Pienet premium-katumaasturit 10/2012

Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pienet premium-katumaasturit 10/2012

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 06.06.2012, 18:16.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #181090

    Herbert:

    Autojen ominaisuuksissa (katumaasturit yleensäkin) eniten jaksaa ihmetyttää edelleen se, kuinka noin isoihin koreihin (pituus vajaa 4,5 m, leveys 1,8-1,9 m) tehdään noin pieniä tavaratiloja. Bemarin 330 litraa oli paras tulos, mikä ei kaksista käytännöllisyyttä takaa. Tietysti isot pyörät vaativat osansa, mutta ehkä varsinaisena syynä kuitenkin on jollain omituisella tavalla trendikäs kohderyhmä, jolle ei arjen käytännöllisyys ole päällimmäinen valintakriteeri siitä huolimatta, että katumaasturi periaatteessa voisi edustaa erityisen hyvin käytännöllisyyttä.

    Taitaapa syynä ainakin Bemarilla olla se että myyntiä toivotaan riittävän X3:llekkin.

    BMW:llä on tarjolla 4 eri "maasturi" mallia ja kaikki näistä tulisi profiloida omiksi selkeiksi tuotteikseen.

    X1 isoilla tiloilla söisi varmasti X3:en myyntiä.

    #181093

    GTamv
    Jäsen

    ja montako Q mallia on Audilla (nyt tai tulossa Q1-Q7)), ihmetyttää miten näille kaikille riittää ostajia. Vertailua en jaksanut edes lukea, kun ei ole kiinnostusta tämä luokan autoihin ja tulos oli taas ennalta selvä.

    #181097

    NHB
    Jäsen

    Mitä Rangesta särkyi?

    #181100

    Herbert
    Jäsen

    Jotain muovilirpakkeita pohjasta.

    Paksussa lumessa Audilla peruutettaessa kuraläpät kääntyivät nurinpäin renkaan ja lokasuojan väliin, muttei tainneet repiä mitään hajalle.

    #181103

    740 GLE
    Jäsen

    Herbert:

    Autojen ominaisuuksissa (katumaasturit yleensäkin) eniten jaksaa ihmetyttää edelleen se, kuinka noin isoihin koreihin (pituus vajaa 4,5 m, leveys 1,8-1,9 m) tehdään noin pieniä tavaratiloja.

    Samaan ilmiön olen huomannut näistä seuraavassakin Q5, X3, CLK-kokoluokassakin.

    Sen puolesta ikävää tuoteprofilointia, että näihin minimaastureihin on saatavana vaatimattoman nelosmoottorin ja nelivedon yhdistelmä, jota taas samojen valmistajien oikeasti isoihin farmarimalleihin (A6, 500, E) ei saa (tai ei saanut ennen E 250T CDI 4Maticia, jonka halpeneminen käden ulottuville kestää vielä hetken).

    Jos toiveena on taksin tilat, ison farkun tavaratila ja neliveto Suomen rajoituksiin riittävällä voimalinjalla, niin kaikkia ei saa ihan helpolla samaan pakettiin vaikka valmistajalla kaikki palaset olisivat hyllyssä valmiina.

    Valinta katumaasturin ja ison farkun välillä vaatii usein arvonnan ison moottorin käyttökustannusten ja ahtaan tavaratilan välillä.

    #181107

    Herbert
    Jäsen

    740 GLE:

    Jos toiveena on taksin tilat, ison farkun tavaratila ja neliveto Suomen rajoituksiin riittävällä voimalinjalla, niin kaikkia ei saa ihan helpolla samaan pakettiin vaikka valmistajalla kaikki palaset olisivat hyllyssä valmiina.

    Ei, vaikka tingittäisiin nelivedosta.

    Skodan mallisto on mielenkiintoinen, mutta vaikeasti ymmärrettävä. Fabia farkkuna (pituus 4,25, leveys 1,64, korkeus 1,5 m) tarjoaa takana kahdelle riittävästi tilaa ja tavaroita mahtuu 480 litraa. Yeti (4,22 x 1,80 x 1,69) tarjoaa takana riittävästi tilaa 2-3 aikuiselle ja 420 litraa tavaroille. Octavia farkku (4,57 x 1,77 x 1,47) tarjoaa samoin riittävästi tilaa 2-3 aikuiselle takana ja yli 500 litraa tavaratilaa (en muista TM:n tarkkaa mittaustulosta).

