Ampera 1,2 l / 100 km!

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Ampera 1,2 l / 100 km!

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Böpi 03.06.2012, 15:56.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #180940

    Opelixi
    Jäsen

    LMJ:


    Jotenkin muistelen ajelleeni omalla omalla automaatti-bensarohmu-tila-autollani pelkällä 35 litralla bensaa aika usein tuota pidemmälle.

    Kyseessä täytyy olla pieni "tila"-auto ahdetulla koneella ja automaattina jokin muu, kuin perinteinen mehulinko. Muuten väittämä alle 7 l/100km on kyllä paskapuhetta.

    #180943

    LMJ
    Jäsen

    Kyllä kyseessä on 7-paikkainen ns. keskikokoinen tila-auto aivan ahtamattomalla koneella, tosin ilman mehulinko-maattia. (Matkavoittoisessa kohtuullisen yhtäjaksoisessa ajossa, kun ei ajeta pitkiä matkoja 120 teitä. Ajo kaupungissa tai lyhyt pätkäajo tai pidempi 120 km/h ajo on sitten asia erikseen. )

    #180945

    Uudessa Tuulilasissa testattiin Ampera. Tyhjillä akuilla oli kulutus tasaisella nopeudella 80 km/h 5.5, 100 km/h 6.3, 120 nopeudella 7.4, kaupunkiajossa 9.0.

    #180950

    sjvirt
    Jäsen

    koivuniemen herra:

    Uudessa Tuulilasissa testattiin Ampera. Tyhjillä akuilla oli kulutus tasaisella nopeudella 80 km/h 5.5, 100 km/h 6.3, 120 nopeudella 7.4, kaupunkiajossa 9.0.

    Niin? Oliko tuossa mielestäsi jotain erityistä?

    Tyhjällä patterilla mitatut kulutuslukemat ovat normaaleja tuon kokoluokan bensakoneiselle autolle. Se olisi ollut uutinen, jos lukemat olisivat olleet johonkin suuntaan kovasti normaalista poikkeavat.

    Amperan ideana on nimenomaan se, että patterit ladataan verkkovirralla, jolloin arkiset ajot päästään ajamaan sähköllä.

    Uusimmassa Teknarissa koeajetun Nissan Leafin ongelma on juuri siinä, että patterin loppuessa loppuu myös matkanteko. Amperassa vedetään bensakone käyntiin ja matka jatkuu ilman ongelmia. Amperalla hoituu ne mökkireissutkin, eikä bensankulutus poikkea tavallisesta autosta.

    Ampera ja muut vastaavat töpseli-hybridit ovat erittäin fiksu ratkaisu sähköautoja tavoiteltaessa.

    #180953

    kello68
    Jäsen

    Yllättävän kova kaupunkikulutus ollakseen hybridi. Prius menee paljon pienemmällä. Taitaa Opelin hybriditekniikka olla vähän kehitysvaiheessa.

    #180955

    sjvirt
    Jäsen

    kello68:

    Yllättävän kova kaupunkikulutus ollakseen hybridi. Prius menee paljon pienemmällä. Taitaa Opelin hybriditekniikka olla vähän kehitysvaiheessa.

    Mahtaako olla mitattu akut todellakin tyhjinä?

    Priuskin kuluttaa varmasti tuon verran, jossa akku on punaisella. Normaalistihan ei näin toki ole ja kaupunkikulutus painuu juurikin sähkömoottorin avittamana.

    #180958

    Böpi
    Jäsen

    Prius(ei lataushybridi) lataa akun täyteen 2 km ajossa ilman suuria murheita. Jos tyhjillä akuilla jää heti liikennevaloihin, kulutus on suurempi. Mutta jos pääsee puolikin kilometriä ajamaan 30 km/h nopeudella, akuissa on riittävästi poweria ja kulutus laskee normaaliin (ei -20 astetta tai kylmempää) 4l/100km kaupungissa. Prius ei anna akkujen tyhjentyä ellei niitä väkisin aja sähköllä lähelle sallittua minimivarausta.

    Priuksen ongelma on moottoritieajo. 120 km/h kuluttaa yli 6,0 l/100km. 80 km/h menee loivissa alamäissä sähköllä, kun kaasua sopivasti säätää.

    #180961

    SurkeaSuhari
    Jäsen

    kello68:

    Yllättävän kova kaupunkikulutus ollakseen hybridi. Prius menee paljon pienemmällä. Taitaa Opelin hybriditekniikka olla vähän kehitysvaiheessa.

