybriditekniikalla on 8 vuoden takuu, joten se helpottaa kummasti vähän käytetyn Priuksen myymistä.

    #184530

    finman
    Jäsen

    aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa…

    vaikka luulen että tuo on laskettu käyttö ikä…

    #184532

    Henzkuh93
    Jäsen

    Pitäisi automerkkien lisätä hybridimallien tarjontaa ja, että hinta-laatu-suhde silti olisi kohdallaan.Rupeisivat ihmiset ajamaan ymp.ystävällisemmin.Honda Insight on hyvännäköinen auto, tosin ainoana vastuksena on tällä hetkellä Toyota Prius.Chevrolet Volthan saapuu myöhemmin.

    #184537

    sjvirt
    Jäsen

    aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa…

    Aiheellinen kysymys.

    Hybriditekniikkahan on täysin huoltovapaata eli mitään siihen liittyviä toimenpiteitä ei pitäisi tehtävän.

    Kääntäen ajateltuna kaikki hybriditekniikkaan liittyvät ongelmat ovat takuuasioita, ainakin sen 8 vuotta.

    #184543

    A Tapio
    Jäsen

    Vanhimmat Priukset maailmalla ovat jo 11 vuotta vanhoja, mutta enpä ole ongelmista kuullut. Suomen taksissa on ajettu noilla jo huomattavia kilsoja ja kuulemma ovat niitä vähävikaisimpia autoja. Myös autobildin 100tkm kestotesti taisi sujua parhaiten tähänasti testatuista. Ja sitten kun vielä muistetaan, että kyse on Toyotasta niin tuskinpa laatu pettää.

    Ne jotka ostivat Priuksen ennen veromuutosta niin hävisivät, mutta uskoisin jatkossa Priuksen säilyttävän arvonsa Toyotien tapaan hyvin ja kenties jopa paremmin jahka muutkin valmistajat saavat hybridinsä valmiiksi.

    #184550

    AkiK
    Jäsen

    Vaikea kysymys. Toisaalta voisi ajatella että 5 vuoden päästä vähäkulutuksisella autolla on kysyntää. Toisaalta hybriditekniikka edistyy ja kilpailu kiristyy lähivuosina, jolloin uudet hybridit ovat selvästi edistyksellisempiä kuin vanhat eivätkä välttämättä edes älyttömän kalliita – silloin ei vanhasta makseta samassa suhteessa.

    Niitä muutamia varmaan harmittaa, jotka menivät ostamaan Priuksen ennen veromuutosta.

    Jatkossa kun kilpailu kiristyy ja hybrideistä pitää alkaa saamaan myös tuottoa, Priuksella tuskin on 8 vuoden takuuta. Nythän tuo on sen takia, että kuluttajien epäluulot uutta tekniikkaa kohtaan saataisiin voitettua.

    #184554

    Penteles
    Jäsen

    Henzkuh93:

    Honda Insight on hyvännäköinen auto, tosin ainoana vastuksena on tällä hetkellä Toyota Prius.Chevrolet Volthan saapuu myöhemmin.

    Hondasta puhuvat että se hinnoitellaan Priusta halvemmaksi.

    Hyvä että kilpailua tulee.

    Onko sitten hinta ainoa peruste jolla hybridiauto ostetaan jää nähtäväksi.

    Kevään aikana se nähdään.

    Voihan olla että hallitus vielä tulee puuttumaan sähkö- ja hybridiautojen verotukseen.

    Kuka jää sitten odottamaan mahdollista veroalea ja jättää ostamatta hybridin, ettei käy kuin edellisessä veromuutoksessa jossa Priuksen ostajat kärsivät.

    #184558

    Penteles
    Jäsen

    Pidän parempana Suomen olosuhteisiin sellaista hybridiautoa jossa sähkömoottorit vaikuttavat takapyöriin ja polttomoottori/sähkömoottorit vaikuttavat etupyöriin.

