Tuulilasin farmaritesti

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tuulilasin farmaritesti

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jaakkoe 19.06.2011, 18:53.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #183307

    A-utoilija
    Jäsen

    Onko joku lukenut tuota testiä ja jos on niin olisi mukava lukea siitä jotain kommenttia. Suoli24-palstalla mainittiin järjestys, mutta jututhan siellä on lähinnä surkuhupaisia:

      Ford Mondeo

      VW Passat

      Skoda Superb

      Peugeot 508

      Opel Insignia

      Mazda 6

      Subaru Legacy

      Toyota Avensis

    Eli sakemanneille kolmoisvoitto (Skoda nyt oikeastaan on VW eri kuorissa) ja vain Peugeot kiilasi saksalaisrintaman väliin. Japanilaiset oli peränpitäjiä. Onko japsit jääneet kehityksessä jälkeen perheautoluokassa, kun ei yksikään tuon paremmin sijoittunut? Miten Peugeot sijoittui joukossa ajettavuudessa ja meluisuudessa eli oliko se hiljaisin, kuten lupailevat?

    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita. Mondeo, Passat ja Superb on vaan liian tylsiä autoja kiinnostaakseen. Insignia ja Mazda6 on tyylikkäästi muotoiltuja, mutta jotenkin vähän muovisen oloisia. Pari muuta testissä ollutta japsia taas kuuluvat sarjaan evvk.

    #183310

    YarisHSD
    Jäsen

    A-utoilija:

    Onko joku lukenut tuota testiä ja jos on niin olisi mukava lukea siitä jotain kommenttia. Suoli24-palstalla mainittiin järjestys, mutta jututhan siellä on lähinnä surkuhupaisia:
      Ford Mondeo

      VW Passat

      Skoda Superb

      Peugeot 508

      Opel Insignia

      Mazda 6

      Subaru Legacy

      Toyota Avensis

    Eli sakemanneille kolmoisvoitto (Skoda nyt oikeastaan on VW eri kuorissa) ja vain Peugeot kiilasi saksalaisrintaman väliin. Japanilaiset oli peränpitäjiä. Onko japsit jääneet kehityksessä jälkeen perheautoluokassa, kun ei yksikään tuon paremmin sijoittunut? Miten Peugeot sijoittui joukossa ajettavuudessa ja meluisuudessa eli oliko se hiljaisin, kuten lupailevat?

    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita. Mondeo, Passat ja Superb on vaan liian tylsiä autoja kiinnostaakseen. Insignia ja Mazda6 on tyylikkäästi muotoiltuja, mutta jotenkin vähän muovisen oloisia. Pari muuta testissä ollutta japsia taas kuuluvat sarjaan evvk.

    Onko ne japsit jossain muualla joskus olleet sitten? Tosin olisi mielenkiintoista lukea sama vertailu 100tkm jälkeen. :laugh:

    #183312

    Penteles
    Jäsen

    A-utoilija:

    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita.

    Mitä vikaa noissa PSA:n palkituissa moottoreissa on? Eikö tehot riitä?

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/en-gb/our-products/engines/petrol-engines

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/23_en-gb_main_data_sheet.pdf

    #183315

    KonstaKoo
    Jäsen

    Autojen erot eivät olleet niin kauhean isot eli kyllä Avensiksestakin saa itselleen kelpo kulkineen. Jos joku hieman yllätti, oli se Insignian ajo-ominaisuuksien suitsutus. Kun se olisi tilavampi a´la Vectra C noilla ominaisuuksilla niin aika hyvä paketti olisi.

    Passat on ilmeisesti onnistuttu tekemään vielä entistä tylsemmäksi – hyvähän se on mutta…

    #183319

    A-utoilija
    Jäsen

    Penteles:

    Mitä vikaa noissa PSA:n palkituissa moottoreissa on? Eikö tehot riitä?

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/en-gb/our-products/engines/petrol-engines

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/23_en-gb_main_data_sheet.pdf

    Ei riitä minulle Peugeot 508:n bensamoottoreiden tehot. Suomessa saatava huippumalli bensapuolella on 1,6 l turbo, 156 hv. Mikä huippumalli se tuommoinenkin "nuhapumppu" muka on? :)

    Ilmeisesti jossain muualla tarjotaan myös 1,6 l, 200 hv versiota, joka sekin olisi siinä ja siinä riittäisikö.

