Oppiiko nykyautoilla ajamaan ikinä?

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Oppiiko nykyautoilla ajamaan ikinä?

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 34 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  mikahe 17.03.2012, 18:42.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 132)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #179322

    NHB
    Jäsen

    LMJ:

    En kiistä tosiaankaan ajovakauden hallinnan ym. turvallisuutta parantavaa vaikutusta, mutta se kyllä omassa autossani häiritsee, ettei niitä voi kytkeä edes silloin pois kuin haluaisi vaikka niin sanotusti opetella sitä auton hallintaa vaikka jääradalla. Ei saa perää sivulle, ei keulaa puskemaan, kaikki "kiva" on rajoitettua. Lukkiutuvia jarruja en sentään ehkä kaipaa, vaikka liukkailla nekin on kivat.

    Pitäisikö keskustelun otsikon olla: Tahtoisin suditella ja luistella nykyautoilla? Jos tekniikka on helpottanut auton hallintaa poistamalla mainitsemasi häiriöt auton käytöksestä, niin tarvitseeko niistä enää välittää?

    #179326

    A-utoilija
    Jäsen

    Onko ajovakaudenhallinta ja luistonesto jotenkin huonoja asioita? Voithan halutessasi hankkia auton josta nuo puuttuu, jos koet noiden jotenkin rajoittavan autoiluasi.

    Itselläni ei ole noista muuta kuin positiivia kokemuksia 8 vuoden ajalta kahdesta autosta, joissa nuo on olleet. Todennäköisesti yhdestä ojaanajosta tai ainakin vaaratilanteesta olen välttynyt hyvin toimineen ajovakaudenhallinnan ansiosta ja aina välillä olen tarkoituksella kokeillut sen toimintaa ja hienosti toimii.

    Pääasia että luistoneston saa kokonaan pois päältä, koska joskus täytyy saada vetävät pyörät pyörimään tyhjää päästäkseen pois jostain jäisestä paikasta. Monesta autosta saa myös ajovakaudenhallinnan pois päältä joko osittain tai vaiheittain kokonaan. Tuohan on siis myös autonvalintakysymys.

    #179329

    AkiK
    Jäsen

    Ajotaidollakin on merkityksensä ainakin huonoissa olosuhteissa, mutta kyllä asenne on merkittävin tekijä turvallisuudessa ja siihen pitää ajo-opetuksessakin keskittyä.

    Se on vain ja ainoastaan hyvä asia jos nuorille ei synny käsitystä liikenteestä paikkana jossa kokeillaan erilaisia temppuja ja mittaillaan niitä ajotaitoja. Niitä varten on ihan muut alueet varattuna ja niitä kannattaisi myös nykyistä enemmän käyttää – aika vähän näkyy varsinaisia harjoittelijoita missään sellaisessakaan paikassa jossa siihen on oikea mahdollisuus.

    Tosin noiden käsityksien ja asenteiden syntyminen tapahtuu jo varhaisessa vaiheessa ns kotiopetuksessa, joten saamme odotella seuraavia sukupolvia jotka ovat kikkailevan isukin kyydin sijaan istuneet enemmän (toivottavasti vähemmän kikkailevan) äidin kyydissä, ennenkuin tuo asia alkaa korjaantua.

    #179334

    740 GLE
    Jäsen

    LMJ:

    Oppiiko nykyautoilla ajamaan ikinä?

    Oppii, jos haluaa opetella.

    LMJ:

    on myös oltu talvisin niin perä- kuin keulaluisussakin, joskus tahallaan ja joskus vahingossa ja joskus päädytty lumiseen ojaankin.

    Väärin käytetyn nuoruuden oireet tunnistan minäkin.

    LMJ:

    Kuinka nykynuoret oppivat ajamaan, vai tarvitseeko enää oppiakkaan, kun auto itse hallitsee luistot?

    ESP vain hyödyntää tarjolla olevan pidon, mutta ei lisää sitä yhtään. Niinpä kaarreajossa tai liukkaalla ohitettaessa ellei tila riitä ilman ESP:tä, ei se riitä myöskään ESP:n kanssa ja siksi pitää osata ajaa.

    Ainakin moottoripyörällä ajamaan opetelleelle nuorelle näyttäisi aktiivinen kaasulla ohjaaminen menevän kaaliin aika luonnostaan.

    Jos joku nyt ajattelee leveissä sladeissa ovi edellä ajamista, on pihalla kuin lumiukko autiotalon kartanolla.

    Tässä puhutaan kaarretasapainon tuntemisesta, siitä kuinka kaarteeseen mennessä annetaan ohjauksella kevyt komento halutusta kääntymissuunnasta ja sen jälkeen määrätään kääntöpiste kaasua vähentäen.

