SAAB

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot SAAB

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 47 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  harjis 16.02.2013 at 14:08.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 288)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #190398

    Zagarat
    Jäsen

    Heh, tuollainen yhteen automerkkiin hirttäytyminen ylittää jo kaiken liikuttavuuden rajat.

    Jos auto koetaan kelvolliseksi, sitä ostetaan niin maan hemmetisti. Miksi Saabin kohdalla näin ei ole? Koko maailam myyntiluvut viime vuonna taisivat olla jotain pöyristyttävän pientä.

    No, ans kattoo miten marginaalimerkin tulevaisuuden käy…

    #190403

    Niksu-
    Jäsen

    Jokuhan tuonne Volvo myydään topicin alle pistikin uutista Geelyn suunnitelmista siirtää Volvon tuotanto Kiinaan mutta pitää suunnitteluosasto ja päätoimipaikka Ruotsissa. Omasta mielestäni Saabin tulevaisuus ei ehkä tuotannollisesti näytä paremmalta (Geelyn/kiinalaisten rahat..) mutta kyllä minä mielummin ostaisin eurooppalaisen Saabin kuin "kiinalaisen" Volvon. Näissä olosuhteissa taitaa siis tulevaisuudessa olla Saabiin vaihto edessä.. :'(.

    #190408

    Tuota
    Jäsen

    Hienoa, että Saabin tarina jatkuu!

    #190412

    On todella hienoa jos SAAB saadaan taas jaloilleen ja valmistamaan laadukkaita tuotteita. Edellisestä täysin uudesta ja aidosta SAAB:in esittelystä onkin jo aikaa.

    On myös hienoa että kaikilla on voittotunnelma päällä, mutta voisitteko kertoa syitä miksi kaikki tulee nyt menemään paremmin Hollantilaisen konkurssin partaalla kiikkuvan pienvalmistajan helmoissa?

    #190414

    pete61
    Jäsen

    On myös hienoa että kaikilla on voittotunnelma päällä, mutta voisitteko kertoa syitä miksi kaikki tulee nyt menemään paremmin Hollantilaisen konkurssin partaalla kiikkuvan pienvalmistajan helmoissa?

    Paha sanoa erityisesti Spykerin osalta. Joka tapauksessa homman logiikka varmaankin piilee siinä olettamuksessa, että autoalalla on meneillään suuri murros, jossa voidaan nähdä isoja muutoksia paitsi tuotteissa myös markkinaosuuksissa. Sellaiset valmistajat, jotka saavat hyvien töpselihybridien massatuotannon nopeasti ja toimivasti käyntiin, saattavat osoittautua suuriksi voittajiksi. Pienemmällä valmistajalla saattaa olla suuria tekijöitä enemmän markkinatilanteen edellyttämää joustavuutta.

    #190420

    Saab on merkki muiden joukossa, ei yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan. Mutta jotkut vaan näyttää näihin asioihin(lue : peltilehmiin) suhtautuvan ihmeen tunteellisesti. Se jaksaa aina ihmetyttää.

    Osta Insignia, sama auto vähän pienempänä ja halvempana ! :laugh:

    #190423

    NHB
    Jäsen

    Heinzman:

    Kun jatkoa ajatellaan on uudella yrityksellä nyt vapaat kädet GM:n typerästä markkinapolitiikasta ja vapausaste on aivan eri luokkaa. Mahdollisuuksia on paljon ja tulevaisuudella ei ole rajoja.

    Mitkä ovat sitten käytännön mahdollisuudet BMW/Mercedes -luokkaan aika näyttää. Strategia ilmeisesti perustuu noin 100 -200.000 myyntiin per vuosi hintaan about Audi-taso.

    Noin pieni volyymi rajoittaa mahdollisuuksia aika merkittävästi. Omaa tekniikkaa ei voi kehittää noilla määrillä. Todennäköisesti jatkossa(kin) tullaan olemaan myynnissä olevien muiden valmistajien paikoiden varassa. Anteeksi vain kaikille saabisteille, mutta en kyllä näe kovin paljon mahdollisuuksia tuoda kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille muutamia autoja vuodessa valmistavan Spykerin ja 100 000 autoa vuodessa valmistavan Saabin voimin. Onneksi pari seuraavaa uutta mallia on jo kehitetty, niin alkuun ainakin päästään. Veri punnitaan siinä vaiheessa, kun ensimmäiset omat uudet mallit pitäisi tulla markkinoille. Vaikka kädet ovat periaatteessa vapaat, niin ranteissa ei riitä paukkuja kovin kummoisiin urotekoihin.