    Opel / Chevrolet luottaa enemmän akkuihin ja akuilla ajamiseen, siinä missä Toyota on keskittynyt kokonaistaloudellisuuden painamiseen mahdollisimman alas.

    Priusta vauhdittaa 1.8 litrainen Atkinson kierrolla käyvä moottori jossa tehot ovat uhrattu pienen kulutuksen alttarille. 98 heppaa 1.8 litraisesta on modernissa autossa erittäin heikko lukema, mutta se johtuu Atkinsonin kierrosta joka parantaa hyötysuhdetta lähemmäs 20% normaaliin Otto kiertoon verrattuna.

    Kiihdytyksissä sähkömoottori auttaa heikkoa Atkinson konetta, jolloin ne täydentävät toisiaan.

    Opelissa/Letukassa on moderni Ottomoottori joten se ei pärjää taloudellisuudessa Toyotan Atkinsonille silloin kun ajetaan pelkällä moottorilla.

    Kertaus:

    Toyota 1.8 Atkinson 98 hp

    Opel 1.4 Otto 85 hp

    Taitaa myös olla niin että Opelin ja Letukan otsapinta-ala on isompi kuin Priuksella, ja kun se yhdistetään moottoriin niin ei ole mikään ihme että Prius menee vähemmällä.

    #180964

    NHB
    Jäsen

    sjvirt:


    Ampera ja muut vastaavat töpseli-hybridit ovat erittäin fiksu ratkaisu sähköautoja tavoiteltaessa.

    Niin kauan kuin energian kulutusta ei saada vähennettyä, on turha puhua ratkaisusta.

    #180968

    sjvirt
    Jäsen

    Böpi:

    Prius(ei lataushybridi) lataa akun täyteen 2 km ajossa ilman suuria murheita. Jos tyhjillä akuilla jää heti liikennevaloihin, kulutus on suurempi. Mutta jos pääsee puolikin kilometriä ajamaan 30 km/h nopeudella, akuissa on riittävästi poweria ja kulutus laskee normaaliin (ei -20 astetta tai kylmempää) 4l/100km kaupungissa. Prius ei anna akkujen tyhjentyä ellei niitä väkisin aja sähköllä lähelle sallittua minimivarausta.

    Priuksen ongelma on moottoritieajo. 120 km/h kuluttaa yli 6,0 l/100km. 80 km/h menee loivissa alamäissä sähköllä, kun kaasua sopivasti säätää.

    Tiedän tuon vallan hyvin, kun olen ajanut jo 50 tkm Priuksellani.

    #180971

    sjvirt
    Jäsen

    NHB:

    sjvirt:

    Ampera ja muut vastaavat töpseli-hybridit ovat erittäin fiksu ratkaisu sähköautoja tavoiteltaessa.

    Niin kauan kuin energian kulutusta ei saada vähennettyä, on turha puhua ratkaisusta.

    Tottahan tuo on ainakin siltä osin, että turha tässä on mistään lopullisesta ratkaisusta kohkata, mutta kyllähän ladattavissa hybrideissä on paljon hyvääkin.

    Päästöt vähenevät eritoten kaupungissa ja jos latauksessa käytetty sähkö tuotetaan muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla, on energia reilusti puhtaampaa.

    Ei sovi myöskään väheksyä öljyriippuvaisuuden vähentämisen merkitystä. Mitä vähemmän olemme OPEC:in kuristuspannassa, niin sitä parempi.

    #180974

    LMJ
    Jäsen

    Silloin kuin Amperalla ajetaan "tyhjillä akuilla" sen toiminta on samanlaista kuin perus Priuksella AINA! Kaikki liike-energia tuotetaan polttomoottorilla, hidastettaessa sitä talletetaan akkuun ja kiihdytettäessä otetaan akusta sähkömoottorille.

    Varatuilla akuilla ajo tarkoittaa sitä, että käytetään pistorasiasta tankattua sähköä liikkumiseen. Perus-Prius ei tuohon kykene ollenkaan. Jos sillä ajetaan pelkällä sähköllä, se on tuotettu akkuun polttomoottorin tuottamalla liike-energialla ja joudutaan korvaamaan sinne myöhemmin polttomoottorin tuottamalla liike-energialla.

    Tekniset ratkaisut Amperassa ovat erilaiset ja monimutkaisemmat verrattuna Priukseen, mutta polttomoottorikäytössä sen hyötysuhde on kyllä aika paljon Priusta tai mitään dieselautoa huonompi. Myöskään paremmalla kuljetuskyvyllä tai suorituskyvyllä huonompaa hyötysuhdetta ei voi perustella. (Priuksen 0-100 km/h Autopiltin kestotestissä on 10,9 s ja Amperan 0-100 km/h samaisessa lehdessä 10,5 s)

    Sitten kun otetaan huomioon ajaminen talvipakkasilla, jolloin ilmeisesti (en tiedä, luulen) Amperassa pitää käyttää polttomoottoria lähes jatkuvasti, jotta saadaan lämpöä matkustamoon, päädyttäneen siihen, ettei sitä oikeasti kannata ostaa kenenkään?