    Noista nähdään, että kohtuullisen kokoiseen koriin on mahdollista rakentaa käyttökelpoiset tilat, jos halutaan. Se on ihmeellistä, ettei 60 000 euron auton ominaisuuksiin ei viitsitä tuon vertaa panostaa.

    Valinta katumaasturin ja ison farkun välillä vaatii usein arvonnan ison moottorin käyttökustannusten ja ahtaan tavaratilan välillä.

    Tilavaan farkkuun ei tarvitse valita mitään isoa bensarohmua, kuten Skodan esimerkistä tiedetään. Noin 4,5 metrin kokoluokan katumaasturiahan ei tilojen suhteen ole tarvetta verrata samanhintaiseen farkkuun. Katumaasturien hinnoissa on trendilisää, joten olemukseltaan tasavertaisen farkun saa halvemmalla.

    #181109

    pjg
    Jäsen

    Ja "maasturivertailun" voitti auto, josta todettiin: huonoimmat maasto-ominaisuudet, ai niin se olikin VW Groupin auto :laugh:

    #181112

    Roge
    Jäsen

    kaipa noita autoja valmistetaan markkinoiden vaatimusten mukaan. Katumaasturivalikoima alkaakin olla melko runsas ja uusia malleja tullut koko ajan lisää. Miksi ne ovat niin suosittuja, vaikka niissä on kohtuu pienet tavaratilat, kalliita ja isoruokaisia esim. pieniin farmareihin verrattuna. Voisiko syynä olla: 1) korkeus -> näkee liikenteessä hyvin 2) korkeampi maavara -> voi talvella parkkeerata kaupungissa – toimii paremmin huonoilla teillä – ei arka esim. kadunreunuskiville 3) neliveto talvella -> parempi kuin kaksivetoinen, etenkin keskieuroopassa, jossa nastarenkaat on kiellettyjä ja mäkeä riittää eri tahtiin kuin suomessa 4) Hyviä vetohommissa mm. asuntovaunun tai hevoskärryn y.m. vedossa

    Tässä joitain syitä…

    #181116

    NHB
    Jäsen

    Herbert:

    Noista nähdään, että kohtuullisen kokoiseen koriin on mahdollista rakentaa käyttökelpoiset tilat, jos halutaan. Se on ihmeellistä, ettei 60 000 euron auton ominaisuuksiin ei viitsitä tuon vertaa panostaa.

    Eri kohderyhmälle suunnattutuissa tuotteissa panostetaan eri ominaisuuksiin. Jos esimerkiksi tuo pikku-Range näyttäisi yhtä tylsältä kuin Skodat, niin myynti jäisi takuulla hyvin vaatimattomaksi. Ei näitä osteta tavarankuljetusvaunuiksi. Kyllä kaikilta premiumeiden valmistajilta löytyy myös katumaasturi niille, jotka tarvitsevat enemmän tilaa.

    #181118

    nimim Erkki
    Jäsen

    Rogelle:

    Todellinen syy on aivan toinen: kuluttajat on saatu tehokkaalla urheilullisuuteen, turvallisuuteen, komeaan (?!) ulkonäköön sun muuhun keskittyvällä mielikuvamarkkinoinnilla haluamaan kaupunkimaastureita. Trendikkäitä valintojaan kuluttajat sitten perustelevat edellä luettelemillasi "järkisyillä", joita useimmat tarvitsevat tunnepohjaistenkin ratkaisujensa tueksi.

    Kaiken takana on tietenkin se, että valmistajat pystyvät luomiensa mielikuvien ansiosta myymään kaupunkimaasturin erittäin hyvällä katteella. Otetaanpa esimerkki VW:n mallistosta: useimpien mielestä Tiguan on Passatia pykälää ylempänä jo kooltaan, saati statukseltaan, vaikka todellisuudessa kyse on nelivetoisesta Golf Plussasta Reino-tohvelin näköisen korkealle nostetun korin alla. Niin yksinkertaista se on ja niin vietävissä me olemme.

    #181121

    NHB
    Jäsen

    pjg:

    Ja "maasturivertailun" voitti auto, josta todettiin: huonoimmat maasto-ominaisuudet, ai niin se olikin VW Groupin auto :laugh:

    Testiä lukematta syväanalyysisi perusteella kuulostaa siltä, että TM on painottanut oikein potentiaalisia asiakkaita kiinnostavia asioita. Ei näitä nimittäin maastoajoon osteta. Vai montako tuollaista olet maastossa nähnyt? Täällä suurkaupungin kaduilla noita vilisee koko joka puolella. Varsinkin usein ratin takana on vieläpä nainen.