    #183322

    Homeros
    Jäsen

    Tunnen kokemusperäistä sympatiaa japanilaisia kohtaan, mutta tuosta joukosta Pösö on kiinnostavin. Vaikka taaskin kokemusperäisesti Peugeot karmii.

    Tuolle 1.6 bensaturbolle mitattiin TM:ssä sen näköiset kulutuslukemat, että nimenomaan sillä koneella tuollaista voisi harkita. Kulkuakin löytyi sen mitä pitää olla.

    #183325

    Vackraste
    Jäsen

    Pösön minäkin noista valitsisin, ehkä. Oliko muuten vuonna 2007 kun vanhakoppainen Avensis voitti TM:n vertailussa tuon Mondeon(nykyinen tosin facelift)?

    #183328

    Penteles
    Jäsen

    A-utoilija:

    Ei riitä minulle Peugeot 508:n bensamoottoreiden tehot. Suomessa saatava huippumalli bensapuolella on 1,6 l turbo, 156 hv. Mikä huippumalli se tuommoinenkin "nuhapumppu" muka on? :)

    Ilmeisesti jossain muualla tarjotaan myös 1,6 l, 200 hv versiota, joka sekin olisi siinä ja siinä riittäisikö.

    Ei löytynyt Ranskasta tuota THP 200:sta 508:aan.

    >> Ranskan bensamallit <<

    #183331

    Anders-Simo
    Jäsen

    Tuosta autoluokasta en ole autoa hankkimassa, vaan sekä kauppakasseista ja 7-paikkaisista tila-autoista, mutta tuon vertailun autoista ottaisin Subarun, jos valita pitäisi. Syy: neliveto.

    Haluttavuusjärjestys on seuraava:

    1. Subaru Legacy

    2. Opel Insignia

    3. Mazda 6

    4. Peugeot 508

    5. Toyota Avensis

    6. Skoda Superb

    7. Ford Mondeo

    8. VW Passat

    Tosin 3 viimeistä eivät ole mikään vaihtoehto, mieluummin vaikka käytetty sitten. Ja bensakoneella tietenkin.

    Mutta missä oli Honda Accord? Sehän on luokkansa kiinnostavin auto!

    #183333

    Böpi
    Jäsen

    Kysymys on myös aikalailla siitä otetaanko moottoriksi B vai D.

    Tässäkin Ave oli hinnaltaan 5 k€ alle muiden. Jos vielä otetaan huomioon jälleenmyyntiarvo vaikka 2,5 – 5 vuoden jälkeen, voi ostajan valinta olla jotain muuta kuin lista näyttää.

    #183337

    A-utoilija
    Jäsen

    Minun kiinnostustani pois näistä ylemmän keskiluokan perheauto-malleista rajaa aika tehokkaasti se, ettei moneenkaan ole enää tarjolla kunnollisia bensamoottoreita. Ainoastaan eurooppalaisiin eli saksalaisiin ja Skodaan on enää tarjolla +200 hv moottoreita.

    Mm. Accordin mallistosta on poistunut 2,4 l, 4-sylinterinen vapari, joka oli mainio kone, kun sitä koeajoin 190 hv versiona ja sehän muuttui malliuudistuksessa 201 hv:ksi. Nyt Accordiin saa ainoastaan 2,0 l, 156 hv bensakonetta, kiitos ilmeisesti typerien EU:n päästömääräysten tms.

    Kiinnostavin uutuus eli Peugeot 508 tarjoaa myös vain 156 hv bensakonetta "huippumalliinsa".

    Jäljellejää edes teoreettisesti vain 4 kiinnostavaa vaihtoehtoa ja ne asettaisin kiinnostavuusjärjestyksessä:

    Opel Insignia

    Ford Mondeo

    Skoda Superb

    VW Passat

    Nuokaan ei sitten tarjoa riittävää hiljaisuutta eli ovat turhan meluisia kaikki ja vain Insigniaa voi pitää jollain tavoin tyylikkäänä muotoilullisesti, kun puhutaan sedaneista. Tilaahan noista löytyy osasta enemmänkin kuin tarpeeksi. Eli seuraavakin auto on valittava kalliimmista vaihtoehdoista, jotka on panostaneet kunnollisiin bensakoneisiin, äänieristykseen ja edes jonkin tasoiseen tyylikkyyteen.