    Eikä siinäkään vielä kaikki: Mikä on akuston käyttöikä? Amperan akusto maksaa niin paljon, että kun sen ikä tulee täyteen, sitä ei enää kannata uusia, vaan auto menee arvottomana romuttamoon. Priukseen 1700€ akun vaihdon vielä voi tarvittaessa kerran tehdäkin. (En kyllä ole kuullut, että olisi koskaan vaihdettu)

    #180976

    LMJ
    Jäsen

    Periaatteessa olen hyvin kiinnostunut pistokehybridin tai sähköauton ostamisesta, mutta se ärsyttää, kun niihin hieman tutustuu niin joutuu toteamaan että EI KANNATA ostaa. Rahaa menee aina enemmän kuin perusautossa tai ominaisuudet eivät muuten riitä. Tavallinen hybridi ehkä jo kannattaa jossain tilanteessa, varsinkin kun esim. tuo Prius on todettu jo useammassakin kestotestissä lähes pomminvarmaksi kulkuneuvoksi.

    Tietenkin sitten on olemassa tekniikkafriikkejä, jotka haluavat kyseisenlaisen kulkuneuvon ihan mielenkiinnon vuoksi. Mutta siitä vain joutuu maksamaan hieman extraa. Se sallittakoon, eikä pidä ajatella että onpa tuo nyt tyhmä kun on ostanut tuollaisen.

    Toisena ostajaryhmänä voisin kuvitella eko-ihmiset, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut esim. tuon Amperan ekologisuudesta vaikka normikulutus onkin pieni.

    #180980

    surffari
    Jäsen

    luulen olevinani muistavinani olevani että amperassa/voltissa olisi lämpöpumppu jne jolloin ei tarvitse moottoria lämmitykseen. eli lyhkäiset matkat pääsee kylmässäkin lämpöisästi sähköllä.

    akkukeston noissa pitäisi olla hyvä, sillä akkukapasiteettia käytetään välillä 25%…75% eli syväpurkua ei tapahdu missään kennossa, eikä ylilatausta. GM on tehnyt sopparin että kun autot/akut menee kierrätykseen, niin akut ostetaan ABB:n toimesta luultavasti sähköverkon painikkeeksi esim tuulivoiman varastoimiseksi. tai mitä nyt sitten tehdäänkään niillä. niissä on silloin aika paljon potkua vielä jäljellä vaikka kapasiteetti hieman olisi heikentynytkin.

    hinnoitteluhan toki tehdään siten, että tekniikkafriikeiltä saadaan rahat pois kun tuotantomäärät jää aluksi pieneksi muutenkin. kohta edullisempia malleja markkinoille jos nuo jotenkin kelpaavat. sinänsähän polttoainekuluissa säästyy noin 80 egeä/1000km jos voi ajella sähköllä (7 l/100km bensankulutus vaihtoehdossa) eli jonkinverran kuroo hintaeroa umpeen. eikä kaikilla elo ole "pikkurahasta" kiinni, ostaahan joku vaikkapa c-sarjan mersuja jotka on saman kokoisia mutta kalliimpia vähemmilläkin varusteilla.

    #180983

    sjvirt
    Jäsen

    LMJ:

    Periaatteessa olen hyvin kiinnostunut pistokehybridin tai sähköauton ostamisesta, mutta se ärsyttää, kun niihin hieman tutustuu niin joutuu toteamaan että EI KANNATA ostaa. Rahaa menee aina enemmän kuin perusautossa tai ominaisuudet eivät muuten riitä. Tavallinen hybridi ehkä jo kannattaa jossain tilanteessa, varsinkin kun esim. tuo Prius on todettu jo useammassakin kestotestissä lähes pomminvarmaksi kulkuneuvoksi.

    Oletko huomannut, että Priuksestakin on jo myynnissä pistoke-hybridi? Ei tarvitse Pallosalamaa tai Servolettiä haikailla.

    Pomminvarmaa tekniikkaa, hinta alle 40 tonnia ja verkkovirralla pääsee ajamaan reilut 20 km, jonka jälkeen auto toimii kuin tavallinen Prius.

    http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/prius_plugin/index.tmex

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 50)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.