    Kaarteesta ulostulossa ei ohjausta tarvita lainkaan, vaan lakataan kääntämästä ja nostetaan mopo pystyyn kaasulla. Sama homma autolla merkitsee vähänkään tiukassa kaarteessa tasapainon tunnustelua ja jatkuvaa säätelyä kaasulla.

    Poliisi, ESP ja matkustajat eivät reagoi tähän jatkuvaan kaasulla ohjaamiseen millään tavoin, kun sen tekee ajoissa ja rauhallisesti.

    LMJ:

    En kiistä tosiaankaan ajovakauden hallinnan ym. turvallisuutta parantavaa vaikutusta, mutta se kyllä omassa autossani häiritsee, ettei niitä voi kytkeä edes silloin pois kuin haluaisi vaikka niin sanotusti opetella sitä auton hallintaa vaikka jääradalla. Ei saa perää sivulle, ei keulaa puskemaan, kaikki "kiva" on rajoitettua.

    Mihin leveää luistoa oikeasti tarvii liikenteessä?

    Tavoitehan on, että kuljettaja tuntee tasapainon muutokset jo ennen kuin luistaa ja on siten valmis reagoimaan ennen kuin tilanne pääsee hänelle itselleen liian vaikeaksi. Tämän voi opetella mainiosti myös ESP:n ja poliisin puuttumiskynnyksen alapuolella.

    ESP puuttuu etenemiseen vasta kuljettajan tehtyä virheen tai edettyä liikenteeseen sopimattomalla tavalla.

    LMJ:

    Oma unelma-auto taitaisi olla hieman takavetopainotteinen neliveto, josta ylimääräiset avustimet ja -estot saa halutessaan kokonaan pois päältä, mutta niitä ei taida kohta olla saatavilla kuin käytettynä tai sitten miljonäärihintaan uutena.

    Lakkaa unelmoimasta ja osta sen verran uusi Audi A4 quattro, että siinä on 40/60 takapainoinen voimanjako.

    Siitä saa ESP:n pois päältä, mutta en ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Tuollaisella voi ajaa vaikka koko talven kevyesti yliohjaten vaikka ESP olisi päälläkin. Mikäli ESP huomauttaa asiasta, olet jo tehnyt virheen.

    #179338

    AkiK
    Jäsen

    Yleensä tosiasiallisesta liikenteestä ja tapahtuneista onnettomuuksista puhuttaessa luiston oikaisu ei ole ollut enää kovin olennaista. Siinä kohdalla missä luisto on alkanut ja olisi ollut oikaisun aika, on samalla hetkellä joku tullut jo vastaan ja kolari jo tapahtunut. Olennaista olisi siis ollut ettei luistoon olisi koskaan jouduttu.

    #179341

    Opelixi
    Jäsen

    Autokoulun ajo-opetukseen on jo vuosikaudet kuulunut liukkaan kelin ajoharjoittelu, missä opetellaan korjaamaan yllättäviä luistoja ja tehdään jarrutus/väistökokeita ilman aktiivisia turvalaitteita.

    Mitä tulee nykynuorien oppimiseen tällä hetkellä, niin siitä pitää huolen hyvin kokenut autokantamme. Silmäilemällä keskimääräistä nuorison ajoneuvokantaa, niin voi sanoa, että suurimmassa osassa autoja ajonvakauden hallinta puuttuu, valitettavasti.

    #179347

    Ryne
    Jäsen

    Täällä ollaan aloittajan kanssa harvinaisen samoilla linjoilla.

    n.95% nykykuskeista aivan avutonta porukaa kun on liukasta tai luullaan olevan liukasta. Suurimmalla osalla autoilijoista ei ole minkään sortin käsitystä siitä millä nopeudella autollaan voi ajaa esim.kaarteet tai kuinka pitkä sen pysähtymismatka on kulloinkin vallitsevassa kelissä.

    Vaihtoehtoina ovat yleensä nämä:

    A:Ajetaan joko pusikkoon oli esp tai ei

    B:kuin rikkinäinen lasidildo perseessä ajaen hieman alle kävelynopeuden.

    Missä on sanottu, että kaarteissa nopeusrajoitus talvisin on 10km/h? Ainakin Jyväskylässä tämä on ilmeisesti jokin saatanan pinttynyt tapa! Verenpaine kohoaa varmaan 2sataan kun noita apinoita katselee tuolla liikenteessä vaikka itse olisi vain koiran kanssa kävelyllä.

    Kuljettajien tuntuma autonsa käytökseen täysin hukassa nykyään suurimmalla osalla kuskeista.

    Meillä emäntä kuului juuri näihin kuskeihin,vaan eipä kuulu enää.

    Ostettiin auto (audi tt) josta esp:n saa kytkettyä pois ja harjoitteli sillä viimetalven ja nyt kuluvaa jo kuukauden verran. Eilen satuin olemaan pitkästäaikaa hänen kyydissä ja eroa jo ihan PERUSAJOTAIDOSSA viimetalveen kuin juhanuksella ja joululla.