    Sellaisia henkilöautomalleja valmistaa mm. Lexus.

    Ranskalaiset autovalmistajat suunnittelevat tuovansa myös nelivetomalleja keski- ja ylempään keskiluokkaan.

    Peugeotin Prologue ja Renault Ondelios ovat crosover hybridimalleja joissa on em. nelivetotekniikka.

    #184565

    Metsähaka
    Jäsen

    Mites käy jos EU:n kaavailema kahden vuoden valmistajan virhevastuu menee läpi ja astuu voimaan myös Suomessa? :(

    #184567

    sjvirt
    Jäsen

    Metsähaka:

    Mites käy jos EU:n kaavailema kahden vuoden valmistajan virhevastuu menee läpi ja astuu voimaan myös Suomessa? :(

    Ei vaikuta mitenkään, koska kyseessähän on vain minimitaso eli Toyota saa aivan vapaasti tarjota vaikka 10 vuoden takuuta.

    #184575

    Penteles
    Jäsen

    sjvirt:

    aina täytyy miettiä mitä noinkin pitkän takuun piikkiin saa…

    Aiheellinen kysymys.

    Hybriditekniikkahan on täysin huoltovapaata eli mitään siihen liittyviä toimenpiteitä ei pitäisi tehtävän.

    Kääntäen ajateltuna kaikki hybriditekniikkaan liittyvät ongelmat ovat takuuasioita, ainakin sen 8 vuotta.

    Tuskin 8 vuoden takuu koskee akkuja.

    Osaako joku sanoa paljonko akkujen vaihto maksaa?

    #184577

    sjvirt
    Jäsen

    Tuskin 8 vuoden takuu koskee akkuja.

    Osaako joku sanoa paljonko akkujen vaihto maksaa?

    Akuilla on sama 8 vuoden takuu.

    Uusi akkupaketti maksaa Toyotan merkkiliikkeiden hinnastojen mukaan Saksassa 2800 euroa ja USA:ssa 4500 dollaria. Tuon verran sen pitäisi Suomessakin maksaa, koska varaosista ei sentään tarvitse maksaa autoveroa.

    Suomessahan Prius on verraten nuori tuttavuus, mutta muualta maailmasta ei ole kuulunut valituksia akkujen kestosta.

    #184582

    Penteles
    Jäsen

    Citroenin Hypnos konseptiauto on oikeilla jäljillä hybridiauton kehittelyssä:

    HYmotion4: innovaatio ympäristön puolesta

    Hypnosin dieselhybriditekniikka on suunniteltu luonnon ehdoilla. Tämä näkyy erityisesti kaupungissa käytettävässä päästöttömässä ZEV (Zero Emission Vehicle) -tilassa, joka on ”laajennettu”, täysin hiljainen ja pelkkää sähkömoottoria käyttävä tila.

    Se on käytössä noin 3–50 kilometrin tuntivauhdilla ajettaessa sekä maantiellä, kun nopeutta joudutaan lisäämään ja vähentämään toistuvasti. Jälkimmäisessä tapauksessa hybridirakenne vähentää kulutusta käyttämällä kumpaakin moottoria yhdessä.

    Hypnosissa on käytössä myös tehokas pysäytys ja käynnistys -tekniikka, joka pysäyttää moottorin, kun auto pysähtyy liikenneruuhkassa tai liikennevaloissa. Sama järjestelmä käynnistää sähkömoottorin myös, kun auto on nelivetotilassa.

    Kahden litran HDi DPFS -dieselmoottori on erittäin tehokas moottoritiellä, ja sen polttoaineenkulutus on 20 % pienempi kuin bensiinimoottoreilla.

    Polttoaineenkulutuksen ja samalla päästöjen rajoittamisen ansiosta Hypnosin kulutus on vain 4,5 l / 100 km ja hiilidioksidipäästöt 120 g/km.

    http://www.autokanta.com/autopokkari/tekniikka_ja_koeajot/?x139047=289981

    Mersun S400 on ensimmäinen askel hybriditekniikan hyödyntämisessä. Nelivetomallisissa (eikä kaksivetomallissakaan) ei pyöräkohtaista sähkömoottoria ole.