    Uudessa yhtiössä GM on edelleen osakkaana, kaiketi tällä varmistetaan (+rahoitetaan tarvittaessa) jatkoa.

    Suurin osa kaupan hinnasta rahoitettiin osakkeilla. GM joutui ottamaan ison osan kauppahinnasta osakkeina, koska Spykerillä ei ole käteistä tuollaiseen kauppaan.

    #190428

    NHB
    Jäsen

    pete61:


    Paha sanoa erityisesti Spykerin osalta. Joka tapauksessa homman logiikka varmaankin piilee siinä olettamuksessa, että autoalalla on meneillään suuri murros, jossa voidaan nähdä isoja muutoksia paitsi tuotteissa myös markkinaosuuksissa. Sellaiset valmistajat, jotka saavat hyvien töpselihybridien massatuotannon nopeasti ja toimivasti käyntiin, saattavat osoittautua suuriksi voittajiksi. Pienemmällä valmistajalla saattaa olla suuria tekijöitä enemmän markkinatilanteen edellyttämää joustavuutta.

    Joustavuus on tietenkin hyvä asia, mutta resurssit ovat kolikon toinen puoli. Itse näkisin hybridien tulemisen kääntyvän lähinnä Saabia vastaan. Esimerkiksi GM ja Toyota suurista ovat jo todella pitkällä ladattavien hybridien kanssa. Monella valmistajalla on jo hybridimalleja. Saab on auttamattomasti tällä hetkellä jäljessä. Nyt tuo etumatka pitäisi jotenkin kuroa umpeen Spykerin voimavaroin…

    Yksi mahdollisuus olisi tietenkin GM:n Volt. Jos GM tarjoaisi Voltin tekniikan Saabille sopivilla ehdoilla, niin silloin mahdollisuudet tällä saralla voisivat olla realistiset.

    #190432

    Tuota
    Jäsen

    Onhan Saabilla selkeä etulyöntiasema esim. Teslaan verrattuna, koska perusfundat ovat jo olemassa.

    Osakkaana GM pystyy kenties käyttämään Saabia riippumattomana koelaboratoriona jakamalla tekniikkaansa. Osana konsernia tuo ei välttämättä olisi yhtä yksinkertaista.

    #190436

    juuso01
    Jäsen

    Mjoo on ihan mielenkiintoista nähdä että mihin riittää Spykerin rahkeet. Tuskimpa olisivat noin järjetöntä riskiä ottaneet jollei siellä todella tiedettäisi mitä ollaan tekemässä. Tosiaan 100 000 auton vuosimyynnillä ei kauheasti juhlita. Kehitystyöstä tulee varmasti ongelma noilla myyntimäärillä.

    #190439

    Aeronautti
    Jäsen

    Sähköllä kulkevia uusia 9-3 SAABeja (Ruotsalais yhteistyö ) on jo testikäytössä Ruotsin kaduilla. GM:n ja Toyon etumatka… :whistle:

    Ollaanko täällä niin puusilmäisiä, että arvellaan SAABilla/Spykerilla GM:llä olevan niin tyhmiä ettei mitään ole "hihassa"? Uutta tekniikkaa on suunniteltuna ja osin testattunakin. Tähän saakka mikään kulutusta oikeasti pienentävä toimi ei ole ollut kovin kovassa huudossa. Kiitos tiedätte kyllä kenen..

    GM:llä on osakemäärästä huolimatta vain 1% äänioikeus uudessa SAAB Spyker Automotivessa, eli ei mitään.

    Alkuvuonna saadaa kauppiohin 9-5 sedan, nähdään 9-5 farkku, loppuvuonna 9-4X tuotantoversio (GM Meksiko) ja 2012 uusi 9-3 (jonka suunnittelu on jo pitkällä ).

    Uusi SAAB on nopeasti joustava rakenteinen, huippumoderni tehdas, innovatiivinen johto jne. Kaikki ainekset uuteen nousukiitoon.