    #183341

    Homeros
    Jäsen

    Kun tuon 508 THP:n mittaustuloksia katsoo, niin allekirjoittaneen on vaikea nähdä miksi kukaan tarvitsee perheautoon tuon tehokkaampaa konetta. N. 9 sekuntia sekä 0-100 että 60-120. Ja silti 80km/h kulutus 5 litraa bensaa satasella, varmasti aika paljon kiitos "typerien EU:n päästömääräysten tms."

    Mutta hei: jos Volvon 2.4T/2.5T on mittapuu josta poikkeaminen suuntaan tai toiseen on yksiselitteinen virhe, niin minkäs sille voi. Ei muuta kuin "premiumia" alle.

    #183344

    A-utoilija
    Jäsen

    Mittapuu on, että autossa pitää olla tehoa ja vääntöä vaivattomaan ajoon kaikissa tilanteissa ja vaihteiston pitää olla automaatti ja vain bensakone kelpaa. Auton pitää olla myös riittävän hiljainen karkeimmillakin asvalteilla. Nuo on peruslähtökohdat, joilla valikoima ylemmässä perheautoluokassa supistuu aika pieneksi.

    TM:n koeajossa Peugeot 508 THP 156 todettiin, että jokin auton suorituskyvyssä tökkii: "Nilkka oikoisena ajettaessa suorituskyky on kunnossa, mutta kaupunkinopeuksissa voiman säätely tuntuu vaikealta ja kaasupolkimen ohjelmoinnissa todettiin puutteita ja se on jäykkä ja moottori ei herää kuin kunnolla kaasua painaessa ja tuntuu kuin turbo pitäisi polkaista fyysisesti käyntiin."

    Tuommoinen 1,6 l, 156 hv turbo on vähän vielä alamittainen 1500 kg:n autoon, jos puhutaan vaivattomasta suorituskyvystä ja vääntöäkin on vain 240 Nm ja ihan alakierroksilla tuo on varmaan vielä aika hengetön. Ei siis riitä tuommoinen minulle.

    #183345

    NHB
    Jäsen

    A-utoilija:


    Tuommoinen 1,6 l, 156 hv turbo on vähän vielä alamittainen 1500 kg:n autoon, jos puhutaan vaivattomasta suorituskyvystä ja vääntöäkin on vain 240 Nm ja ihan alakierroksilla tuo on varmaan vielä aika hengetön. Ei siis riitä tuommoinen minulle.

    Joo onhan se ihan ymmärrettävää, että 1400 rpm alkava 240 Nm ei riitä, mutta 2,4 Accordin 223 Nm @ 4500 rpm on sitten parhautta. Se onkin erittäin olennaista, että Accordissa on nuo 34 hevosvoimaa enemmän siellä jatkuvasti käytössä olevalla 6800 rpm kierroslukemalla. En tiedä mitä keirrosaluetta sinä käytät, mutta ainakin omalla ajotyylilläni lähes aina ollaan sillä kierrosalueella, että tuo 508:n kone antaa enemmän vääntöä ja voimaa kuin 2,4 Accord. Oletko muuten kokeillut kyseistä 1.6 THP -konetta?

    #183349

    A-utoilija
    Jäsen

    Hondan 2,4 l kone oli mainio kone nimenomaan kierroskoneena, se otti kierroksia todella herkästi ja siinä nyt kuitenkin oli käyttökelpoista vääntöä ihan tyhjäkäynnilläkin jonkin verran. Se ei tuntunut millään tavoin alimittaiselta, vaikka esim. 6 vaihteella ajettaessa ohituskiihtyvyys oli vähän heikkoa. Automaattina en sitä siis koeajanut. Otan kuitenkin ennemmin jonkin 2 l, turbon, jossa on samat tehot, mutta tuo Hondan konekin siis oli hyvä moottori omassa kategoriassaan.

    1,6 l THP kone ei kiinnosta koeajaa. TM kertoi siitä koeajossaan jo kaiken oleellisimman. Se on pihi ja kulkee hyvin nilkka oikoisena ajettaessa, mutta turbo ei oikein tunnu heräävän vielä ihan alakierroksilla. Muuta minun ei tuosta tarvitsekaan tietää, kun ei tuo ole oikeasti mikään vaihtoehto minulle. Autona Peugeot 508 on silti ihan kiinnostava uutuus.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 46)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.