    #181123

    Warcraft
    Jäsen

    Testin voitti Audi ja Audista sanottiin, että ei sovi maastoon lainkaan. Lumessa oli roiskeläpät kääntyneet ylöspäin ja puoli lokasuojaa oli repeytynyt irti jne :) Range on noista ehdottomasti hienoin, ihan eri luokassa kuin nuo kaksi muuta.

    #181128

    Herbert
    Jäsen

    NHB:


    Eri kohderyhmälle suunnattutuissa tuotteissa panostetaan eri ominaisuuksiin. Jos esimerkiksi tuo pikku-Range näyttäisi yhtä tylsältä kuin Skodat, niin myynti jäisi takuulla hyvin vaatimattomaksi. Ei näitä osteta tavarankuljetusvaunuiksi. Kyllä kaikilta premiumeiden valmistajilta löytyy myös katumaasturi niille, jotka tarvitsevat enemmän tilaa.

    Asia varmasti on kuten sinä ja Erkki sanotte. Kun kuitenkin katumaastureita markkinoidaan monipuolisina ja käytännöllisinä autoina, luulisi myös tiloihin olevan satsattu. Rangenkaan ei tarvitsisi olla yhtä tylsän näköinen kuin Fabian, koska Fabia mittojensa puolesta mahtuisi hyvin Rangen kuoriin. Sama koskee monia muitakin kuin tämän testiryhmän autoja.

    Muutamassa kommentissa ihmetelty Audin testimenestys ei minua kiinnosta. TM:n tapa arvioida autojen paremmuutta ei vastaa minun tapaani.

    #181131

    Mielenkiintoinen testi tosiaan. Loppuyhteenvedosta paistoi hieman läpi se että huolimatta Rangen 3. sijasta se taisi olla testaajien suosikki. Eikä ihme, sen verran eroa habituksessa Rangen ja arkisten saksalaisten välillä on. Itsekkin päätyisin Rangeen noista kolmesta.

    Tavaratilan kokoja ihmetellessä kannattaa miettiä auton pituutta. Ei tuohon pituuteen saa isoa pohjapinta-alaa kun edessä kuitenkin tilaa kohtuu kokoiselle moottorille, hyvät kuskin tilat ja välttävät takatilat. Pohjapinta-alahahan sen tavaratilan koon pitkälti määrittää kun lasketaan tilavuus näkösuojaan asti.

    SUV-mallien suosiokin jaksaa aina ihmetyttää. Käytössä ne ovat mukavia, käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä autoja. Jo pelkästään autoon kulku korkean istuimen ansiosta on sujuvaa. Pysty istuma-asento on monen mieleen eikä näkyvyyskään korkealta ketään haittaa. 4-veto, maavara ja automaatti tekee ajosta helppoa kelistä ja paikasta riippumatta. Niihin kun tottuu niin eron huomaa hyvin kun matalaan sedaniin siirtyy B)

    #181134

    mikahe
    Jäsen

    Tomppa Kruisailija:

    SUV-mallien suosiokin jaksaa aina ihmetyttää. Käytössä ne ovat mukavia, käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä autoja. Jo pelkästään autoon kulku korkean istuimen ansiosta on sujuvaa. Pysty istuma-asento on monen mieleen eikä näkyvyyskään korkealta ketään haittaa. 4-veto, maavara ja automaatti tekee ajosta helppoa kelistä ja paikasta riippumatta. Niihin kun tottuu niin eron huomaa hyvin kun matalaan sedaniin siirtyy B)

    Rohkenen olla osin eri mieltä: katumaasturien maavara on hieman karrikoiden 1-2 cm parempi kuin ns. tavallisten autojen. Ne ovat toki katto- ja lattiakorkeudeltaan korkeampia ja sisäänkäynti on varmaankin sen takia helpompaa. Mutta kun ottaa huomioon tuon olemattoman maavaran (ja yleensä ahtaiden sisätilojen), täytyy ihmetellä millainen ontelo sen pohjan ja matkustamon väliin on tehty, jotta siellä voi istua korkealla ja kaikki muu hyvä on poissa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 52)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.