    Heh, tuollainen yhteen automerkkiin hirttäytyminen ylittää jo kaiken liikuttavuuden rajat.

    Itsekin olen liikuttunut. Onneksi laisesi eivät kuulu SAABisti porukkaan. :hug:

    #190442

    Paljon on vielä ns. auki tässä hommassa. Rahoitus ei taida olla vielä selvä ja miten tulevaisuus menee, sitä ei tiedä kukaan. Mutta kuten totesin, ei saabissa mitään uutta ja ihmeellistä ole joten ihan ei putoa tuo fanaattisuus. Ja paljon riippuu siitä miten uusi 9-5 hinnoitellaan. Jos hinta nousee bemarin ja mersun tasolle, ollaan kusessa…

    #190448

    NHB
    Jäsen

    Aeronautti:

    Sähköllä kulkevia uusia 9-3 SAABeja (Ruotsalais yhteistyö ) on jo testikäytössä Ruotsin kaduilla. GM:n ja Toyon etumatka… :whistle:

    Fanitus on ihan ok, mutta tuo alkaa olla jo vähän turhan pehmoista. Jos nyt joku pikkufirma on pultannut oman sähkötekniikkansa Saabin kuoriin, niin ei se kyllä vie Saabia yhtään eteenpäin. Ihan samalla tavalla tuon tekniikan voi pultata vaikka vanhan 96:n kuoriin. Nyt tilanne on se, että Saabilla ei ole linjoja eikä oikeuksia edes tuohon 9-3:een.

    GM on tehnyt ihan oikeasti sähkoautoja jo vuonna 1996. Tällä hetkellä GM käynnistelee linjoja, jotka tekevät osia tänä vuonna markkinoille tulevaan Voltiin. Toyota tekee kuukaudessa yhtä paljon pelkkiä hybridejä kuin mitä Saabin koko vuosituotannon suunnitellaan olevan Spykerin alaisuudessa. Ensimmäiset sarjat ladattavasta Priuksesta tulevat markkinoille tänä vuonna.

    On aivan puhdasta unelmointia kuvitella, etteikö näillä firmoilla olisi mieletön etumatka Saabiin.

    Ollaanko täällä niin puusilmäisiä, että arvellaan SAABilla/Spykerilla GM:llä olevan niin tyhmiä ettei mitään ole "hihassa"? Uutta tekniikkaa on suunniteltuna ja osin testattunakin. Tähän saakka mikään kulutusta oikeasti pienentävä toimi ei ole ollut kovin kovassa huudossa. Kiitos tiedätte kyllä kenen.

    No jos niitä ässiä on hihat pullollaan, niin miksi GM halusi luopua lähinnä nimelliseen muutaman miljoonan hintaan tuosta kultakimpaleesta? Miksi Saabille ei millään meinannut löytyä ottajaa? Miksei GM ole ottanut omaan käyttöönsä näitä salattuja teknisiä läpimurtoja…

    #190452

    Bugracer
    Jäsen

    Yhdyn kyllä siihen että SAABin pelastuminen (jos on lopullinen, rahoituksineen tms) on erittäin mukava uutinen.

    Vaikka en enää SAABilla ajelekaan, niin ymmärrän hyvin miksi joku merkkiä fanittaa. Merkissä on puutteita mutta paljon sellaista jota ei muista löydy. Päällimmäisenä nousee mieleen persoonallisuus ja talviominaisuudet (kyllä, oikeasti hyvät).

    Paljon pitää kyllä tapahtua tosin, että pitemmän tähtäimen strategia toimii ja merkki pystyy pitämään pintansa.

    Toivotaan kaikkien massa-autojen keskellä että joku pienempikin merkki löytäisi riittävästi ostajia. Pysyisi tuo kuuluisa valinnan vapaus meillä kaikilla. On kiva kun löytyy muutakin kuin tojoja ja volkkareita, vaikka hyviä autoja olisivatkin.

    #190454

    No ne talviominaisuudet voi toki olla hyvät, mutta tuskin ne on sen kummemmat kuin monella muullakaan. Ei siitä taida oikein testattua tietoa viime vuosilta olla, lähinnä juuri entisaikojen muistelua…ja lähinnä saabin persoonallisuus on ollut viime vuosina sitä, että kellään muulla kilpailijalla ei ole ollut niin vanhoja malleja myynnissä !

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 288)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.