Webasto vai “tavallinen”

Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Webasto vai “tavallinen”

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Tuota 11.11.2004, 07:57.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #116532

    9-3 Saabisti
    Jäsen

    Lainaus:
    09.09.2004 klo 13:47 mhj kirjoitti
    Kumman asennutan Webaston vai “tavallisen” (esim. Defan)?
    Defan hinta lisävarusteineen ei jää kovin kauas Webaston hinnasta.
    Miten laitteet toimivat pitemmän päälle?
    Onko Webasto turvallinen?
    Webasto on kaiketi hankala asentaa vai onko?
    Mitä Webaston asennuspaikkoja käytetään, jos moottoritila on hyvin täysi?

    mhj


    Itselläni bensa-autossa Webasto (4,2 kW) perusajastimella. 1200 euroa asennettuna vuosi sitten. Viime talvi meni ongelmitta, kerran meinasi akku nyykähtää. Pitemmän päälle toimimisesta ei ole tietoa. En näe mitään turvallisuusriskiä…paitsi kateellisen naapurin… =)Kesäisin olen pyrkinyt käynnistämään laitteen hetkeksi kerran viikossa…näin suositteli asennusliike sekä Kaha (maahantuoja).
    Itselläni oli hyvin tilaa edessa vasemmalla renkaan lähellä, mutta tuttuni Berlingoon laite asennettiin osittain puskurin sisään. Ei se niin iso mötikkä ole, etteikö sitä normaaliin autoon saisi asennettua.

    Itselläni Webasto on koska sähkötolppaa ei ole käytettävissä. Muuten riittäisi lohko + sisätilanlämmitin.

    #116539

    Tuota
    Jäsen

    Muutama vuosi mennyt Webaston kanssa ja enään en siitä luopuisi. Ehdoton käyttömukavuus ja nopeus verrattuna lohkolämmittimeen. Kannattaa ottaa kauko-ohjaimella, joka vielä lisää mukavuutta ja vähentää turhien, akkua kuluttavien, lämmitysten määrää.

    Mielestäni ainoa rajoitus Webastoa vastaan on päivittäinen ajomatka, jonka pitäisi olla vähintäänkin lämmistysajan pituinen.

    #116546

    mhj
    Jäsen

    Kiitokset vastauksista “9-3 Saabist” ja “Tuota”.

    No Webaston ajattelin kyllä asentaa, mutta tuo laitteen asentaminen
    moottoritilan ahtauteen pani harkitsemaan Defaa.
    Varmaan paikka sille jotenkin löytyisi.
    Eipä tarvitsisi sähköjohtoa laitella pakkasessa ja lumihangessa.

    mhj

    #116554

    9-3 Saabisti
    Jäsen

    Lainaus:
    10.09.2004 klo 10:42 mhj kirjoitti
    Kiitokset vastauksista “9-3 Saabist” ja “Tuota”.

    No Webaston ajattelin kyllä asentaa, mutta tuo laitteen asentaminen
    moottoritilan ahtauteen pani harkitsemaan Defaa.
    Varmaan paikka sille jotenkin löytyisi.
    Eipä tarvitsisi sähköjohtoa laitella pakkasessa ja lumihangessa.

    mhj


    Jos itse aiot asentaa, niin käy pyytämässä tarjous jostain firmasta ja siinä samalla selviää mihin ovat automallissasi laitteen sijoittaneet. Jostain kuulin myös, että Saksassa Webastot on huomattavasti halvempia kuin Suomessa…

    #116559

    mhj
    Jäsen

    Pitää kysellä vielä uudelleen hintoja.

    Näyttäisi siltä, että etupyörän etupuolelta lokasuojan sisältä löytyisi
    Webastolle paikka.

    #116567

    MakeX
    Jäsen

    Oliko se niin että jos webaston asennuttaa uuteen autoon “lisävarusteena” niin joutuu kyseisetä laitteesta maksamaan autoveroa, jos taas laittelee sen myöhemmin niin ei mene?
    siihenkin oli kai muutoksia tulossa, vai ?

    Kuitenkin webasto on käypä laite, mutta suosittelisin silti jotta lisänä olisi ainakin normaali lohkolämmitin, sitä on hyvä käyttää jatkuvammassa käytössä, tai jos akku on päässyt vajaaksi tms.

    Melkein voisi sanoa jos haluaa talvimurheet jättää taakse, pitäisi olla kaikki mitä pystyy hankkimaan, meinaan webaston kanssa lyhyttä matkaa ajaessa alkaa jossain vaiheessa kaivata akkulaturia, no kuitenkin kannattaa ottaa huomioon mahdollisuuden hankkia vähän tehokkaampi akku, jos mahtuu, jos akku on uusi pienelläkin pärjää, mutta akku menee nopeasti lyhyessä ajossa huonoksi, tai nopeasti ja nopeasti… 3 vuotta vakiokokoinen akku kesti…

    Suurimmat edut tulevat siinävaiheesa kun kaikki ovat lykänneet tolpan seinään, ja tolpparivissä on pääsulake palanut ja kaikki autot ovat kylmiä, mutta webasto sen kun pauhaa… myös “teholämmitystä” webasto-lohko-sisätilanlämmitin kytkettynä on tullut koitettua, ja mukavastihan siinä lämpiää kun kokonais teho alkaa olla noin 6KW :whistle:

    #116572

    MakeX
    Jäsen

    Niin ja turvallisuudesta, turvallinen on, esim. jos polttoaineen saanti keskeytyy eli letku vuotaa tai sinne pääsee ilmaa tms, niin laita katkaisee itsensä, myös sytyksen suhteen oli rajoituksia, eli yrittää 2 kertaa käynnistystä jos ei onnistu ei jatka, tässä olikin minulla ongelmia, ja laite meni sen vuoksi vaihtoon, kun suoaus oli vähän liian herkkä tms vikaa, jopa ilmakuplat letkussa saattavat sammuttaa tai estää käynnistymisen, joten asennus on ilmeisen tarkkaa puuhaa, ja kauan se kestikin….
    joten turvallisuus on “tehokasta”.. ehkä vähän liiankin…

    #116581

    mhj
    Jäsen

    MakeX

    Miten on Webaston käyttö autotallissa?
    Se ei kaiketi ole mahdollista, kun on kyse “polttomoottorista”.

    mhj

    #116588

    Mie Ite
    Jäsen

    Lainaus:
    15.09.2004 klo 14:21 mhj kirjoitti
    Miten on Webaston käyttö autotallissa?
    Se ei kaiketi ole mahdollista, kun on kyse “polttomoottorista”


    Siitä vaan jos *autotalli on oma, kannattaa vaan kattoa missä on pa-lämmittimen pakoputki, ettei esim pääse lämmittämään lattialla olevia sanomalehtiä tai mitä ihmisten autotalleissa sattuukaan lojumaan. Mutta kuka viittii pitää sitä päällä autotallissa, sama kuin pitäisit auton siellä käynnissä. Pirunmoinen katku ja käry. Eikä ainakaan kannata siellä tallissa pyöriä ovet suljettuina jos lämmittimen lykkää tulille, sama se mikä sen pakokaasun tekee, myrkkyä se on.

    *Parkkihallit ym:t, ei siitä kukaan varmastikaan valita. Ilmatila on niin iso, ettei siinä kukaan tukehtumaan pääse.

    #116593

    mhj
    Jäsen

    Terve vaan “Sie Ite”

    Niinpä se on!
    Kylmä talli on pakkasella ja kylmä on myös auto.
    Ja pakokaasua täynnä, jos Webasto on päällä.

    Defa/Calix jäivät siis jäljelle.

    mhj

    #116601

    9-3 Saabisti
    Jäsen

    Lainaus:
    15.09.2004 klo 14:38 mhj kirjoitti
    Terve vaan “Sie Ite”

    Niinpä se on!
    Kylmä talli on pakkasella ja kylmä on myös auto.
    Ja pakokaasua täynnä, jos Webasto on päällä.

    Defa/Calix jäivät siis jäljelle.

    mhj


    “Huhujen” mukaan Defan lohkolämmittimet kestävät paremmin. Calixeissa vastuksia menee tiuhempaan. Ei tosin tutkimustuloksia saatavilla… ;)

    #116606

    mhj
    Jäsen

    Tarkoituksena oli laittaa Defa.
    Calixista on kokemusta.
    Vastus kesti vähän yli 10 vuotta ja saman verran suunnilleen myös
    ajastimen rele.
    Eli kaiketi aika kauan.
    Kestoa ajatellen lienee melkoisesti merkitystä sillä miten hyvin
    järjestelmä ilmataan jäähdyttäjän nesteen vaihdon yhteydessä.

    Kiitokset vastaajille ystävällisistä opastuksista.

    mhj

    #116611

    MakeX
    Jäsen

    Juu.. sen takia “suosittelenkin” jotta webasto sekä lohkolämmitin, meinaan lohkolämmittimen hinta kun on 1/5 osa webaston hinnasta, niin hyvä olisi olla extrana… mutta taloskysymyshän tuo on, sekä mikäli auto on aina tallissa tai sähköä on aina saatavilla, niin sitten ei välttämättä kannata webastoa hankkia, toisaalta mukavia kokemuksia kauppareissuilla on se kun kylmä auto jää parkkipaikalle lämpenemään “ihan itsekseen” :) ei pääse ajolämmöt jäähtymään…
    suljetussa autotallissa jossa “huono ilmastointi” eli umpinainen, ei tosiaan ehkä kannata poltella, taas jos sattuu olemaan sellainen “harva” talli, niin ehkäpä…

    #116621

    Jube
    Jäsen

    Lainaus:
    15.09.2004 klo 09:23 MakeX kirjoitti
    Oliko se niin että jos webaston asennuttaa uuteen autoon “lisävarusteena” niin joutuu kyseisetä laitteesta maksamaan autoveroa, jos taas laittelee sen myöhemmin niin ei mene?
    siihenkin oli kai muutoksia tulossa, vai ?


    Eikös se ole niin, että tehtaalla asennetut lisävarusteet ovat autoveron alaisia, koska ne sisältyvät auton ns. CIF-hintaan, tullauksen jälkeen asennetut eivät?

    #116626

    Sceptikko
    Jäsen

    Itse mietin kanssa noiden kahden vaihtoehdon välillä ja loppujen lopuksi päädyin defaan. Olisihan se webasto ihan kiva landereissuilla kun ei välttämättä ole tolppaa lähimainkana, mutta kun tuo duunimatka on niin lyhyt (15min) niin voipi olla että akku ei tykkäisi hyvää, ellei sitten lämmittäisikin tuota pelkkää 15minuuttia ennen ajoon lähtöä. Ja hintaakin vempaimelle olisi kertynyt 1200e

    Eli päädyin defaan, maksoi 189e asennettuna, sisäpistokkeella ja minitöpselillä puskurissa. Auto kylmässä hallissa, jossa tolppa ja ajastin, joten tämäkin tuki defan hankintaa…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.