    Ei sillä etteikö se esp olisi hyvä ja henkiä pelastava varuste, mutta saisi ihmiset silti hieman opetella sitä ajamista ilman sitäkin. Joku autokoulun liukkaankelin kurssi ihan täyttä paskaa ja rahastusta. Jos joku väittää oppivansa tuolla liukkaankelin ajotaidot niin terve! Oppiminen vaatii satoja ja taas satoja kilometrejä/toistoja esim. luisusta ja sen hallitsemisesta alusta loppuun.

    #179351

    Opelixi
    Jäsen

    Ryne:


    n.95% nykykuskeista aivan avutonta porukaa kun on liukasta tai luullaan olevan liukasta.

    Kerrotko samalla, että millä vuosikymmenellä tilanne oli parempi?

    Ryne:


    Suurimmalla osalla autoilijoista ei ole minkään sortin käsitystä siitä millä nopeudella autollaan voi ajaa esim.kaarteet tai kuinka pitkä sen pysähtymismatka on kulloinkin vallitsevassa kelissä.

    Vaihtoehtoina ovat yleensä nämä:

    A:Ajetaan joko pusikkoon oli esp tai ei

    B:kuin rikkinäinen lasidildo perseessä ajaen hieman alle kävelynopeuden.

    Yllättävän paljon löytyy kuljettajia, jotka selviytyvät noista kaarteista kolareitta tai penkkaan ajamatta ihan päivittäin ja harvemmin on omalle kohdalle sattunut noita kävelyvauhtia ajavia.

    Melkein voisi sanoa päinvastoin, että silloin harvoin, kun oikeasti pitäisi ajaa alle rajoituksen, niin valtaosa paahtaa samaa rajoitusnopeutta, kuin sulallakin kelillä. Liekö alhaisilla nopeusrajoituksilla osuutta asiaan.

    Ryne:

    Kuljettajien tuntuma autonsa käytökseen täysin hukassa nykyään suurimmalla osalla kuskeista.

    Jälleen olisin kiinnostunut kuulemaan sen vuosikymmenen tai ikäryhmän, jolta homma onnistuu?

    Ryne:


    Joku autokoulun liukkaankelin kurssi ihan täyttä paskaa ja rahastusta. Jos joku väittää oppivansa tuolla liukkaankelin ajotaidot niin terve!

    Onko omakohtaista kokemusta kyseisestä harjoittelusta?

    Ryne:


    Oppiminen vaatii satoja ja taas satoja kilometrejä/toistoja esim. luisusta ja sen hallitsemisesta alusta loppuun.

    Valtaosa nuorista miehistä harjoittelee kotikaupungissani noita päivittäin. Jonkin verran lohkeaa töitä peltisepällekin kyseisistä "toistoista".

    Itse olen ajellut viitisen toista vuotta takavetoisilla autoilla ja talvisin käynyt leikkimässä jääradoilla. Luistojen oikaisu on varsin hyvin hallussa, mutta varsin harvoin kyseiselle taidolle on käytännön tarvetta ellen sitten tietoisesti ole ajanut kaarteisiin hieman liian lujaa.

    Nopeusrajoitusta likimainkaan noudattamalla ei maantieajossa luistoihin joudu eikä yli 80km/h nopeuksissa paljoa luistoja ehdi oikaisemaankaan, kun loppuu tien leveys kesken.

    Mielestäni vaahtoat siis aivan turhasta!

    #179354

    Putput
    Jäsen

    Hyvin yksinkertainen vastaus tuohon kysymykseen: tottakai, miksei?

    Ihan oikeasti, mikä estäisi? Edes niinkin surkeat autot kuin sellaiset joissa ESP:tä ei saa kokonaan pois päältä se ei ole este opettelulle. Kyllä siitä silti harjoitellessa huomaa miten auto käyttäytyy ja milloin ESP tarraa…

    Kyse ei todellakaan ole kalustosta vaan viitsimisestä, opettelemisesta ja tiedosta.

    #179359

    GTamv
    Jäsen

    joo samalla tavalla sen auton käsittelyn oppii ajonvakautuksen kanssa se vain hiukan avustaa mutta samalla tavalla siellä kädet ja jalat käy

    #179363

    Style66
    Jäsen

    Epsillä ajaessa tärkein eli tuntuma häviää. Ennen kaarteisiin menoa ei ole perstuntumaa miten lujaa voi ajaa. Silmäkään ei välttämättä kehity samalla tavalla kuin 80-luvun autoilla ajaessa. ESPi toimii mainiosti ja korjaa hyvinkin paljon, mutta jos kaarteeseen tulo on liian luja niin ESPilläkään sitä ei korjata. Taitaa silti paremmin autoilu sujua ESPin kanssa kuin ilman. Niin ikävää oli istua vieressä kun auto lähti pyörimään ympyrää ja kuski ei tehnyt mitään asialle, ei edes jarrua painanut!