    S 400 BlueHybrid perustuu S 350 -malliin, josta on peräisin 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori (205 kW/279 hv). Hybridimallissa on lisäksi sähkömoottori, joka tuottaa 15 kW/20 hv lisätehon. Liikkeelle lähdettäessä sähkömoottori tukee polttomoottoria 160 newtonmetrin väännöllä. Vaihteistona käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa, jonka toiminta on ohjelmistopäivityksellä optimoitu juuri hybridimallia varten. Tuloksena on 220 kW/299 hv teho ja 385 newtonmetrin huippuvääntö.

    Bensiini- ja sähkömoottorit sekä 7G-Tronic-vaihteisto kootaan hybridimoduuliksi, joka asennetaan yhtenä yksikkönä.

    http://www.autokanta.com/autopokkari/tekniikka_ja_koeajot/?x139047=290763

    #184587

    AkiK
    Jäsen

    sjvirt:

    Suomessahan Prius on verraten nuori tuttavuus, mutta muualta maailmasta ei ole kuulunut valituksia akkujen kestosta.

    Tuon tyyppisillä akuilla ei kesto varmaan ole suuri ongelma. Ongelmana on niiden painon ja koon suhde varaukseen sekä käytön jälkeinen kierrätys. Kierrätettävyys lienee ongelma myös tulevilla li-ion ym. akuilla.

    Näistä ympäristöasioista tulee usein aika mielenkiintoisia. Säästetään energiaa ja saadaan tilalle toinen ongelma. Luin Saksassa artikkelin energiansäästölampuista. Niistä on tulossa siellä merkittävä ongelmajäte. Lisäksi ne eivät testeissä tuota lupausten mukaan valoa eivätkä kestä luvattuja tuntimääriä. Muuten ihan hyviä lamppuja… ;)

    #184591

    slowgear
    Jäsen

    Mä en ole tälle hybridi-innostukselle lämmennyt oikein missään vaiheessa, mikä johtuu varmaan siitä että tuskin ikinä tulen sijoittamaan autoon nykyrahassa 30keuroa eli olen tyypillinen käytetyllä autolla ajava ja siitä syystä näen hybridit tarpeettoman monimutkaisena puolivillaisena ratkaisuna auton kulutuksen ja sitä kautta tietysti päästöjen vähentämiseksi.

    Hybridihypetyksen sijaan itseäni kiinnostaisi nähdä minkälaisiin tuloksiin päästäisiin jos samaan lopputulokseen pyrittäisiin toista kautta, eli keventämällä bensa-autoa käyttämällä esim. mahdollisimman hyvän tehopainosuhteen omaavaa turbomoottoria ja panostamalla aerodynamiikkaan samaan tyyliin kuin mitä Priuksessa on tehty. Priuksen kokoisen kopan liikutteluun riittäisi mainiosti litrainen turbokone josta saisi kevyesti otettua 120 hevosvoimaa ja kun Priksesta heivaisi mäkeen kaikki turhat sähkömoottorit, akut yms. hybrdin vaatiman painolastin niin sen painon saisi puristettua helposti alle tuhannen kilon ja hinnasta samalla 10-15000 euroa pois. Noilla eväillä Prius kulkisi maantiellä neljän litran pintaan ja ruuhka-ajossakin jollain seitsemällä. Tuollainen Prius alkaisi olla meikäläisen tyyppiselle autonomistajallekin jo paljon näitä hybridejä houkuttelevampi vaihtoehto etupäässä tietysti hintansa puolesta, mutta myös koska tekniikkapuoli olisi niin paljon perinteisempää että vanhempana sen ylläpito tulisi myös halvemmaksi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 748)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.