    Talvella pitää ajaa vähän samaan tapaan kuin fillarilla talvikelissä, kulmikkaasti. Ei ainakaan ajaudu ulos..

    #179365

    Ryne
    Jäsen

    Opelixille:

    80-luvulla 90-luvun alussa tilanne oli täysin erillainen, kun ei niitä espejä juuri kellään ollut. Autoilla ajettiin enemmän perstuntumalla.

    No joo unohdin tuon kategorian kokonaan, jotka siis ajavat kelistä/nopeudesta piittaamatta niin kauan kunnes "pölähtää".

    Kuitenkin tämäkin johtuu pitkälti siitä kun ns.normikelillä on apulaitteet aina pelastanut, maalaisjärki on hävinnyt apulaitteiden aikakautena.

    Ei niiden luistojen osaaminen olekkaan mikään itsetarkoitus. Siinä samalla vaan sattuu oppimaan auton käyttäytymistä ja esim.sitä missä/millä nopeudella se raja tulee vastaan, oppii siis ns.perstuntuman. Olet saattanut tuota tarvita Omegallasi(arvaus) ihan huomaamatta ja tunnistat varmaan keskivertoa kuskia paremmin mikä on tienpinnan kulloinenkin tila.

    Ja joo on kokemusta tuosta liukkaankelin kurssista. Sattuu olemaan ratakin kotikunnassa tuohon hommaan (myös kesäisin käytössä).Olen ollut tuolla pitämässä aikanaan kursseja muutamana talvena (joululomilla koulusta) kun ei vielä ollut kunnon töitä.

    Joo pojilla ns.rapatessa roiskuu kun niitä toistoja tehdään. Nuorison kannataisi vaan hieman ajatella missä niitä tekee? Eihän semmoista paikkakuntaa suomessa olekaan mistä ei sen verran tilaa löytyisi, jossa tuonkin voi tehdä turvallisesti.

    GTamv:lla melko nopeat reflexit! Esp korjaa noin alle 100-osa sekunnissa ja sinä siis olet tuota nopeampi. Varmaan ne kädet ja jalat käy esp autoissa mutta osittain turhaan.

    Kuitenkin edelleen sitä mieltä henk.kohtaisesti, että esp on hyvä varuste mutta saisi niitä aivojakin käyttää. Asiaa voisikin verrata mikroruokaan. Nyky "äipät" eivät osaa enää tehdä niin hyvää ruokaa (kuin meidän äidit) kun on tullut mikroruuat.

    #179371

    GTamv
    Jäsen

    Ryne:

    Opelixille:

    GTamv:lla melko nopeat reflexit! Esp korjaa noin alle 100-osa sekunnissa ja sinä siis olet tuota nopeampi. Varmaan ne kädet ja jalat käy esp autoissa mutta osittain turhaan.

    no ei se mitään korjaa ennen luiston alkua, ja autojakin on erilaisia itse ajelen tuollaisella mikä ei heti stoppaa menoa ihan hyvän tuntuman sillä saa luistoihin ennenkuin se alkaa toimimaan, ei siinä mitään jos ajat jollain mummomallilla mikä ei anna yhtään luistaa

    #179374

    740 GLE
    Jäsen

    Style66:

    Epsillä ajaessa tärkein eli tuntuma häviää. Ennen kaarteisiin menoa ei ole perstuntumaa miten lujaa voi ajaa.

    En ymmärrä? Eihän ESP tee yhtään mitään ennen kuin auto luistaa jo. Jos kaipaamasi tuntuma on vähänkään kunnossa, on kuljettaja ollut alkavasta luistosta tietoinen jo paljon aiemmin.

    Vai oliko pointtisi se, että pienestä luistosta on vielä matkaa maksiminopeuteen eikä ESP salli kaarteiden ajamista tappisladissa?

    #179378

    740 GLE
    Jäsen

    Ryne:

    GTamv:lla melko nopeat reflexit! Esp korjaa noin alle 100-osa sekunnissa ja sinä siis olet tuota nopeampi. Varmaan ne kädet ja jalat käy esp autoissa mutta osittain turhaan.

    Jospa GTamv fuskaa ja toimii pari sekuntia ennen kuin ESP edes huomaa mitä on tekeillä?

    Ei ESP tuossakaan tilanteessa taustalla mitään haittaa, koska jos kuljettaja osaa, hän voi itse valita jättääkö sille mitään tekemistä.

    Jos taas ei osaa, suojelusenkeli hoitaa homman silti. Ja antaa palautteen sitten kun luistaa jo.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 132)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.